V rezorte dopravy stále chýba jasná stratégia a vízia. Veľké rezervy vidia analytici najmä na železniciach a cestách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zuzana Čaputová, Volodymyr Zelensky
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (v popredí) počas podpisu bilaterálnych dohôd medzi Slovenskom a Ukrajinou za účasti prezidentky SR a prezidenta Ukrajiny v Prezidentskom paláci v rámci návštevy ukrajinského prezidenta na Slovensku. Bratislava, 24. september 2020. Foto: SITA/Jakub Julény

Prvý rok ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) hodnotia dopravní odborníci prevažne priaznivo. Kvitujú jeho aktívnu činnosť na poste a tiež berú do úvahy obmedzené podmienky pre riadenie rezortu kvôli pandémii koronavírusu.

Napriek tomu experti upozorňujú aj na viaceré dlhodobé problémy tohto rezortu, ktoré čakajú na nápravu. Výhrady majú najmä k zanedbanej železničnej infraštruktúre a modernizácii vlakovej osobnej dopravy, ako aj nedostatočnej starostlivosti o cesty.

Marketing nestačí

Dopravný analytik Rastislav Cenký vníma doterajšie pôsobenie ministra Doležala v princípe celkom pozitívne hlavne pre jeho prístup k riešeniu problémov a snahu spopularizovať prácu ministerstva na sociálnych sieťach pre laickú verejnosť.

Na druhej strane je podľa neho vidieť, že hlavní predstavitelia ministerstva nepôsobili v sektore a tým pádom nemajú praktické skúsenosti v dopravno-stavebnej oblasti.

„Majú síce skvelý marketing na sociálnych sieťach, ale reálne kroky, ktoré ministerstvo vykonalo, nie úplne riešia kľúčové problémy rezortu a nezachytávajú podstatu,“ uviedol Cenký pre portál NašaDoprava.sk

Napríklad, je už síce známy zhotoviteľ dokončenia úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové, no podľa odborníka napriek vysúťaženej cene nevieme, koľko to bude nakoniec stáť a kedy bude naozaj dokončený.

Ďalšia jeho pripomienka sa týka bežiaceho tendra na prevádzku nového mýtneho systému v réžii štátu, pričom nič sa nespravilo so súčasnou veľmi neefektívnou mýtnou zmluvou.

„Vymenil sa dopravca na železničnej trati Bratislava – Komárno, ale za cenu redukcie kvality vlakov na iných územiach Slovenska a za nejasnú cenu,“ hovorí Cenký.

Vzácna aktivita

Dopravný analytik a ministrov externý poradca Jozef Drahovský vyzdvihol, že po príchode na ministerstvo si Doležal ako prvé spravil inventúru všetkých aktivít rezortu, ale aj požiadaviek obcí a krajov. Na základe toho dokázali definovať priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry aj u ostatných druhoch dopravy.

Expert oceňuje aj to, že sa v relatívne krátkom čase podarilo uzavrieť súťaž na dokončenie diaľnice s tunelom Višňové. V súčasnosti sa ešte čaká na uzavretie kontroly tendra a podpis zmluvy s úspešným konzorciom.

„Minister Andrej Doležal robí jednu aktivitu, ktorá je u iných ministrov vzácnosťou, a to takmer každý týždeň verejne cez internet online informuje o svojich aktivitách a zámeroch, pričom počúva a odpovedá na otázky verejnosti,“ doplnil Drahovský.

Aj preto hodnotí prvý rok práce ministra dopravy na jednotku, pričom podľa vlastných slov doteraz takéto hodnotenie nedal žiadnemu ministrovi dopravy.

Následky neriešenia problémov

Cenký rovnako oceňuje prístup ministra k práci, chuť a snahu identifikovať problém a aj ho vyriešiť. Naďalej však podľa neho chýba jasná a nemenná stratégia, vízia a plány ministerstva, ktoré by načrtli riešenia problémov v rezorte.

„Následkom toho je, že trate Železníc Slovenskej republiky sú v zlom stave a nevidíme reálne opatrenia na zlepšovanie. V železničnej doprave sa ministerstvu nedarí manažovať súťaže v rámci jej liberalizácie,“ vymenoval Cenký.

