Ste spokojní s čistotou v bratislavskej MHD? Mali by ste byť, stojí viac ako milión eur

Rr.jpg
Ilustračné foto Foto: iMHD.sk

Aj vám sa už stalo, že ste si v električke či autobuse sadli do niečoho, čo sa dalo len ťažko identifikovať? Alebo ste mali pocit, že sa veziete skôr v „dobytčáku“, ako v dopravnom prostriedku?

A práve špina a smrad je jeden z faktorov, ktorý odrádza mnohých motoristov od používania prostriedkov verejnej hromadnej dopravy. Nás zaujímalo, ako často sa umývajú električky, autobusy či trolejbusy, ako sa Dopravnému podniku Bratislava (DPB) darí zvyšovať úroveň cestovania aj v tomto smere.

Zisťovali sme, ako DPB pristupuje k čistote vo verejných dopravných prostriedkoch, ako často ich umývajú, dezinfikujú a čistia sedadlá.

Za bordel si môžeme aj sami

Aj napriek tomu, že to niekedy tak nevyzerá, hovorkyňa DPB Adriana Volfová informovala že, všetky vozidlá MHD, ktoré boli počas dňa v prevádzke, sa každodenne čistia.

Tento proces prebieha po ukončení prevádzky konkrétnej linky pri revízii vozidla. Samozrejme, to, v akých podmienkach ľudia cestujú, je vo veľkej časti aj vizitka a zrkadlo samotných cestujúcich, ktorí v nich nechávajú odpadky, žuvačky či ich poškodzujú grafitmi.

„Denne sú povysávané, umyté, vyčistené madlá, sedadlá a všetky priestory, s ktorými cestujúci prichádzajú najviac do kontaktu,“ uviedla hovorkyňa DPB. Raz za mesiac prebieha dezinfekcia celého interiéru vozidla, vrátane podláh, okien a stropov.

Volfová ďalej uviedla, že počas letných mesiacov, sa častejšie tepujú sedadlá.

DPB bojuje proti vírusom a chorobám

Ako novinku momentálne DPB najmä v autobusoch testuje dezinfekciu vnútorných priestorov aerosolovým generátorom, ktorý obsahuje častice striebra.

Má zamedziť napríklad zahmlievaniu vnútorných skiel a zároveň má vysoko dezinfekčné účinky, najmä v takýchto obdobiach, kedy bývajú ľudia najviac chorí.

„Produkt má zosilnené dezinfekčné účinky, likviduje jednobunkové organizmy, ako sú vírusy, baktérie, spóry a plesne. Pre ľudský organizmus absolútne neškodené. Dezinfekciu vykonala externá firma a účinnosť dezinfekcie bola analyzovaná meracím prístrojom pred a po dezinfekcii. Zámer dopravného podniku bolo vyskúšať účinnejší spôsob prevencie proti zvýšenému výskytu baktérií, najmä počas vírusového obdobia. Ak sa v rámci testovacieho obdobia preukážu účinky, podnik nevylučuje pokračovať v dezinfekcii aj na ďalších vozidlách,“ informovala hovorkyňa DPB.

Očistný proces má tri úrovne

Volfová informovala, že čistenie všetkých druhov vozidiel MHD prebieha na troch úrovniach. „Základné čistenie „A“ je pravidelné denné ošetrenie, a to vždy po príchode vozidla do vozovne. Stupeň čistenia „B“ predstavuje pravidelné celkové čistenie realizované raz, prípadne dvakrát za mesiac podľa jeho vyťaženosti, prípadne stupňa znečistenia. Stupeň čistenia „C“ je mimoriadne čistenie, ktoré sa vykonáva podľa potrieb, napr. ťažko odstrániteľné prilepené nečistoty, umývanie okien, odstraňovanie grafitov a podobne,“vysvetlila hovorkyňa.

Dodala, že dopravný podnik zaviedol aj pilotný režim pri čistení autobusov v stupni „A“. Vykonávajú ich niektorí vodiči prevažne na svojich pridelených vozidlách, začo sú extra odmeňovaní.

Podnik rovnako zaviedol aj pilotný režim pri čistení trolejbusov v stupni „B“ a „C“, ktoré si zabezpečuje pomocou vlastných kapacít

„Jednou z inovácií pri uzatváraní súčasne platných zmlúv o poskytovaní služieb je nastavenie sankčných mechanizmov pri nevyčistení vozidiel v súlade so zmluvou,“ povedala Volfová.

Za zle vyčistené vozidlo hrozia pokutami

V prípade, že dodávateľ vozidlo zle vyčistí, dopravný podnik mu vyrubí pokutu vo výške 50 % z jednotkovej ceny čistenia. V prípade, že poskytovateľ služby nevyčistí vozidlo vôbec, bude musieť DPB zaplatiť pokutu vo výške 70 % z ceny čistenia.

Poskytovateľ služby zároveň zaplatí pokutu vo výške 150 eur, ak „nedodá“ najmenej troch svojich zamestnancov, ktorí mali vozidlá vyčistiť.

„Podľa novej zmluvy za nevyčistené vozidlo dopravný podnik nie len, že nezaplatí, ale aj zinkasuje zmluvnú pokutu od dodávateľa. Zohľadnením týchto skutočností vedenie predpokladá dosiahnutie vyššej kvality čistenia za približne rovnakú cenu ako v minulosti,“ vysvetlila hovorkyňa.

DPB do čistoty investuje viac ako milión eur

Na čistenie verejných dopravných prostriedkov dopravný podnik vyčlenil sumu viac ako 1,1-milióna eur. Na základe vyhláseného tendra túto zákazku získala spoločnosť cata-REAL, s.r.o.

Tá bude zastrešovať pravidelné čistenie vozidiel maximálne do 6. augusta tohto roka, alebo do vyčerpania vyčlenených finančných zdrojov. Záleží, ktorá z týchto dvoch možností nastane skôr.

Po vyčerpaní alokovaných peňazí alebo vypršaní zmluvy so súčasným dodávateľom, bude musieť DPB vyhlásiť pravdepodobne nový tender.

Cestujete v špine? Ohláste to

Hovorkyňa DPB povedala, že do prevádzky sú vypravené výlučne vyčistené vozidlá.

Nevyčistené vozidlo sa považuje za neprevádzkyschopné, a pri zistení takého stavu je okamžite vrátené na opätovné vyčistenie, a to bezplatne. Ak sa predsa len na linke cestujúci vezie v znečistenom vozidle, zaslaná fotodokumentácia a číslo vozidla je pre podnik podnetom na riešenie a prijatie opatrení pre skvalitnenie poskytovaných služieb cestujúcej verejnosti,“ vyzvala Volfová cestujúcich, aby prípadné nedostatky nahlásili.

Dodala, že cestujúci sa môžu s akýmkoľvek problémom, aj v prípade znečistenia vozidla, obrátiť na vodiča. Ten sa vie okamžite spojiť s dispečingom a dohodnúť ďalší postup. Svoje podnety môžu cestujúci riešiť prostredníctvom infolinky DPB alebo facebooku.

Volfová ubezpečuje cestujúcich, že dopravný podnik, ako aj objednávateľ, ktorým je Hlavné mesto SR Bratislava, vykonávajú niekoľkokrát ročne kontroly zamerané na dodržiavanie štandardov kvality.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Adriana Volfová
Firmy a inštitúcie DPB Dopravný podnik Bratislava