Štrajk vodičov hromadnej dopravy Bratislavu neochromil

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: Sita

Štrajk, ktorý ohlásili odborári v priebehu minulého týždňa sa začal o 4.00 a skončil o 7.00 hodine. Odborári tak nechceli ochromiť dopravu v Bratislave hneď v prvý školský deň. Dôvodom ich protestu je zlepšenie pracovných podmienok, ako aj úprava miezd.

Do štrajku sa zapojilo iba 11 ľudí

„Napriek silnej medializácii sa zo všetkých 1500 vodičov do štrajku zapojilo 11 ľudí. Účasť na proteste tak nedosiahla ani 0,8 %. Operatívne výpadky v prevádzke sme nahradili záložnými vozidlami,“ uviedol Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB.

Podľa DPB bol dnešný zvolaný štrajk iba snaha o vyvolanie mediálneho tlaku zo strany predsedu odborov Autošofér Jozefa Hitku.

„Štrajk nesplnil žiadny účel, pretože iný účel, než propagáciu odborov pána Hitku v médiach ani nemal. Ponuku jednať, aby navrhol zlepšenie podmienok, sme mu ponúkli už dávno. Pán Hitka to však odmietol a namiesto toho nám vyhlásil štrajk. Ponuka jednať preto nie je nová, ale pretrvávajúca a ak by pánovi Hitkovi išlo o reálne zlepšenie pracovných podmienok, využil by ju už dávno predtým,“ zareagoval Dopravný podnik.

„Dopravný podnik upozorňuje, že na štrajk nebol dôvod a cieľom šéfa odborov Autošofér Jozefa Hitku bola iba mediálno-politická hra, do ktorej sa snažil v prvý školský deň vtiahnuť aj cestujúcich,“ skonštatoval Žarnovický.

Dopravný podnik zároveň dodáva, že s nástupom nového vedenia došlo k úprave mzdových podmienok, podarilo sa kúpiť desiatky ďalších klimatizovaných autobusov, tak aby sa vodičom lepšie pracovalo a dokonca sa pracuje na tom, aby bolo súčasťou aj starších vozidiel domontovanie klimatizácie.

DPB kritizuje kroky Odborov

Odborom pod vedením pána Hitku v skutočnosti vôbec nešlo o zlepšenie pracovných podmienok, tvrdí Dopravný podnik.

Podľa vedenia podniku práve Jozef Hitka bol človekom, ktorý napadol súčasnú kolektívnu zmluvu, vďaka ktorej bolo za posledné dva roky možné navýšiť platy šoférov o takmer 30 %. O vyjadrenie sme požiadali aj spomínaného šéfa odborov, ani po viacnásobnej výzve, na naše otázky nereagoval.

„Kolektívna zmluva je platná, no ak by ju súd na podnet pána Hitku zrušil, odbory Autošofér by pripravili svojich kolegov o zvýšené mzdy,“ uviedol manažér DPB.

Mesto berie štrajk veľmi vážne

Bratislavský Magistrát informoval, že manažment DPB a.s. má plnú dôveru vedenia mesta, ktoré je spolu s ním pripravené aj naďalej pracovať na podnetoch zamestnancov podniku a na zlepšovaní ich podmienok v zamestnaní.

Hlavné mesto uviedlo, že vedenie DPB sa interne stretáva nielen so šoférmi, ale aj s ostatnými zamestnancami a vysvetľujú im zmeny týkajúce sa kolektívnej zmluvy, ktorá je príčinou vyhlásenia štrajku jednou zo 4 odborárskych organizácií v DPB a.s.

„Veríme, že pozíciu DPB zamestnanci chápu a že vysvetlenia manažmentu prijímajú, lebo v mnohom ide len o odlišné interpretácie alebo dezinterpretácie zmien v odmeňovaní zamestnancov. Za posledné dva roky prišlo k zvýšeniu miezd o 29 %,“ zdôraznil tlačový odbor Hlavného mesta.

Nové vedenie mesta pridelilo DPB nielen financie na pokrytie zvýšenia miezd v minulom roku, ale navýšilo aj rozpočet podniku na tento rok. „Uvedomujeme si, že ani s týmto tempom navyšovania nie sú všetci zamestnanci spokojní, je však v súčasných možnostiach mesta,“ informovalo mesto.

Dopravný podnik nakúpi 85 nových autobusov

Vyhlásenie štrajku považuje Magistrát za krajnú možnosť. „Nemyslíme si, že sa pred jeho vyhlásením zo strany odborovej organizácie vyčerpali všetky možnosti vyjednávania a nemyslíme si, že je správne týmto spôsobom brať za rukojemníkov obyvateľov Bratislavy,“ vyhlásilo mesto.

Dopravný podnik prijal opatrenia a bol pripravený použiť aj vodičov zo zálohy, aby MHD v prvý školský deň po letných prázdninách fungovala.

V súčasnosti DPB, a.s. vypísal verejnú súťaž na nákup 85 nových autobusov, čím chce dosiahnuť masívnu obnovu  vozidlového parku autobusov a vyradenie technicky zastaraných vozidiel a tým aj zlepšiť komfort a  pracovné prostredie vodičov MHD.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin Žarnovický