Vodohospodárska výstavba sa pripravuje na modernizáciu plavebných komôr VD Gabčíkovo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||||||
Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera (vľavo) a technický riaditeľ podniku Dušan Voleský počas brífingu na dne ľavej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo. Foto: SITA/Diana Černáková.

Na ľavej plavebnej komore v rámci prípravy z dôvodu zvýšenia bezpečnosti odstránili najväčšie nedostatky. S modernizáciou pravej komory, ktorá bude mimo prevádzky osemnásť mesiacov, podnik plánuje začať predbežne na jar budúceho roka.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba (VV) uskutočnil prípravnú časť pred plánovaným začiatkom stavebných prác na projekte Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela (VD) Gabčíkovo.

Na ľavej plavebnej komore, vypustenej od marca, ktorá bude modernizovaná ako druhá v poradí, z dôvodu zvýšenia bezpečnosti odstránili najväčšie nedostatky. S modernizáciou pravej komory, ktorá bude mimo prevádzky osemnásť mesiacov, podnik plánuje začať predbežne na jar budúceho roka. Podmienkou je ukončenie verejnej súťaže a podpis zmluvy s hlavným zhotoviteľom.

Na ľavej komore odhalili niekoľko chýb

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera v utorok informoval, že prípravná fáza v ľavej plavebnej komore je potrebná, aby mohla byť v prevádzke po začatí modernizácie pravej komory. „Po rôznych analýzach sme zistili niekoľko defektov na ľavej plavebnej komore, kde sme museli pristúpiť k realizácii prác, aby počas modernizácie pravej plavebnej komory, ktorú plánujeme na osemnásť mesiacov, bola schopná zabezpečovať plynulú dopravu,“ povedal Kvocera zástupcom médií priamo vo vypustenej, 26 metrov hlbokej ľavej komore vodného diela.

Práce v ľavej plavebnej komore. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Praskliny na oceľových konštrukciách

Práce v ľavej komore sú už v závere, v rámci nich boli napríklad opravené regulačné uzávery vtokov a výtokov, zabezpečená výroba nového veľkého provizórneho hradenia horného a dolného zhlavia, či výmena kotviacich bodov horného a dolného zhlavia, ako aj výmena bočných a spodných opôr. „Bola realizovaná oprava ložísk v časti, kde sú hydraulické výtlačné zariadenia. Na oceľových konštrukciách sme našli viaceré praskliny, urobili sme viaceré drobnejšie opravy, aby táto plavebná komora mohla bezpečne slúžiť počas osemnástich mesiacov, keď sa bude realizovať projekt,“ uviedol Kvocera.

Vodné dielo Gabčíkovo
V prevádzke je zatiaľ iba pravá plavebná komora. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Bez opráv by bolo zvýšené riziko

Práce v ľavej komore by podľa šéfa Vodohospodárskej výstavby mali trvať do konca roku. „Keďže rátame so spustením realizácie projektu na jar 2019, tak máme dostatočný čas na to, aby sme v pokoji a v najlepšej kvalite dokončili túto prípravu,“ priblížil Kvocera. Tá je potrebná, aby mohla byť zrekonštruovaná najprv pravá a potom aj ľavá komora.

„Plavebná komora sa napúšťa a vypúšťa a zabezpečuje prepravu lodí, bez nej by nebolo možné zabezpečovať plavbu cez stupeň Gabčíkovo,“ poznamenal riaditeľ podniku. Bez opráv nedostatkov by bolo zvýšené riziko pre prevádzku komory a plavby. „Pre nás ako Vodohospodársku výstavbu, prevádzkovateľa, resp. majiteľa tejto plavebnej komory je prvoradá úloha zabezpečiť bezpečnosť. Nemôžeme si dovoliť podceňovať túto situáciu,“ povedal Kvocera.

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Projekt stojí takmer 145 miliónov eur bez DPH

Predpokladaná hodnota stavebných a montážnych prác v rámci pripravovaného projektu na inováciu a modernizáciu plavebných komôr VD Gabčíkovo je 144,67 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (173,6 mil. eur s DPH). Pôjde o najväčšiu investíciu za takmer 26 rokov od sprevádzkovania vodného diela v októbri 1992. „Bežné opravy po 25 rokoch už nestačia, je nutná väčšia generálna oprava,“ povedal Kvocera.

Vodné dielo Gabčíkovo
Plavidlo v pravej komore čaká na vyrovnanie hladiny. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Na modernizáciu komôr aj peniaze EÚ

Financovanie investície je zabezpečené zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (85 % nákladov) a zo štátneho rozpočtu. „Peniaze sú zabezpečené, dokonca je už aj poukázaná záloha na realizáciu projektu,“ priblížil Kvocera. Verejná súťaž trvá od mája 2017. Podnik vyradil viaceré ponuky, keďže nespĺňali technické parametre účasti a vyhodnocoval tri ponuky. Súťaž by podľa riaditeľa podniku mohla skončiť do konca septembra a zmluvu s vybraným zhotoviteľom by chceli podpísať v októbri. „Želám si, aby súťaž bola čo najskôr vyhodnotená a mohli spustiť projekt,“ dodal Kvocera.

Vypustená ľavá komora. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Vodné dielo Gabčíkovo
Loď po opustení pravej komory odplávala smerom na Komárno. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko. Foto: Archívne, NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie VVB Vodohospodárska výstavba