Únia zamestnávateľov v doprave podporila vedenie Železníc SR v kolektívnom vyjednávaní

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlaky
Foto: archívne, zsr.sk.

Kolektívne vyjednávanie musí byť založené na vyvážených vzájomných vzťahoch, na rešpektovaní možností, vzájomných práv a plnení si povinností, informoval generálny tajomník  Únie dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Žačko.

Únia dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (ÚDPT) ako člen Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR vyjadrila podporu vedeniu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vývojom kolektívneho vyjednávania v spoločnosti.

„Kolektívne vyjednávanie ako proces sociálneho dialógu medzi zamestnávateľom a odborovými organizáciami musí byť založený na vyvážených vzájomných vzťahoch, na rešpektovaní možností, vzájomných práv a plnení si povinností,“ informoval pred ďalším kolom vyjednávania v ŽSR generálny tajomník ÚDPT Ján Žačko.

Odborári sú v štrajkovej pohotovosti

Odborové organizácie pri ŽSR sú od 11. januára v štrajkovej pohotovosti. Šieste kolo vyjednávania o návrhu Kolektívnej zmluvy ŽSR na roky 2019 a 2020 je plánované na stredu 23. januára, otvorené zostávajú mzdové otázky. Platnosť kolektívnej zmluvy v ŽSR na roky 2017 a 2018 uplynula 31. decembra 2018, na novej zmluve sa vedenie spoločnosti a odborári doposiaľ nedohodli.

„Pevne veríme, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR bude tomuto procesu nápomocné tak, aby práca železničiarov bola odmeňovaná nielen na základe náročnosti a zložitosti vykonávanej práce, ale aj na základe vývoja miezd v národnom hospodárstve,“ očakáva Žačko. ŽSR sú členom organizácie zamestnávateľov v doprave, na poštách a v telekomunikáciách.

Vlak
Hlavná stanica v Bratislave. Foto: zsr.sk. Foto: Ilustračné, zsr.sk.

Vyjednávanie by malo byť bez nátlaku

Vedenie ŽSR podľa generálneho tajomníka ÚDPT vyvíja maximálne úsilie na získanie vonkajších a hľadanie možných vnútorných zdrojov preto, aby mohlo garantovať zvýšenie miezd a zachovanie benefitov pre zamestnancov. „Na preklenutie obdobia do uzatvorenia kolektívnej zmluvy bol v ŽSR vydaný vnútorný predpis. Neistota vyvolaná vyhlásením štrajkovej pohotovosti zo strany odborových organizácií tento proces narúša,“ uviedol Žačko.

Aj odborové organizácie majú podľa ÚDPT právo na sociálny dialóg a kolektívne vyjednávanie. „Malo by však ísť o proces bez nátlaku a navodzovania napätia a neistoty. Zodpovednosť za riadenie ŽSR a ekonomické výsledky nesie vedenie spoločnosti. Pritom situácia na trhu práce je výrazne v neprospech zamestnávateľov,“ upozornil Žačko. Vedenie ŽSR sa podľa neho preto snaží urobiť maximum pre stabilizáciu vzájomných vzťahov medzi sociálnymi partnermi.

ŽSR - logo
Logo Železníc SR. Foto: zsr.sk.

Nárast tarifných miezd o sto eur

Odborové organizácie pri ŽSR v piatom kole kolektívneho vyjednávania 15. januára zotrvali na svojej požiadavke nárastu tarifných miezd o sto eur, teda zhruba o desať percent. Pôvodný návrh vedenia ŽSR na zvýšenie miezd o desať eur z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v štátnom rozpočte označili za neprijateľný.

„Zo 45 rozporov sa podarilo odstrániť asi polovicu, v mzdovom náraste však nedošlo k posunu zo strany zamestnávateľa. Prezentoval, že stále hľadá zdroje,“ informovala agentúru SITA po rokovaní podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a predsedníčka Podnikového výboru OZŽ pri ŽSR Darina Fabuľová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky