Stočené odometre boli večným problémom, ale štátny register zásadne znížil počet podvodov

Odometer, kilometre
Foto: ilustračné, Getty images

Podvody s odometrami stoja dodnes spotrebiteľov v Európskej únii ročne miliardy eur. Nekalé praktiky s počítadlom prejdenej vzdialenosti deformujú podľa vyjadrení Technickej služby kontroly originality trh s ojazdenými vozidlami a majú negatívny dopad na všetky subjekty v automobilovom priemysle.

„Doterajšia prax ukázala, že najúčinnejší spôsob eliminácie podvodov je zaznamenávanie informácií do národného, respektíve štátneho registra,“ skonštatoval Miroslav Strelec z Technickej služby kontroly originality.

Zaznamenávanie dosahuje úspech

Po vzore Belgicka zaviedlo podobný systém aj Slovensko. Údaje o stave najazdených kilometrov sú už vyše rok a pol zaznamenávané do Registra prevádzkových záznamov vozidiel, ktorý zriadilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Informácie sa zaznamenávajú najmä z dôvodu zníženia neoprávnených manipulácií so zobrazovanou hodnotou počítadla prejdenej vzdialenosti. Od 20. mája minulého roka do neho prispievajú štátne aj privátne subjekty z automobilovej sféry. Dodnes zasiela údaje takmer 1 300 subjektov.

Viac ako jeden a pol ročné zaznamenávanie údajov do registra pritom podľa Strelca dosahuje úspech. „Pri dovozoch vozidiel z Holandska sa doteraz znížil počet manipulácií z necelých 43 % na 0,83 %. Uvedená štatistika jednoznačne potvrdzuje účinnosť štátom prijatého systému. Pracoviská kontroly originality a poskytovatelia ODO-Passov doteraz odhalili 2 569 vozidiel s upravenou poslednou hodnotou najazdených kilometrov. Vo viac ako 10 500 prípadoch bola pozmeňovaná hodnota odometra v rámci celkovej histórie najazdených kilometrov,“ uviedol Strelec.

Prechodné obdobie sa končí

Koncom tohto roka sa pritom končí prechodné obdobie na registrovanie a začatie odosielania informácií do registra pre výrobcov a zástupcov výrobcov vozidiel, ako aj pre autoservisy.

„Uvedené subjekty sú povinné od 1.januára 2020 zasielať do registra informácie o cestných motorových vozidlách prihlásených do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Okrem údajov o servisnej činnosti aj staršie informácie, pre zaznamenanie transparentnej histórie vozidla,“ priblížil Strelec.

Historické údaje, ktorými väčšina prispievateľov disponuje, pomáhajú odhaliť neoprávnenú manipuláciu s najazdenými kilometrami. Od nového roka sa povinnosť prispievať údajmi do registra rozširuje aj o ďalšie subjekty, ktoré prichádzajú do kontaktu s vozidlom a zaznamenávajú údaje z odometra.

Konkrétne ide o o subjekty vykonávajúce dražby vozidiel, nastavovanie tachografov a požičovne vozidiel. Transparentné zaznamenanie údajov z odometra pri viacerých životných situáciách počas prevádzky vozidla pomôže totiž podľa Strelca eliminovať neoprávnenú manipuláciu so zobrazovanou hodnotou odometra.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Miroslav Strelec
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR