Vedci skúmali násyp na stavbe D4, nenašli žiaden materiál nebezpečný pre ľudí a životné prostredie

D4/R7, obchvat Bratislavy
Pohľad na stavbu mosta cez Jarovecké rameno, ktorý je súčasťou výstavby bratislavského obchvatu D4/R7 počas kontrolného dňa ministra dopravy SR a ministra životného prostredia SR. Bratislava, 11. júl 2018. Foto: archívne, SITA/Braňo Bibel
  • aktualizované 9. októbra 14:13

V násype časti rozostavaného úseku diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie. Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Informovala o tom v stredu spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o.,, hlavný zhotoviteľ výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.

Pri testoch našli azbest

Medzinárodní a miestni vedci podľa spoločnosti prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala Ministerstvo dopravy a výstavby SR. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.

Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Závery bude konzultovať

Rezort dopravy v reakcii pre agentúru SITA zatiaľ neuviedol, či bude naďalej trvať na odstránení materiálu s obsahom azbestu.

Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky správy, ktoré mu koncesionár v tejto súvislosti predloží a ich závery bude konzultovať aj s inštitúciami zodpovednými za zdravé životné prostredie na Slovensku. Až na základe týchto rokovaní a stanovísk bude možné rozhodnúť o najlepšom scenári pre životné prostredie a následne aj o nutnosti odviezť, alebo ponechať materiál v násypoch budúcej diaľnice,“ poznamenal rezort.

Koncesionárom projektu D4 a R7 je Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Stavebník podľa ministerstva v každom prípade bude musieť urobiť také opatrenia, aby sa ani minimálne množstvo azbestu, ktoré je podľa ich analýz v tomto materiáli, nemohlo dostať do kontaktu s ľuďmi a ohroziť ich zdravie.

Stavba je dnes v tomto úseku zastavená (na D4 pri Jarovciach – poz. red.) a čakáme aj na výsledky nezávislého vyšetrovania polície, ktorá robí vlastné šetrenie,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Zabezpečenie zdravia

Ministerstvu dopravy ako aj verejnosti sme sľúbili, že ku každej otázke súvisiacej s našim infraštruktúrnym projektom sa postavíme seriózne. Hlavnými princípmi našej činnosti je zabezpečenie verejného zdravia, trvalo udržateľných riešení šetrných k životnému prostrediu,“ povedal generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel.

Na základe odborných posudkov nezostali žiadne pochybnosti o tom, že materiály použité na stavbe nepredstavujú žiadne riziko pre životné prostredie a nemajú žiadny dopad na zdravie obyvateľov, ani dnes, ani v budúcnosti,“ uviedol Bregel.

Vzorky vzduchu a materiálu

Po tom, ako rezort dopravy v júli vykonal testy násypov na časti D4, sa s ním spoločnosť D4R7 Construction dohodla na tom, že medzinárodní a miestni odborníci vykonajú hĺbkové testovanie a poskytnú svoje odborné posudky, pričom zhotoviteľ bude o ich výsledkoch informovať ministerstvo a verejnosť.

Výsledky testovania podľa spoločnosti pochádzajú zo vzoriek vzduchu a materiálu použitého v násypoch, ktoré boli odobraté 8. augusta a 4. septembra.

Vzorky vzduchu boli odobraté na troch miestach v Bratislave. Len v jednej zo všetkých vzoriek kontrolovaných odborníkmi bolo podľa zhotoviteľa minimálne množstvo azbestu, oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú.

Odber vzoriek, testovanie a vyhodnotenie výsledkov vykonala rakúska spoločnosť ESW Consulting WRUSS v spolupráci s nemeckým laboratóriom Biomess Ingenieurbüro GmbH. Odborné stanovisko na stanovenie kategórie odpadov poskytla odborníčka v oblasti odpadového hospodárstva Blanka Kiripolská. Posúdenie vplyvu na verejnosť vypracoval odborník z Ekotoxikologického centra v Bratislave Martin Murín.

Situáciu považujú za absurdnú

Zhotoviteľ výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy si podľa hnutia OĽaNO robí čo chce. Opozičný subjekt tak v stredu reagoval na informáciu spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., zhotoviteľa D4 a R7, že násypový materiál z rozostavanej časti D4 pri bratislavských Jarovciach na základe hĺbkového testovania netreba odstraňovať.

Hnutie zároveň vyzýva ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa správal ako autorita. Rezort dopravy totiž na základe ekoauditu a ďalších testov, ktoré odhalili v násype D4 aj azbest, nedávno vyzvalo na odstránenie nepovoleného materiálu.

OĽaNO považuje takúto situáciu za absurdnú, keď štátne orgány nariadia sanáciu materiálu a zhotoviteľ to ignoruje. Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za hnutie Ján Marosz to označil za absolútnu ignoráciu štátnych orgánov.

Je to podobné, ako keby si akýkoľvek občan postavil o poschodie vyšší dom, ako mu dovoľuje stavebné povolenie a stavebný úrad by mu vyrubil pokutu, prípadne nariadil zbúranie. Majiteľ domu by však prišiel s vlastným znaleckým posudkom, že dom nie je o poschodie vyšší a rozhodnutie štátnych orgánov by ignoroval,“ povedal Marosz.

Odstránenie by stálo obrovské peniaze

Ministerstvo dopravy a výstavby v správe pre poslancov v parlamentnom hospodárskom výbore nedávno informovalo, že materiál s prítomnosťou azbestu je kategorizovaný ako nebezpečný odpad. To znamená, že takýto materiál nemôže byť recyklovaný ani dovezený na stavbu.

Rezort dopravy sa pritom odvolal na vyhlášku Ministerstva životného prostredia SR o skládkovaní odpadov a uskladnení odpadovej ortuti a na vyhlášku toho istého rezortu, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov.

„Je zjavné, že odstránenie násypov by zhotoviteľa stálo obrovské peniaze, Árpád Érsek mu však nemôže dovoliť, aby si robil čo chce. Mal by sa správať ako autorita,“ dodal Marosz.

Agentúra SITA požiada o vyjadrenie Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR