Výstavba západného obchvatu Prešova na D1 pokračuje podľa plánu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|||||
Rozostavaný úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Foto: SITA/Viktor Zamborský.

Z tunela Prešov je vyrazených viac ako 70 percent.

Práce na výstavbe diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer 8 kilometrov prebiehajú podľa plánu. Z celkovej dĺžky tunela Prešov, ktorý bude mať 2,24 kilometra, je vyrazených už viac ako 70 percent. Konštatoval to minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek po štvrtkovom kontrolnom dni na stavbe.

Ako ďalej na brífingu informoval, časové čerpanie stavby predstavuje 45 percent a finančné okolo 35 percent. „Toto číslo je pre nás alfa a omega oproti tomu, čo sme videli na ďalšom tuneli, ktorý dopadol, ako dopadol (tunel Višňové – pozn. red.). Stavba zatiaľ nemešká, nemá dôvody meškať a bol by som veľmi rád, keby sa za dva roky dokončila,“ uviedol Érsek.

Momentálne má úsek diaľnice vo výstavbe ukončený archeologický aj pyrotechnický prieskum. Takmer hotové sú preložky inžinierskych sietí aj demolačné práce. „Zhotoviteľ predpokladá prerazenie tunela v letných mesiacoch tohto roku,“ informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin (vľavo) a minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Foto: SITA/Viktor Zamborský.

Zemné práce sú hotové na 75 percent

Tunel sa razí novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). Bude dvojrúrový, s jednosmernou premávkou v každej rúre, bude mať dva núdzové zálivy a osem priečnych prepojení. Okrem prác na tuneli realizuje zhotoviteľ úseku práce na oporných a zárubných múroch.

Zakladanie mostov je takmer ukončené, na väčšine mostov sú vybudované piliere a opory, momentálne sa pracuje na budovaní nosných konštrukcií mostov, zemné práce sú ukončené na 75 percent. „Kapacity budú posilnené na mostné objekty, na zemné práce, takže budeme mať okolo 500 ľudí. Budú to robotníci, strojníci, dopravcovia a vodiči,“ uviedol riaditeľ stavby Martin Ptak zo spoločnosti Eurovia SK.

D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Stavebné práce na obchvate Prešova na D1. Foto: SITA/Viktor Zamborský. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Úsek má byť hotový v lete 2021

Po dobudovaní bude úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh dlhý 7,9 km a bude priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke. V prvej mimoúrovňovej križovatke Prešov, juh sa tento úsek napojí na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.  Diaľničný obchvat Prešova odbremení centrum mesta od tranzitu.

Zmluvná cena výstavby je vyše 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (427 miliónov eur vrátane DPH). Stavba je spolufinancovaná zo zdrojov Európskej únie, jej zhotoviteľom je združenie spoločností Eurovia SK, a. s., Doprastav, a. s., a Metrostav, a. s. Stavebné práce na úseku sa začali v júni 2017, ukončenie stavby je naplánované na jún 2021. Stavebný dozor vykonávajú spoločnosti AE Dozoring, s. r. o., BUNG Slovensko, s. r. o., a INFRAM SK, s. r. o.

D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Výstavba úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Foto: SITA/Viktor Zamborský.

Národná diaľničná spoločnosť informovala ministra dopravy aj o príprave výstavby severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Aktuálne prebieha súťaž na zhotoviteľa stavebných prác prvej etapy obchvatu, ktorá má byť vyhotovenádo leta. Stavať sa môže začať hneď, ako bude známy víťaz tendra a úsek by mal byť hotový v roku 2023.

D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin (vľavo) a minister dopravy a výstavby Arpád Érsek v tuneli na stavbe obchvatu Prešova na D1. Foto: SITA/Viktor Zamborský.
D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Tunel Prešov na stavbe obchvatu Prešova na D1. Foto: NDS. Foto: NDS.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť