Dokončenie úsekov D4 a R7 je otázkou týždňov, ministerstvo však nevie zaplatiť predčasne

197046343_2890143974578432_7340544544608533597_n.jpg
Chýbajúce úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mohli byť podľa hlavného zhotoviteľa odovzdané do užívania predbežne v auguste tohto roka. Foto: www.facebook.com

Meškajúca výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy cez projekt verejno-súkromného partnerstva sa predsa len blíži k záveru. Na sprevádzkovanie zostávajúcich úsekov si motoristi počkajú už len niekoľko mesiacov, podľa všetkého do konca leta.

Dopravná situácia v okolí hlavného mesta by sa potom mala zlepšiť najmä z hľadiska tranzitnej nákladnej dopravy, ale aj osobnej automobilovej prepravy.

Keby štát výrazne nemeškal s vydávaním stavebných povolení na viaceré úseky, vodiči by mohli využívať všetky úseky D4 a R7 v celkovej plánovanej dĺžke 59 kilometrov pravdepodobne podľa pôvodného zámeru už vlani.

V prevádzke sú zatiaľ dve tretiny úsekov D4 a R7 v dĺžke takmer 41 kilometrov. Trasu R7 Bratislava, Juh – Šamorín, Západ – Holice spolu s časťou D4 medzi križovatkami Bratislava, Juh – Bratislava, Podunajské Biskupice vodiči využívajú už takmer rok, od júla minulého roka.

Nasledujúce úseky D4 po križovatky Vrakuňa a Bratislava, Východ sú v prevádzke od vlaňajšieho novembra a februára tohto roka.

Dočkáme sa v auguste?

Spoločnosť D4R7 Construction, hlavný zhotoviteľ stavebných prác, vo štvrtok zorganizovala obhliadku zvyšných úsekov v dĺžke zhruba osemnásť kilometrov, čakajúcich na úplné dokončenie a otvorenie.

Ide o úseky D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Juh spolu s dunajským súmostím v dĺžke troch kilometrov, vrátane hlavného Lužného mosta, ako aj D4 Bratislava, Rača – Bratislava, Východ a R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh.

Generálny riaditeľ D4R7 Construction Michael Heerdt informoval, že tieto úseky sú technicky takmer hotové a plánujú ich odovzdať do užívania v auguste. Treba už dokončiť len krátku časť R7, od jej začiatku v bratislavskom Prievoze, po križovatku so Slovnaftskou ulicou.

197210733_2890144334578396_8676006887954545868_n.jpg
Chýbajúce úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mohli byť podľa hlavného zhotoviteľa odovzdané do užívania predbežne v auguste tohto roka. Foto: www.facebook.com

Prevažná časť úseku od tejto križovatky po koniec úseku v križovatke Bratislava, Juh je už dokončená a takisto pripravená na prevádzku.

To, či úseky začnú slúžiť motoristom v predpokladaných termínoch, závisí podľa zhotoviteľa od toho, kedy ministerstvo dopravy vydá povolenie na ich predčasné užívanie. Zároveň čakajú na potvrdenie rezortu, či môžu uvedenú väčšiu časť úseku R7 otvoriť skôr a nečakať na dokončenie celého uzla v Prievoze.

„Otvorením R7 z križovatky Slovnaftská by sa vodiči z južných obcí mohli počas špičky úplne vyhnúť prejazdu cez obce Rovinka alebo Dunajská Lužná,“ informoval šéf zhotoviteľa.

Doležal reaguje

Ministerstvo dopravy nebráni koncesionárovi projektu D4 a R7 Zero Bypass otvoriť úsek R7 len po Slovnaftskú, ale tzv. platbu za dostupnosť mu uhradí až po dokončení úseku po križovatku Prievoz. Informoval o tom minister dopravy Andrej Doležal v tradičnom štvrtkovom live streame.

„Teší ma, že koncesionár napreduje a je pripravený odovzdávať úseky aspoň tak, ako tvrdí. Určite nebránime tomu, aby odovzdal R7-ičku po Slovnaftskú, ale treba hneď aj povedať, že to môže spraviť. My mu v tom nebudeme brániť, budeme naopak ústretoví,“ povedal Doležal.

Problémom je však to, že podľa koncesnej zmluvy ministerstvo nemôže začať platiť za dostupnosť, lebo v koncesnej zmluve je celý úsek až po Prievoz.

„Jednoducho, aj keby sme chceli, nemôžeme platiť. Koncesionárovi však pošleme list, v ktorom povieme, že ak odovzdá R7 až po križovatku Prievoz, aj keď nebudú odovzdané prípojné vetvy na D1-ku, vtedy sme ochotní alebo dokonca povinní platiť za dostupnosť,“ dodal minister.

