Stanice STK preverili vlani historicky najviac vozidiel, problémy s brzdami mala drvivá väčšina áut

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stk
Foto: ilustračné, GettyImages

Všetky stanice technickej kontroly (STK) na Slovensku vlani vykonali takmer 1,5-milióna technických kontrol vozidiel, čo je historicky najviac. Ich počet medziročne vzrástol o 3,85 %, pričom pravidelných kontrol bolo skoro 1,3-milióna. Ďalšie boli opakované, administratívne či zvláštne.

Informovala o tom v pondelok na základe analýzy spoločnosť TESTEK, a. s., zabezpečujúca zber a spracovanie dát zo staníc technickej kontroly.

Problémy s brzdami

K najčastejším príčinám, pre ktoré kontrolou neprešlo najviac preverovaných áut, patrili problémy s brzdami, osvetlením a podvozkom. Najmä nedostatočne fungujúce brzdy sú na Slovensku najzásadnejším nedostatkom. Tvoril viac ako polovicu zo všetkých vážnych a nebezpečných chýb zistených pri kontrole vozidiel.

„Súhrnný počet kontrol na celom Slovensku dokonca mierne prekonal výsledok z roku 2019, v ktorom boli kapacity STK doposiaľ najviac vyťažené. Domnievame sa, že jedným z kľúčových faktorov bol príchod zákazníkov, ktorí návštevu STK v roku 2020 odložili pre problémy a obmedzenia spôsobené pandémiou,“ uviedol predseda predstavenstva TESTEK Marián Rybianský.

Po vykonaní pravidelných technických kontrol bolo 86,78 % vozidiel s hodnotením spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. V 11,57 % prípadoch boli autá pre zistenú vážnu chybu vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a 1,65 % vozidiel bolo nespôsobilých na premávku.

Prísnejšie pravidlá kontroly

Podiel neúspešných vozidiel (dočasne spôsobilé a nespôsobilé), ktorý je dôležitým kritériom pri porovnávaní kvality kontroly medzi jednotlivými STK alebo aj medzi jednotlivými štátmi Európskej únie navzájom, sa príliš nezmenil. V roku 2019 išlo o 13,03 % kontrolovaných vozidiel, v roku 2020 13,58 % a v minulom roku 13,22 %.

„Tým sa potvrdilo, že skokový nárast tohto ukazovateľa na medzinárodne akceptovateľnú úroveň, ktorý sa udial medzi rokmi 2018 a 2019 v dôsledku intenzívnejšieho štátneho odborného dozoru Ministerstva dopravy a výstavby SR a odborného dozoru technickej služby nad dodržiavaním predpisov pri technických kontrolách, nebol len náhodným a dočasným javom,“ poznamenal Rybianský.

Pre porovnanie, v roku 2019 dosahoval podiel neúspešných vozidiel pri prakticky rovnakom obsahu technickej kontroly v Estónsku 15 %, v Nemecku a Španielsku 21 %, vo Švédsku 25 %, vo Fínsku 27 %, v Írsku 36 % a v Lotyšsku 40 %. Na opačnom konci rebríčka EÚ boli Česká republika s 8 % alebo Poľsko s 2 %.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marián Rybianský
Firmy a inštitúcie A.s.MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRTestek