Vodné dielo Gabčíkovo má zmodernizovanú pravú plavebnú komoru, čaká ju skúšobná prevádzka

Vodné dielo Gabčíkovo
Pravá plavebná komora Vodného diela Gabčíkovo. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba začína so skúšobnou prevádzkou zmodernizovanej pravej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG).

Trvať má približne dvanásť dní, predchádzali jej individuálne skúšky, skúšky funkčnosti jednotlivých ucelených častí a komplexné skúšky všetkých zariadení, ktoré boli realizované približne pol roka, od marca tohto roka. Informoval o tom v pondelok podnik v tlačovej správe.

Individuálne a komplexné skúšky

V rámci európskeho projektu „Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo“ sa ako prvá začala modernizovať a inovovať pravá plavebná komora.

Súčasťou prác bola aj výmena dvojkrídlových dolných vrát, výmena klapiek horného zhlavia a segmentových horných vrát s príslušenstvami, ako aj modernizácia dynamických ochrán komory, modernizácia prvkov na vyväzovanie lodí, modernizácia systému napúšťania a vyprázdňovania komory, farebné zjednotenie povrchov či realizácia riadiaceho systému plavebných komôr.

Viac o téme: Koronavírus

„Pred uvedením do prevádzky modernizovanej pravej plavebnej komory boli vykonané individuálne skúšky, skúšky funkčností a komplexné skúšky, ktoré boli oficiálne ukončené tento týždeň. Skúšky preverili funkčnosť a spoľahlivosť jednotlivých technologických zariadení pravej komory s dôrazom na bezpečnosť plavby a samotnej prevádzky. Aktuálne prišla na rad skúšobná prevádzka,“ uviedla Vodohospodárska výstavba.

Významný míľnik

V prípade bezproblémového priebehu skúšobnej prevádzky sa uskutoční záverečné prevzatie a pravá plavebná komora bude oficiálne uvedená do prevádzky. Pre podnik je to významný míľnik, keď bude inovovaná a modernizovaná plavebná komora slúžiť pre medzinárodnú lodnú dopravu.

„Hlavným cieľom tohto projektu je zvýšenie bezpečnosti vodnej dopravy, modernizácia a aj vďaka inovácii celého riadiaceho systému Vodohospodárska výstavba očakáva, že preplavba cez stupeň Gabčíkovo bude rýchlejšia a plynulejšia,“ dodal podnik.

Po úspešnom prevzatí pravej plavebnej komory a uvedení do prevádzky budú pokračovať stavebné práce na inovácii a modernizácii v ľavej plavebnej komore Vodného diela Gabčíkovo.

Omeškanie prác

Práce na pravej plavebnej komore mali pôvodne trvať do konca minulého roka, omeškanie popri pandémii koronavírusu spôsobili aj neočakávané okolnosti v súvislosti s realizáciou prác na hornom zhlaví.

Potrebné bolo kompletne zmeniť technické riešenie armatúr horných vrát. Termín celkového ukončenia projektu bol oficiálne predĺžený do 31. decembra 2022.

Projekt je spolufinancovaný z grantového programu Európskej komisie Nástroj na prepájanie Európy a z vlastných zdrojov Vodohospodárskej výstavby v celkovom objeme takmer 150 miliónov eur bez DPH, zdroje predstavujú skoro 123 mil. eur.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaVVB Vodohospodárska výstavba