Výberové konania v rezorte dopravy pripomínajú paródiu, majú potvrdiť vopred dosadených manažérov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Martin Medňanský

Výberové konania na obsadenie postov vedúcich manažérov v spoločnostiach a organizáciách v pôsobnosti ministerstva dopravy a výstavby pripomínajú paródiu na pokračovanie s vopred očakávaným výsledkom. Šéf rezortu Andrej Doležal (nom. Sme rodina) najprv dočasne dosadí do funkcie svojich nominantov, vrátane známych, pričom zväčša ich potvrdia následné formálne výbery.

Súčasná vládna koalícia sa pritom vo vlastnom programe zaviazala k transparentným a verejným výberovým konaniam pri rozhodovaní o šéfoch štátnych spoločností a inštitúcií. Terajšie vedenie rezortu dopravy, za ktoré politicky zodpovedá Sme rodina Borisa Kollára, jeden z hlavných záväzkov svojej vlády od začiatku obchádza.

Kvázi výberové konania v réžii ministerstva dopravy možno označiť za všetko možné, len nie za reálne transparentné. Nestačí len zverejniť oznámenia o ich vyhlásení, s podmienkami pre uchádzačov a termínmi na prihlášky.

Transparentné a dôveryhodné budú až vtedy, ak bude verejne známe od začiatku, akí uchádzači a s akým zámerom sa prihlásili, ako boli konkrétne ohodnotení a kto je členom hodnotiacej komisie. Samozrejmosťou by malo byť verejné vypočutie kandidátov.

Šéfom NDS by mal zostať Tlapa

Ani nové výberové konanie na generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na doterajšom spôsobe pravdepodobne nič nezmení. Bolo by nečakaným prekvapením, keby uspel niekto iný ako súčasný šéf diaľničiarov Juraj Tlapa.

Ten je na čele diaľničnej spoločnosti už od apríla minulého roka, pričom zastáva spojené funkcie predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa. Nie je známe, že by sa mali oba posty rozdeliť, takže z toho vyplýva, že by mal Tlapa ďalej pokračovať.

Ministerstvo dopravy od utorka doposiaľ neodpovedalo na otázky portálu NašaDoprava.sk k opakovanému výberu šéfa NDS.

Vyhlásenie výberového konania rezort zverejnil začiatkom júla, pričom termín na doručenie písomnej prihlášky spolu s požadovanými dokladmi uplynul 21. júla. Uchádzačov, ktorí splnili podmienky a podali načas prihlášku s dokladmi, mali pozvať k účasti vo výberovom konaní najmenej sedem dní pred jeho konaním.

Tajnosti o prihláške

„Je mimoriadne dôležité, aby kľúčové pozície v štátnych podnikoch obsadili skúsení odborníci, ktorí vzídu z transparentného výberového konania,“ povedal minister Doležal pri jeho vyhlásení. Zároveň vyzval všetkých, ktorí mali záujem a mali čo ponúknuť, aby sa do výberového konania prihlásili.

NDS nechcela prezradiť, či sa do výberu opäť prihlásil aj Tlapa. „Z dôvodu, že vyhlasovateľom výberového konania je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, odporúčame sa s otázkami ohľadne prihlásených uchádzačov obrátiť priamo naň,“ odkázala vedúca oddelenia komunikácie spoločnosti Eva Žgravčáková.

Juraj Tlapa
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa. Foto: SITA/ŽSK

Výbery len „naoko“

Riaditeľka Nadácie Zastavme korupciu Zuzana Petková označila za bežný postup to, že si ministri alebo iní vedúci predstavitelia najprv dosadia na vedúce miesto svojho človeka a potom organizujú výberové konanie akože v zmysle zákona. Ale celé je to podľa nej len „naoko“, aby formálne splnili jeho literu.

„Samozrejme, že to môže odradiť iných kvalitných uchádzačov, ktorí si povedia, že nemá zmysel sa hlásiť do súťaže s už vopred jasným víťazom,“ uviedla Petková pre portál NašaDoprava.sk.

