Výstavba križovatky D1/D4 nestojí pre ministerstvo financií, od Doležala stále neeviduje žiadosť na ich uvoľnenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Križovatka D4/D1
Návrh križovania D4 a D1 pri Bratislave. Vizualizácia: NDS.

Ministerstvo financií SR doteraz neeviduje žiadosť na uvoľnenie financií (rozpočtové opatrenie) na výstavbu križovatky D1/D4 zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV).

„Výstavba križovatky D1/D4 teda rozhodne nestojí pre rezort financií,“ informovalo v pondelok ministerstvo financií v reakcií na medializované informácie o meškaní výstavba zmienenej križovatky pre údajné neuvoľnenie financií z rezortu financií.

Štúdiu zverejnili až v apríli

„Je vo verejnom záujme, aby sa križovatka D1/D4 dokončila čo najskôr. Aj preto ÚHP (Útvar hodnoty za peniaze) už v júni 2020 upozornil ministerstvo dopravy a NDS (Národná diaľničná spoločnosť), že podľa platných zákonov je nutné urýchlene zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu. NDS ju zverejnila až v apríli 2021,“ uviedol rezort financií.

ÚHP tento projekt následne posúdil ešte v máji, teda v zákonnej lehote do 30 dní od zverejnenia štúdie.

Ministerstvo financií poznamenalo, že nie je podmienkou na vyhlásenie verejného obstarávania hodnotenie investície ministerstvom financií, ale zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti, ktoré bolo v rukách NDS. „Cieľom hodnotenia investičných projektov je zaistiť ich ekonomickú efektívnosť, čiže najvyššiu hodnotu pre daňovníkov za preinvestované verejné peniaze,“ dodal rezort financií.

Prostriedky sú alokované

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) v živom prenose na sociálnej sieti 5. augusta informoval, že ÚHP už odsúhlasil križovatku D1D4, sú na to vyčlenené peniaze v štátnom rozpočte, ale NDS stále nemôže začať verejné obstarávanie, keďže ministerstvo financií ich zatiaľ neuvoľnilo.

Na výstavbu križovatky, vrátane napájacích vetiev bude podľa ministra dopravy potrebných zhruba tisíc dní, teda tri roky, od skončenia obstarávania zhotoviteľa. To sa však ešte ani nezačalo.

„Prostriedky sú alokované, ale nemáme ich k dispozícií a v rámci rozpočtovej zodpovednosti NDS nesmie začať výstavbu niečoho, čo nemá rozpočtovo legitímne kryté,“ upozornil Doležal. Do skončenia výstavby križovatky podľa neho budú musieť vodiči v hlavnom meste „potiť krv“.

Odľahčí dopravu

Dobudovanie križovatky D1 a D4 si podľa odhadov vyžiada investíciu 132,6 milióna eur. Projekt má odľahčiť dopravu v úseku diaľnice, ktorým denne prejde 70-tisíc vozidiel. K dostavbe križovatky sa štát zaviazal v zmluve s koncesionárom na výstavbu D4 a R7 v Bratislave a okolí.

Ako uviedol ÚHP v hodnotení projektu v máji, ponuky vo verejnom obstarávaní plánuje NDS hodnotiť podľa kvalitatívnych kritérií. Cena bude mať váhu 49 percent, ostatné kritériá zohľadnia skúsenosti, trvanie výstavby a dopravné obmedzenia. Ponuky nižšie ako 50 percent predpokladanej hodnoty zákazky bude NDS považovať za mimoriadne nízke.

Podľa hodnotenia ÚHP je investícia do križovatky dopravne nevyhnutná, štát má zároveň záväzok platiť koncesionárovi D4/R7 plnú platbu za dostupnosť (55 mil. eur ročne) bez ohľadu na nemožnosť využiť obchvat pre chýbajúcu križovatku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)ÚHP Útvar hodnoty za peniaze