Stav verejnej dopravy vyháňa ľudí do áut, vlaky by mali byť pre ministerstvo dopravy prioritou

Vlak spoločnosti ZSSK.
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 22. septembra, 14:16

Občianske združenie Znepokojené matky žiada ministerstvo dopravy a výstavby, ako aj vládu, aby začali pristupovať k železničnej osobnej doprave ako k priorite. Majú tak pomôcť nielen k zníženiu výdavkov ľudí na pohonné hmoty, ale aj k systematickému znižovaniu emisií skleníkových plynov.

Organizácia začala vo štvrtok, na Medzinárodný deň bez áut, s petíciou na podporu železničnej dopravy s názvom Vlaky na jednotku. Výkričník zostavený z detských vláčikov pred budovou ministerstva dopravy mal symbolicky upozorniť na dlhoročné zanedbávanie rozvoja verejnej dopravy, a zvlášť železničnej.

Rýchle a moderné vlaky

„Napriek tomu, že sa plánujú výdavky do rozvoja vlakov, stále ide o čiastkové riešenia a chýba nám systematický prístup premietnutý do štátnych politík. Dnes je verejná doprava v stave, keď v podstate vyháňa ľudí stále do áut. To spôsobuje zvyšovanie emisií z osobnej dopravy a zhoršuje akútnu situáciu s rastúcimi nákladmi ľudí na dopravu,“ upozornila Lucia Szabová za Znepokojené matky s tým, že je naozaj čas to zmeniť.

Vlaky by mali byť podľa združenia základným pilierom verejnej dopravy – rýchle, spoľahlivé, moderné a dostupné pre všetkých.

Zrýchlenie modernizácie železníc

Znepokojené matky informovali, že zlepšiť treba celé nastavenie verejnej dopravy, od zrýchlenia modernizácie železníc cez prepojenia integrovanej dopravy a uľahčenie platenia až po samotné služby.

Za dôležité považujú aj zlepšenie dostupnosti a viaczdrojové financovanie rozvoja osobnej vlakovej dopravy, jedným z veľkých problémov je aj nedostatočné vybavenie vlakov či bezbariérové cestovanie. Organizácia vznikla ako reakcia na nedostatočné kroky politikov k znižovaniu emisií skleníkových plynov, pričom práve doprava sa dotýka nielen rodičov, ale všetkých ľudí v bežnom živote.

Na jednej lodi

Ministerstvo dopravy a výstavby SR v reakcii privítalo, že aj občiansky sektor vníma osobnú železničnú dopravu ako svoju prioritu. Podľa rezortu v tomto sú na jednej lodi, železničná doprava je jeho prioritou a viackrát to už aj verejne potvrdil.

„V posledných mesiacoch sme spolu s kolegami z Útvaru hodnoty za peniaze vytvorili Plán dopravnej obslužnosti pre železničnú osobnú dopravu a nový grafikon, ktorý prinesie od budúceho roka o 1,5 milióna vlakokilometrov ročne viac, pričom sa výrazne posilnia najmä kľúčové trate ako Bratislava – Žilina (o 49 %) či Prešov – Košice (o 43 %). V neposlednom rade prinesie aj zrýchlenie dopravy,“ uviedol Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Nákup nových vlakov

V záujme koncepčného prístupu k zlepšovaniu infraštruktúry vytvorilo ministerstvo harmonogram prípravy a výstavby projektov v železničnej infraštruktúre, ktorý jasne a transparentne ukazuje, čo, kedy a kde chce štát rekonštruovať, modernizovať, prípadne vybudovať. „V rámci zlepšovania infraštruktúry je z plánu obnovy určených na modernizáciu tratí 600 miliónov eur,“ priblížil Petro.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., zároveň nakupuje nové vlakové súpravy pre celé Slovensko, pričom od nástupu súčasného vedenia investovala do vozidlového parku bezmála 400 miliónov eur. „Výsledkom je 30 elektrických jednotiek, 21 dieselmotorových jednotiek, 35 nových a 51 modernizovaných osobných vozňov a 37 renovovaných diaľkových vozňov, ktoré sú postupne dodávané a nasadzované vo všetkých regiónoch a v diaľkovej doprave,“ dodal Petro.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Lucia SzabováMartin Petro
Firmy a inštitúcie Iniciatíva Znepokojené matkyMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeZSSK Železničná spoločnosť Slovensko