Výstavba úseku D1 Budimír - Bidovce sa oficiálne začala

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Poklepanie základného kameňa stavby diaľnice D1 Budimír - Bidovce. Zľava: generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent, generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobiššová, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Éršsek, vedúci Úradu Košického samosprávneho kraja Ondrej Bernát, námestník primátora Koššíc Martin Petrušško a prezident obchodnej jednotky Skanska ČR a Slovensko Michal Jurka. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Spoločnosť Skanska SK sa zaviazala postaviť úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce za 197,44 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty za 37 mesiacov, teda vyše tri roky. Hotový by tak mal byť do konca roku 2019. 

Výstavba diaľnice D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 15,5 kilometra pri Košiciach sa začala oficiálne vo štvrtok poklepaním základného kameňa pri obci Vajkovce. Spoločnosť Skanska SK, a. s. sa zaviazala diaľničný úsek postaviť za 197,44 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (236,93 mil. eur vrátane dane ) za 37 mesiacov, teda vyše tri roky. Hotový by tak mal byť do konca roku 2019.

Projekt bude financovaný zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Skanska chce na stavbe využiť svoju konkurenčnú výhodu

„Pri realizácii tohto projektu sa zameriame hlavne na využitie našej konkurenčnej výhody One Skanska. Ide o synergie vo vnútri spoločnosti pri samotnej výstavbe, o vlastné zdrojové materiály, ako i naše zameranie na nové, napríklad 3D technológie, ktoré plánujeme pri výstavbe použiť,“ informovala generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Na otvorení výstavby diaľnice sa zúčastnili aj minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Érsek (Most-Híd) a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Juraj Valent.

Na úseku D1 budú štyri mimoúrovňové križovatky a 23 mostov

Úsek D1 Budimír – Bidovce bude mať spolu 133 stavebných objektov, z toho štyri mimoúrovňové križovatky a 23 mostov, ako aj 10 km protihlukových stien a 17 km oplotenia. Najdlhší most cez údolie rieky Torysa bude mať dĺžku takmer 560 metrov. Vodiči po odovzdaní diaľnice do prevádzky ušetria štrnásť minút.

Nový úsek D1 bude priamym pokračovaním diaľnice v úseku Prešov – Košice smerom na Michalovce. Stavba sa zároveň po dobudovaní rýchlostnej cesty R2/R4 stane súčasťou východného obchvatu Košíc a dokončený úsek prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4 smerom na maďarský Miskolc. Košice tak budú odľahčené od tranzitu na všetky strany – smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu.

Stretu vozidiel s koridorom vtákov majú zabrániť clony proti oslneniu

„Novobudovaná diaľnica D1 od Budimíru po Bidovce zabezpečí bezpečné a rýchle cestné prepojenie s najvyššou úrovňou komfortu. Úsek diaľnice prispeje k zníženiu dopravného zaťaženia na existujúcej ceste prvej triedy, keďže v súčasnosti tranzitná doprava prechádza po uvedenej infraštruktúre križujúcej viaceré obce. V predmetnej oblasti dochádza aj k častým dopravným nehodám s tragickými následkami,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Na zabránenie stretu vozidiel s koridorom vtákov bolo navrhnuté ako opatrenie osadiť staticky nenáročné zariadenia, a to clony proti oslneniu na zvodidlá z vonkajšej strany diaľnice. „Clona bude fungovať ako bariéra, ktorej sa vtáci vyhnú a nadletia ponad diaľnicu a prechádzajúce vozidlá,“ dodala hovorkyňa NDS.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSkanska SK