Štát v tomto roku zaplatí národnému dopravcovi 354 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
ZSSK a štát sa v zmluve zaviazali, že budú hľadať optimalizačné opatrenia.
Foto: ilustračné, www.facebook.com

Cena výkonov v osobnej vlakovej doprave, ktoré má zabezpečiť Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) v tomto roku, je podľa jej výpočtov 354 mil. eur. Štát sa v čiastkovej zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme zaviazal národnému dopravcovi za objednané výkony zaplatiť ročnú zálohovú úhradu vo výške 330 mil. eur.

Optimalizačné opatrenia

ZSSK potvrdila, že v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby a ministerstvom financií bude hľadať možnosti na naplnenie scenára realizácie plných výkonov v priebehu celého roka.

„Zmluvné strany sa už v čiastkovej zmluve zaviazali, že v priebehu roka 2022 budú hľadať optimalizačné opatrenia, ktoré by zabezpečili ZSSK realizáciu dopravných výkonov a ich finančné krytie. Úspešnosť optimalizačných opatrení a ich vplyv na objem dopravných služieb vo verejnom záujme objednaný štátom bude možné posúdiť až v júni 2022,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Výluky a obmedzenia v doprave

Vlaky spoločnosti by mali v tomto roku najazdiť vo verejnom záujme, teda bez IC vlakov, takmer 36 mil. vlakokilometrov, čo je skoro o 2 mil. kilometrov viac ako v predpandemickom roku 2019.

Podľa čiastkovej zmluvy na tento rok, uzavretej ministerstvom dopravy a ZSSK v závere minulého roka, má spoločnosť zabezpečiť celkové výkony v objeme vyše 29 mil. kilometrov, z toho produktívne výkony 28,7 mil. kilometrov. V tom nie sú zahrnuté výkony, ktoré nebude realizovať pre obmedzenia a výluky na železničnej infraštruktúre.

Nultá etapa grafikonu

Zástupcovia ministerstiev dopravy a financií, ako aj vlakového dopravcu sa predbežne dohodli, že nultá etapa reformného grafikonu vlakovej dopravy predstavuje celkové dopravné výkony 35,6 mil. vlakových kilometrov ročne.

Ministerstvo dopravy a ZSSK sa dohodli, že najneskôr k 1. júnu prehodnotia úspešnosť optimalizačných opatrení a ak spolu s úpravou ročnej zálohovej úhrady umožnia financovanie vyšších dopravných výkonov, tak upravia ich rozsah.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Tomáš Kováč
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMF Ministerstvo financií SRZSSK Železničná spoločnosť Slovensko