Slovensko zaplatí koncesionárovi D4R7 za omeškanie zhruba 40 miliónov eur, Doležal však hovorí o úspechu

prvá etapa prác, križovatka Prievoz
Zamestnanci spoločnosti D4R7 Construction počas odovzdania do užívania 1.etapy rekonštrukčných prác na križovatke Prievoz, ktorá je zrekonštruovaná v rámci výstavby D4R7. Cieľom projektu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 je vybudovanie južnej časti nultého obchvatu Bratislavy a časti južnej siete rýchlostných ciest spájajúcich západ a východ Slovenska. Stavebné práce sú celkovo rozdelené na šesť etáp po dobu dvoch rokov. Bratislava, 9. august 2019. Foto: SITA/Branislav Bibel

Slovensko zaplatí koncesionárovi projektu na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 cez PPP projekt 38,5 mil. eur. Dôvodom je, že štát sa oneskoril s právoplatným vydaním stavebných povolení o deväť mesiacov, o ktoré sa oneskorila výstavba projektu. Taký je výsledok medzinárodnej arbitráže medzi Slovenskou republikou a spoločnosťou Zero Bypass Limited.

Informoval o tom minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) s tým, že napriek uvedenej sume, ktorú musí Slovensko zaplatiť, to považuje za mimoriadny úspech. Pôvodne totiž podľa neho hrozilo, že štát bude musieť uhradiť koncesionárovi 125 mil. až 130 mil. eur.

Minister hovorí o úspechu

„V kontexte toho, čo nám hrozilo, je to výnimočná výhra. Slovensko musí zaplatiť zaokrúhlene 40 mil. eur, ale hrozilo 125 mil. eur, čiže uhrali sme 80 mil. eur. Ja to považujem za nesporný úspech,“ informoval vo štvrtok Doležal.

Uvedená suma podľa neho zahŕňa rozpočtovanú platbu za dostupnosť vo výške 27 mil. eur. Stavebné povolenia na D4 a R7 podľa ministra dopravy vydával štát v roku 2017.

„Všetci sme to vedeli, už pri podpise zmluvy s koncesionárom na výstavbu D4R7 mal minister Brecely vypracovanú analýzu, ktorá hovorila o tom, aby ministerstvo vytvorilo rezervu na súdne spory,“ povedal Doležal.

Roman Brecely bol krátko ministrom dopravy vo vláde Roberta Fica, za štát podpisoval koncesnú zmluvu na D4R7 v máji 2016.

Slovensku hrozila omnoho vyššia suma

„Slovenská republika sa legitímne oneskorila, vedela, že kvôli tomu bude spor, ktorý sa stal skutočnosťou, a my sme ho ako mnoho iných kostlivcov dostali do vienka. Mali sme manažovať arbitráž, kde za deväť mesiacov oneskorenia vydania stavebných povolení nám hrozil spor rádovo za 112 mil. eur s tým, že s úrokmi to mohlo byť 125 mil. až 130 mil. eur,“ priblížil Doležal.

Slovensko podľa neho najprv navrhovalo koncesionárovi za pochybenie pre oneskorené vydanie stavebných povolení splátku v objeme 27 mil. eur, koncesionár žiadal o 80 mil. eur viac.

„Ešte na jar tohto roka sme mali návrh na urovnanie tohto sporu mimosúdnou cestou, ja som ho odmietol, návrh by osciloval niekde medzi 80 mil. a 90 mil. eur. S mojimi poradcami aj advokátskou kanceláriou, ktorá nás zastupovala, sme si boli relatívne istí našou argumentáciou, že naša pozícia je 27 mil. eur plus nejaké kauzálne náklady,“ poznamenal Doležal.

„Vedeli sme, že naša najlepšia pozícia, ktorú môžeme ustáť, je okolo 36 mil. eur, na druhej strane nám hrozilo 125 mil. Keď nám ponúkli dohodu medzi 80 mil. a 90 mil. eur, ja som ju odmietol a arbitráž pokračovala,“ podotkol minister.

Ďalšie k téme

    Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
    Viac k osobe Andrej DoležalRobert Fico
    Firmy a inštitúcie D4R7 ConstructionMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRZero Bypass Limited