Andrej dolezal minister dopravy a vystavby sr na tlacovej konferencii pri uvedeni novej ej zssk do prevadzky.jpg
Andrej Doleža na tlačovej konferencii pri uvedení novej EJ ZSSK do prevádzky. Foto: ZSSK

Navyše, podľa neho vozidlový park Železničnej spoločnosti Slovensko je obnovovaný bez jasného plánu, neefektívne a bez rešpektovania odporúčaní Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií (ÚHP).

„Úrdžba a rekonštrukcia ciest v réžii štátnych firiem sú predražené a neefektívne,“ podotkol analytik.

Vadí mu tiež, že vedenie ministerstva dopravy prísnejšie nevyžaduje od podriadených organizácií dodržiavanie odporúčaní ÚHP. Zároveň však pripúšťa, že posledný rok fungovania ministerstva ovplyvnila pandémia, kvôli čomu nebol možno dostatočný priestor naplno sa venovať práci.

Obmedzená príprava vodičov

Veľkým a neriešeným problémom v súčasnosti sú podľa Drahovského autoškoly a vzdelávanie vodičov. Je to pre neustále sa meniace pravidlá a najmä ich nejednoznačnosť, čo spôsobilo prakticky zastavenie prípravy nových vodičov.

„Lenže tieto nedpredvídateľné a častokrát nedomyslené nariadenia nemá na svedomí ministerstvo dopravy, ale riadenie boja s COVID-19,“ myslí si analytik.

Ministerstvo dopravy podľa neho výrazne zvyšuje objem peňazí na rekonštrukciu ciest prvej triedy. To môže znížiť dlhodobý dlh pri ich údržbe, ktorý vznikal každoročne, najmä pri mostoch.

Expert v tejto súvislosti podotkol, že predchádzajúce vedenia rezortu na údržbe ciest až nezmyselne šetrili. „Veľmi praktický pohľad má ministerstvo na železničnú dopravu, kde sa v prvom rade zameriava na modernizáciu úsekov, ktoré zapríčiňujú zdržanie na celej trase,“ dodal.

Letecká doprava pre koronakrízu zažíva najväčší útlm od svojho vzniku, no podľa Drahovského rezort pracuje na udržaní prevádzky a modernizácie letísk. Ako dodal, verejnosť síce zväčša vníma len lietanie na dovolenky, ale sú aj iné druhy leteckej dopravy, pre ktoré je potrebné zabezpečiť infraštruktúru v každom regióne Slovenska.

Bilancia ministra

Minister dopravy pri bilancii svojho prvého roku vo funkcii označil za jeden z hlavných výsledkov komplexnú zmenu spôsobu fungovania mýtneho systému. „Koncepčnou prácou s presnými dátami sme zostavili objektívny rebríček pre budovanie cestnej a železničnej infraštruktúry,“ pripomenul vo svojom videu.

K pripraveným zoznamom priorít výstavby diaľnic a ciest či modernizácie železníc však zatiaľ chýbajú záväzné harmonogramy a zabezpečenie financovania projektov.

„Vyriešili sme komplikovanú situáciu na stavbe tunela Višňové a začíname stavať, aby v roku 2023 mohol úsek slúžiť motoristom,“ poznamenal minister dopravy k dokončeniu sporného úseku diaľnice D1, ktorý mal byť hotový už koncom roka 2019.

Pochválil sa aj začatím potrebných veľkoplošných opráv ciest prvej triedy na celom Slovensku, ktoré meškali pre problémy pri verejnom obstarávaní. Ministerstvo spustilo výstavbu R3 na Orave, čoskoro má spustiť súťaž na R4 severný obchvat Prešova.

Minister tiež pripomenul pokračujúce práce pri budovaní R2 pri Košiciach. Spomenul aj začiatok modernizácie železničných tratí na Záhorí, pod Tatrami či pri Žiline, ako aj pokračovanie v obnove osobných vlakov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalJozef DrahovskýRastislav Cenký
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR