V tuneli Višňové začali betónovať podklad budúcej vozovky, pri pokládke pomáha robotická stanica

Tunel Višňové

Stavebná spoločnosť Skanska SK, a. s., v tuneli Višňové na stavbe diaľničného úseku D1 už betónuje podklad pod budúcou vozovkou. V oboch tunelových rúrach je naprojektovaných spolu viac ako tisícdvesto betónových blokov, do ktorých pôjde zhruba 72-tisíc kubických metrov betónu.

Ako informovala spoločnosť na portáli visnovebude.sk, pokládku podkladových betónov realizuje 3D navádzaným grejdrom, ktorého milimetrovú presnosť zabezpečuje robotická totálna stanica.

Rozširujú personálne kapacity

Vedúci strediska Pozemných stavieb Skanska SK Igor Jurík informoval, že s realizáciou betonáže pláne pod vozovkové vrstvy v tuneli Višňové začali na prelome rokov. „A nakoľko sme ukončili betonáž sekundárneho ostenia v druhom zálive, to nám umožňuje pokračovať v betonáži pláne v ďalších blokoch,“ priblížil priebeh prác v tunelových rúrach Jurík. „Spoločnosť Skanska rozširuje personálne kapacity a mechanizmy v tuneli, ako aj na vonkajších úsekoch stavby pre čo najrýchlejší postup prác na dostavbe tohto úseku diaľnice,“ dodal riaditeľ závodu Inžinierske staviteľstvo Skanska SK Ivan Dimitrov.

Stavebné združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK začalo s dostavbou rozostavaného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s problémovým tunelom Višňové (7,5 kilometra) vlani v máji. Nový zhotoviteľ a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) predtým uzavreli zmluvu o dielo za 254,8 milióna eur bez DPH s tým, že diaľničný úsek bude hotový do konca roka 2023. Po dodatočnom zistení nedostatkov v rozostavanom tuneli sa lehota predĺži predbežne o niekoľko mesiacov, pre ďalšie práce veľkého rozsahu na ostení tunela a potrubí na odvodnenie horninovej vody zmluvná cena vzrastie.

Odstraňovanie chýb potrvá niekoľko mesiacov

Tak ako to naznačil zhotoviteľ Skanska, zatiaľ sa bavíme v omeškaní tri až šesť, rádovo mesiace,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) v poslednom živom vysielaní na sociálnej sieti. „Budeme vedieť viac, keď budeme poznať posudky statika, v akom stave sa tunel nachádza po analýze stavby, v akom ju našiel nový zhotoviteľ,“ dodal minister.

Podľa detailnej diagnostiky sanačné opatrenia a odstraňovanie chýb v tuneli bude podľa zhotoviteľa trvať trvať niekoľko mesiacov. „Čo sa týka primárneho ostenia tunela, treba vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž,“ informovala vlani v decembri podpredsedníčka predstavenstva Skanska SK Magdaléna Dobišová. Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má veľa chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť a je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Igor JuríkIvan DimitrovMagdaléna Dobišová
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSkanska SK