Slovenské osobné vlaky sú dnes využívané a obľúbené ako už dávno nie

Vlak, stanica, Bratislava
Foto: ilustračné, SITA/Alexandra Čunderlíková.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zaznamenala aj v roku 2019 vyrovnaný hospodársky výsledok. Druhý rok po sebe tak dosiahla mierny zisk, tentoraz vo výške 28 tisíc eur. Národný osobný vlakový dopravca ešte v roku 2017 hospodáril so stratou viac ako 4 milióny eur, predvlani vykázal zisk 6 tisíc eur.

Informoval o tom v tlačovej správe s tým, že v uplynulom roku hospodáril so sumou 444 miliónov eur, z čoho objednávka štátu na prevádzku osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme bola v objeme 291 miliónov eur.

Odpisy hnuteľného a nehnuteľného majetku

Najväčšie výdavky vlani mala ZSSK na mzdy a súvisiace odvody za 123 miliónov eur pre svojich 5 832 zamestnancov.

Odpisy hnuteľného a nehnuteľného majetku dosiahli 109 miliónov eur, náklady na nákup trakčnej elektrickej energie a nafty 56 miliónov eur, pričom trakčnú elektrinu nakupuje dopravca výlučne od štátneho správcu infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Poplatok za používanie koľají, resp. dopravnej cesty pre ŽSR dosiahol vyše 50 miliónov eur.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký v reakcii na minuloročné výsledky hospodárenia povedal, že cieľavedomé plánovanie a dosahovanie efektívnych výsledkov je možné aj v štátnej spoločnosti.

„Náklady, najmä personálne, nám strmo stúpajú každým rokom. Za ich zvyšovaním je rast miezd, keď si so stúpajúcou efektivitou musíme na stále konkurenčnejšom trhu zvyšovaním platov udržať tých najlepších ľudí, ale i opatrenia vlády, ktoré priniesli zvýšenie minimálnej mzdy a príplatkov,“ uviedol Hlubocký.

Počet cestujúcich neustále stúpa

ZSSK v roku 2019 prepravila celkovo 77,36 milióna cestujúcich. V porovnaní s rokom 2018 to bolo viac o 3,55 milióna ľudí, resp. o 4,8 %. Počet platiacich cestujúcich dosiahol 47,8 milióna (podiel 61,8 %), medziročne vzrástol o 2,8 %, resp. o 1,28 milióna. Cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu bolo 29,56 milióna (38,2 %), ich počet stúpol o 8,3 %, teda o 2,26 milióna.

Počet cestujúcich vo vlakoch InterCity (tie nie sú dotované) dosiahol takmer 818 tisíc, oproti roku predtým bol vyšší o 3,3 %, resp. o viac ako 26 tisíc. Tržby z prepravy v objeme 89,43 milióna eur vzrástli o 6 %, alebo o 5,1 milióna eur. Počet cestujúcich, aj platiacich, stúpa neustále od roku 2014 a ZSSK má rekordné tržby aj bez zvyšovania cien cestovného.

„Slovenské osobné vlaky sú dnes využívané a obľúbené ako už dávno nie. Naše spoločné, nespochybniteľne úspešné, úsilie o ich modernizáciu a tiež modernizáciu infraštruktúry však musí byť podporené vytvorením všeobecne akceptovanej stratégie dlhodobého rozvoja slovenských železníc,“ upozornil Hlubocký. „Inak to bude naďalej iba potácanie sa od jedného eurofondového projektu k ďalšiemu, od jednej hádky o ročný rozpočet na prevádzku osobnej železničnej dopravy k druhej,“ dodal šéf ZSSK.

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Filip Hlubocký
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko