V bratislavskej Petržalke môžu hroziť zápchy, ak budúcu električkovú trať nepostavia bezkolízne

električka, Bratislava, Petržalka
Pohľad na električky prichádzajúce zo Šafárikovho námestia cez Starý Most. Trať je súčasťou 1. etapy projektu Nosný systém MHD do Petržalky Bosákova ulica - Šafárikovo námestie. Bratislava, 12. apríl 2018. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.

Výstavba druhej etapy električkovej trate v bratislavskej mestskej časti Petržalka by mala byť budovaná ako bezkolízny dopravný systém.

„V prípade, ak má byť druhá etapa výstavby električkovej trate v Petržalke plnohodnotnou súčasťou nosného systému hromadnej dopravy v hlavnom meste, mala byť v ideálnej podobe podľa môjho názoru kompletne riešená ako bezkolízny dopravný systém. V opačnom prípade bude dochádzať k vzájomnému negatívnemu ovplyvňovaniu s cestnou dopravou,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Môžu hroziť dopravné zápchy

V prípade, že budúcu električkovú trať nepostavia bezkolízne, môžu hroziť v Petržalke dopravné zápchy. Jednou z križovatiek, ktoré majú byť úrovňové, je napríklad aj križovatka na Jungmannovej ulici.

Ako sa vyjadrila viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová, tento spôsob riešenia križovatiek nezahustí dopravu. „Podľa dopravno-kapacitného posúdenia by doprava mala byť plynulá,“ uviedla pre agentúru SITA.

Mesto uvažuje aj o štvorminútových intervaloch, v ktorých majú jazdiť električky. Podľa Palčáka však tento interval nebude dostatočný, ani jeho prípadné skrátenie, z dôvodu zhustenia automobilovej dopravy na úrovňových križovatkách.

„Ani napriek využívaniu veľkokapacitných električiek nebude uvažovaný 4-minútový interval dostatočný z hľadiska budúceho prepravného potenciálu tohto systému, ale aj dopytu cestujúcich v špičkách. Jeho skrátenie nebude možné vzhľadom na značný nepriaznivý dopad na plynulosť automobilovej dopravy v miestach úrovňových križovaní,“ povedal Palčák.

Projekt druhej etapy trate do Petržalky

Skrátenie intervalu jazdy električiek na jednej strane umožní prepraviť väčšie množstvo cestujúcich najmä v čase dopravných špičiek, ale zároveň pri preferencií električkovej dopravy môže spôsobovať problémy s plynulosťou cestnej dopravy, ktorú pocítia aj chodci a cyklisti.

„Z tohto hľadiska je potrebné dopravný systém Petržalky v štádiu prípravy simulovať ako celok so stanovením minimálnej dĺžky intervalu jazdy električiek v podmienkach existujúceho a budúceho dopytu cestujúcich po preprave a z neho vyplývajúceho negatívneho ovplyvnenia kapacity/priepustnosti cestnej infraštruktúry,“ dodal Ľubomír Palčák

Predĺženie električkovej trate až po Janíkov dvor v Petržalke vo veľkej miere odbremení súčasnú dopravnú situáciu v najväčšej mestskej časti. Nová električková trať bude mať dĺžku 3,8 kilometra a sedem zastávok v úseku od Rusovskej cesty po Janíkov dvor, cez centrálnu petržalskú os. Súbežne s radiálou chcú vybudovať cyklotrasy, cesty i chodníky k zastávkam.

Projekt druhej etapy električkovej trate do Petržalky musí byť dokončený do roku 2023, dovtedy trvá oprávnené obdobie pre financovanie projektov z európskeho Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Mesto podalo žiadosť o prvé stavebné povolenie 31. júla. Projekt druhej etapy električky v Petržalke je pod dohľadom Európskej komisie a zdržanie projektu podľa mesta nehrozí.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ľubomír Palčák