Transparentný výberový proces podľa riaditeľky nadácie vyzerá inak ako v prípade rezortu dopravy. Tvrdí, že životopisy aj zámery uchádzačov by mali byť dostupné odbornej verejnosti aj médiám, aby si vedeli urobiť názor, či vyhral ten najlepší.

„Vzorovým príkladom by sa mohli stať výberové konania, ktoré v nedávnej minulosti robilo ministerstvo financií pod vedením Eduarda Hegera. Napríklad na šéfa finančnej správy, ale aj iné vrcholné pozície, ktoré si mohla verejnosť on-line pozrieť, lebo ich ministerstvo financií streamovalo na svojich sociálnych sieťach,“ poznamenala Petková.

O obchádzaní transparentných výberových konaní, podotkla riaditeľka nadácie, sa nedá povedať paušálne o všetkých rezortoch. Pomohol by podľa nej jednotný prístup, ktorý by schválila vláda.

Doležalov hlavný favorit

V súčasnosti trvá aj výberové konanie na generálneho riaditeľa obnovenej rozpočtovej organizácie Slovakia Travel, ktorá sa prioritne zameriava na podporu domáceho cestovného ruchu a príchod zahraničných návštevníkov na Slovensko.

Minister dopravy už skôr verejne priznal, že dočasný generálny riaditeľ tejto inštitúcie Václav Mika, ktorý pripravoval jej zriadenie už od minulého roka, je jeho „kandidát číslo jedna“ na obsadenie tohto postu aj po výberovom konaní. Mika je navyše bývalý Doležalov nadriadený a kamarát z ich spoločného pôsobenia vo verejnoprávnej RTVS v rokoch 2012 až 2017.

Zostáva tak otázne, či sa do „výberu“ na šéfa Slovakia Travel prihlási ešte niekto iný, keď hlavný favorit je už vopred jasný. Petková si myslí, že platí to isté ako v prípade NDS a môže to odradiť od účasti iných kandidátov, pričom také výberové konanie vlastne ani nemá zmysel.

Termín na podanie písomnej prihlášky s dokladmi je do 9. augusta, požadovaný je strategický dokument na tému Koncepcia rozvoja rozpočtovej organizácie Slovakia Travel. Agentúra funguje oficiálne od začiatku apríla tohto roka s rozpočtom takmer 14 miliónov eur a mala by mať postupne približne sto zamestnancov.

Predchodcom Slovakia Travel bola Slovenská agentúra na podporu cestovného ruchu, ktorú predošlý minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zrušil ku koncu roka 2016 a zaradil do štruktúry ministerstva dopravy v rámci sekcie cestovného ruchu.

Václav Mika
Generálny riaditeľ Slovakia Travel Václav Mika. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Vyšší dôraz na odbornosť

Analytik a poradca v oblasti dopravy Rastislav Cenký si v súvislosti s výberovými konaniami naopak myslí, že transparentnosť nie je až tak podstatná. Venujeme jej podľa neho až príliš veľa pozornosti, respektíve si ju nesprávne interpretujeme.

„Aj keď to neznie moderne, ja nie som zástancom takých transparentných výberových konaní aké dnes máme, pretože transparentnými proste nie sú a navyše transparentnosťou výberu len zastierame zbavovanie sa zodpovednosti za výber kandidáta,“ poznamenal.

Posledné roky podľa neho ukázali, že výber kandidátov na kľúčové pozície v štátnych a mestských firmách prebieha vopred a na pozadí. „Namiesto predstieranej transparentnosti by sme mali klásť vyšší dôraz na odbornosť a manažérske zručnosti kandidátov, ich skúsenosti z praxe a, samozrejme, v priebehu ich pôsobenia aj na plnenie zadaných úloh a cieľov,“ zdôraznil Cenký.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej DoležalÁrpád ÉrsekBoris KollárEduard HegerEva ŽgravčákováJuraj TlapaRastislav CenkýVáclav MikaZuzana Petková
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy a výstavbyNadácia Zastavme korupciuNDS Národná diaľničná spoločnosťSlovakia travelSlovenská agentúra na podporu cestovného ruchuSme rodina