Tunel Višňové dostavia spoločnosť Skanska, Doležalovi spadol kameň zo srdca

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tunel Višňové
Foto: archívne, SITA/Milo Fabian

Súťaž na dostavbu diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala so sedem a pol kilometra dlhým tunelom Višňové vyhrala stavebná spoločnosť Skanska. Firma predložila spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu najlepšiu ponuku, zároveň je aj dobre oboznámená s aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunelu.

Úsek dokončí za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roka 2023. Informoval o tom prostredníctvom online diskusie minister dopravy Andrej Doležal s tým, že projekt je financovaný z európskych zdrojov.

Dostavbu zaplatia eurofondy

„Višňové bude! Dnes mi spadol obrovský kameň zo srdca, lebo stavbu prevezme renomovaný, zodpovedný a skúsený zhotoviteľ. Od podpisu zmluvy nás delia už len dni, potom zhotoviteľ prevezme stavenisko a do pár mesiacov sa na úseku začne čulý pracovný ruch,“ dodal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Zároveň pripomenul, že nejde len o dostavbu, ale aj o opravu tunelu.

Podľa neho celý projekt by sa mal stihnúť do konca roka 2023, samozrejme, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti.

Predošlý zhotoviteľ konzorcium Salini Impregilo – Dúha odišiel zo stavby kľúčového úseku D1, ktorý odkloní dopravu z cesty I. triedy popod Strečno, v marci 2019. Novú súťaž na dokončenie úseku vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) formou takzvaného súťažného dialógu v januári 2020.

Pred Vianocami v roku 2020 prišli ponuky troch stavebných firiem. Ponuky uchádzačov posudzovala a vyhodnotila 11-členná hodnotiaca komisia.

Tunel ušetrí ďalšie minúty

Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 percent, bola kritériom lehota na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 percent), lehota na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 percent) a environmentálne kritérium, konkrétne množstvo akumulovanej vody v krajine (váha 15 percent).

Ako dodal Andrej Doležal, zhotoviteľ deklaroval, že diaľničný úsek D1 dokončí do konca roka 2023, čo je podmienka na čerpanie eurofondov z aktuálneho operačného programu MDV SR OP Integrovaná infraštruktúra.

Okrem dokončenia najdlhšieho tunela s dĺžkou 7 460 metrov bude zhotoviteľ pracovať na siedmich mostoch a zvyšku úseku s celkovou dĺžkou 13 510 metrov. Po dokončení prinesie úsek úsporu času motoristom 15 minút, prepojí novootvorený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, čím vznikne úplný obchvat Žiliny s už existujúcim diaľničným obchvatom Martina.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)Skanska SK