Výstavba D1 pri Ružomberku už bude pokračovať v plnom nasadení, sľubuje NDS a potvrdila aj termín dokončenia

D1 Hubová - Ivachnová
Rozostavaný úsek D1 Hubová - Ivachnová. Foto: ndsas.sk.

Výstavba liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác bude pokračovať naplno.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) o tom informovala v stredu s tým, že sa na výstavbe už v plnom nasadení dohodla so zhotoviteľom stavby. Zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.

Konečne našli riešenie

„Rokovania boli náročné, ale môžeme potvrdiť, že riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.

Svetlo na konci tunela

Do konca roka by mala padnúť aj dohoda o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa totiž vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne.

Tunelu Čebrať, ktorý je súčasťou obchvatu Ružomberka, chýba na dorazenie ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre.

„Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do 2-3 mesiacov,“ očakáva Jacko.

Motoristom ušetrí drahocenný čas

Diaľničný obchvat Ružomberka ušetrí motoristom aj viac ako 16 minút. Úsek D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku takmer 15 kilometrov. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na cestu I/18.

Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 kilometra a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

Cena stavby išla nahor

Zhotoviteľom stavby je od roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s., ktoré mali úsek diaľnice vybudovať pôvodne za 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel.

To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa výrazne zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Vladimír Jacko
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)OHL ŽSVáhostav - SK