Tender na nové mýto je podozrivý, neziskovky hovoria o zlej pripravenosti a dopredu jasnom výsledku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
  • Aktualizované 31. mája o 19.17 hod.

Tender na nové mýto nebol dobre pripravený a jeho výsledok bol dopredu jasný. Tvrdia to Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Na viaceré z nedostatkov pritom upozorňovali ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) už pred niekoľkými mesiacmi.

Nový systém pre slovenské diaľnice má pritom za 14 miliónov eur dodať firma CzechToll, ktorá je zároveň prepojená na súčasného prevádzkovateľa.

Prísne požiadavky

Organizácie súťaži vyčítajú relatívne prísny časový termín, ako aj požiadavku na široké vymedzenie licencie a majetkové práva k IT riešeniu.

„NDS argumentuje, že chcela vysúťažiť produkt, ktorý by potom sama mohla ponúkať v iných krajinách. Nevideli sme ale reálnu analýzu, či NDS bude schopná sa etablovať na už existujúcom a pomerne konkurenčnom trhu a teda, či tak široko nastavená licencia má relevantný význam alebo či ide len o požiadavku, ktorá obmedzuje súťaž,” zdôraznil riaditeľ Slovensko.Digital Peter Kulich.

Nedostatočná záťaž

Štát napokon získal tri ponuky, čo mimovládne organizácie považujú za minimálnu a nedostatočnú súťaž. Je pritom podľa nich zjavné, že viacero spoločností, ktoré dodali mýtne riešenia pre západoeurópske krajiny, o súťaž záujem mali.

Nakoniec ale cenovú ponuku za daných podmienok nepredložili. NDS vyberala víťaza takmer štyri mesiace. Okrem víťaza ponuku predložila filipínsko-turecká skupina.

„Ďalšiu nová slovenská firma, ktorá spolu so svojím materským holdingom vznikli len vlani,” upozornila Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.

Viaceré podozrenia

Tá zároveň pripomína, že slovenský mýtny systém sprevádzali v jeho začiatkoch viaceré podozrenia. Nedostatky vytkol aj Najvyšší kontrolný úrad SR, ktorý svoje zistenia posunul prokuratúre.

„Súčasní vládni predstavitelia v čase, keď boli v opozícii, dokonca videli v tejto zákazke najväčší podvod v histórii a korupciu, aj preto sme očakávali, že obstarávanie bude v tomto prípade ukážkové,” dodala Makarová.

Pochybnosti u odbornej verejnosti

Tender na nový mýtny systém, ktorý vyvolal pochybnosti u časti odbornej verejnosti, bude aj témou najbližšieho rokovania hospodárskeho výboru NR SR. Predseda výboru Peter Kremský (OĽANO) pozve na najbližšie rokovanie ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) a šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimíra Jacka.

Dôležité sú podľa neho najmä námietky, že podmienky tendra z neho vylúčili viacero záujemcov a že mal byť šitý na doterajšieho prevádzkovateľa Skytoll prepojeného na J&T, pri ktorom NKÚ poukázal na vážne pochybenia a poškodzovanie štátu pri výbere mýta.

Chcem sa od pána ministra, ako aj šéfa NDS informovať o priebehu tendra a budem chcieť vysvetliť všetky pochybnosti a podozrenia, ktoré vzniesla odborná verejnosť. Na výbor chcem pozvať aj zástupcov Únie autodopravcov Slovenska, Česmadu, Nadácie Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Nad týmto dôležitým projektom sa nesmie vznášať tieň najmenšieho podozrenia a pokiaľ zodpovední manažéri nevyvrátia všetky pochybnosti, budem trvať na prijatí vážnych konzekvencií,“ vyhlásil Kremský.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Peter KulichXénia Makarová
Firmy a inštitúcie CzechTollMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNadácia Zastavme korupciuNDS Národná diaľničná spoločnosťSlovensko.Digital