Vážny považuje rovnakú cenu v každom roku za odkúpenie mýtneho systému za nezmysel

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ILUSTRAČNÉ: Mýtny systém
Foto: ilustračné, SITA/Ján Viazanička

Cena za prevod elektronického mýtneho systému (EMS) do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) vo výške v prepočte takmer 400 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty je maximálna možná. Informoval o tom v utorok poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý bol v čase podpisu zmluvy medzi NDS a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a. s. o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta v roku 2009 ministrom dopravy v prvej vláde Roberta Fica.

To, že v každom roku platnosti mýtnej zmluvy je uvedená rovnaká cena za odkúpenie mýtneho systému, služby a všetkých jej komponentov, je podľa Vážneho vzhľadom na každoročné fyzické opotrebovanie a pokles morálnej hodnoty mýtneho systému nielen ekonomický, ale najmä logický nezmysel.

„V zmluve je uvedený presný mechanizmus, ako sa kúpna cena určí: rozhodne nezávislý audítor, ktorého si vyberie štát. Zohľadní vek a opotrebovanie systému. Cenu musia akceptovať obe strany,“ uviedol Vážny pre agentúru SITA.

Utajované informácie

Exminister dopravy tak reagoval na tlačovú besedu hnutia OĽaNO, ktoré v piatok 31. januára zverejnilo časť utajovaných informácií v prílohe k zmluve o prevádzke mýtneho systému. Líder hnutia Igor Matovič informoval, že cena za prevod mýtneho systému, služby a všetkých komponentov od súkromného prevádzkovateľa SkyToll do vlastníctva NDS je v prepočte štyristo miliónov eur.

Prípadné predĺženie mýtnej zmluvy, platnej do roku 2022, o päť rokov, by malo stáť spolu skoro päťsto miliónov eur. Matovič zdôvodnil zverejnenie týchto údajov napriek obchodnému tajomstvu verejným záujmom, mýto označil za podvod v réžii strany Smer-SD.

Vážny hovorí, že cena mýtneho systému, ktorý bude štát využívať do roku 2022 ako službu, bude klesať v súlade s morálnym a fyzickým opotrebovaním. Štát podľa poslanca v roku 2022 môže tento systém odkúpiť za zostatkovú hodnotu – možno aj za jedno euro, ak sa na tom obe strany dohodnú.

„Tvrdenia, že štát za mýtny systém pri prípadnom odkúpení na konci platnosti zmluvy zaplatí dvakrát, sú úplný nezmysel. Po prvé: doterajšie platby SkyToll-u neboli splácaním systému ako takého, ale štát platil za službu – výber mýta. Čiže Slovensko si systém ročnými splátkami za službu nekupovalo. Doteraz teda za systém nezaplatilo ani cent,“ podotkol Vážny s tým, že to nie je lízing, ako ho poznáme napríklad pri kúpe auta.

Úľavy pre autodopravcov

Pôvodný plán celkového výberu mýta v rokoch 2010 až 2022 bol približne 3,5 miliardy eur. Súčasný odhad je podľa poslanca 2,5 miliardy eur, teda o jednu miliardu menej.

„Asi 700 miliónov eur z tejto sumy predstavujú ústupky vlád voči autodopravcom od roku 2010: úľavy pri platbách za prejdené úseky, 50-percentná zľava pre autobusy, zrušenie poplatkov za prejazd intravilánov obcí a podobne. Čiže 700 miliónov eur nikto neukradol, ako tvrdí Igor Matovič, ale dostali ich autodopravcovia na rôznych úľavách,“ upozornil Vážny.

Podľa neho každý ústretový krok voči podnikateľským subjektom totiž niečo stojí, pričom označil za škandalózne, že to nezohľadnil ani Najvyšší kontrolný úrad SR vo svojej správe o prevádzke mýtneho systému. SkyToll informoval, že od sprevádzkovania elektronického výberu mýta v roku 2010 do konca roku 2019 dosiahli celkové výnosy z mýta 1,810 mld. eur, v minulom roku predstavovali príjmy takmer 221 miliónov eur.

Výnosy z mýta

NKÚ na základe kontroly kritizoval, že z výnosov z mýta má prevádzkovateľ systému takmer polovicu a štát ešte menej. Vážny sa obhajuje, že keď mal ako minister dopravy dosah na rozdelenie výnosov do leta 2010, prevádzkovateľovi systému išlo 24,8 % a štátu 75,2 %.

„Po tomto období, ku ktorému sa neviem zodpovedne vyjadriť, pretože nemám relevantné podklady, sa podľa verejne známych informácií tento pomer začal meniť v neprospech štátu, a to pre jeho ústupky autodopravcom,“ poznamenal bývalý minister dopravy. Náklady na údržbu a prevádzku systému podľa neho pritom zostali nezmenené, podiel súkromného prevázkovateľa z výberu mýta opticky rástol.

„Nie preto, že by sa niekto na tom obohacoval, ale preto, lebo štát svoj podiel zmenšoval a politickými ústupkami voči autodopravcom rozpúšťal medzi nich. Časť výnosov z mýta si tak už medzi sebou podelili aj autodopravcovia,“ podotkol Vážny.

Nový systém spoplatnenia

NDS vyhlásila, že nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému. Napríklad, v Českej republike žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému. NDS zároveň pripravuje tender na nový komplexný systém spoplatnenia diaľnic a ciest, vrátane výberu mýta, platieb palivovými kartami, či úhrad za diaľničné známky.

Neplánuje teda ani predĺženie zmluvy so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) dlhodobo hovorí, že zmluva so SkyToll-om je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše.

„Ministerstvo už rok pracuje na príprave novej súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť. Súťaž bude vypísaná v máji,“ uviedol rezort dopravy. Štát tento mýtny systém podľa ministerstva odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o starú technológiu.

„Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná. Navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami EÚ o mýtnom systéme, teda s jednotným mýtnym systémom na európskom trhu,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Igor MatovičĽubomír VážnyRobert Fico
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSMER-SD