198296630_2890144304578399_6694514876941424116_n.jpg
Chýbajúce úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mohli byť podľa hlavného zhotoviteľa odovzdané do užívania predbežne v auguste tohto roka. Foto: www.facebook.com

Prepojenie D1 a D4 mešká

Na úseku D4 Bratislava, Rača – Bratislava, Východ je už hotová aj križovatka s D1, ktorú dokončili za dva mesiace po odovzdaní podjazdu pod D1. Na reálne prepojenie D1 a D4 si však motoristi budú musieť ešte počkať niekoľko rokov, možno do roku 2023 alebo 2024.

Národná diaľničná spoločnosť totiž doposiaľ nezabezpečila vybudovanie potrebných napájacích vetiev. Zatiaľ pripravuje súťaž na ich výstavbu v rámci plánovaného rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina.

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková už skôr informovala, že prepojenie D1 a D4 predpokladajú približne po dvoch rokov od začiatku týchto prác. Zatiaľ sa však nezačalo ani verejné obstarávanie na zhotoviteľa, ktoré môže trvať aj rok.

Ako pomohla R7 v okolí Bratislavy

Portál NašaDoprava.sk oslovil starostov obcí na trase R7, do akej miery pomohlo otvorenie jej časti. Starosta Dunajskej Lužnej Štefan Jurčík uviedol, že po otvorení úseku R7 sa dopravná situácia v ich obci výrazne zlepšila.

„Žiaľ, doprava sa zahustila od obce Rovinka do Bratislavy, a tiež aj v opačnom smere,“ upozornil s tým, že situácia na ceste prvej triedy číslo 63 by sa mala zlepšiť po dokončení R7 do hlavného mesta až o 80 percent.

„V prípade, že by obce nepociťovali výrazné zlepšenie po ukončení celej R7 v kapacite dopravy, začneme rokovania o určení dopravného značenia so zákazom vjazdu vozidlám nad 12,5 tony,“ hovorí Jurčík. Výnimka by platila pre cieľovú zastávku od Šamorína až po Bajkalskú ulicu v Bratislave. „Budeme mať teda záujem o to, aby nákladná doprava tranzitovala po R7 a nie cez obce,“ podotkol starosta Dunajskej Lužnej.

Starosta Rovinky Milan Kubeš potvrdil, že osobná doprava v obci je bez zmeny a stále sa tvoria kolóny, aj keď nákladných vozidiel je menej. „Dokončenie R7 do Bratislavy a D4 určite pomôže,“ očakáva.

Obchvat bude prínosom

Starosta bratislavskej mestskej časti Rača Michal Drotován v súvislosti s dokončením D4 informoval, že z krátkodobého hľadiska predpokladajú mierny pokles dopravy na Púchovskej ulici. Zo stredno a dlhodobého pohľadu, hlavne pre chystanú výstavbu v Chorvátskom Grobe, však očakávajú ďalšie zvyšovanie medzimestskej osobnej dopravy na Púchovskej, Žitnej a Račianskej ulici.

„Zároveň očakávame zvýšenú priepustnosť kruhového objazdu vo Vajnoroch, čím sa mierne zlepší dopravná obsluha územia miestnej časti Východné,“ priblížil Drotován. Z hľadiska Rače je podľa neho pre zlepšenie dopravnej situácie kľúčové predĺženie Bojníckej ulice a Na pántoch.

Keďže D4 a R7 ešte nie sú dokončené, resp. v prevádzke, hlavné mesto Bratislava zatiaľ necíti vplyv už otvorených úsekov D4 a R7 na dopravnú situáciu.

„Po otvorení chýbajúceho úseku R7 po križovatku Prievoz očakávame zhlukovanie vozidiel na Bajkalskej ulici od križovatky Prievoz po križovatku Trnavská – Bajkalská, a tiež v križovatke Prievozská – Bajkalská na ľavom odbočení na Prievozskú,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.

Rýchlejší nárast dopravy

Hlavné mesto predpokladá, že dobudovaním okruhu D4 sa významne odľahčí Gagarinova ulica. „Mierne odľahčenie očakávame na všetkých vstupoch do Bratislavy, konkrétne na uliciach Račianska, Vajnorská, Ráztočná, Hradská, Slovnaftská a Ulica svornosti,“ dodala Rajčanová.

Otvorenie celého tzv. nultého obchvatu Bratislavy podľa dopravného odborníka značne odľahčí aj preťažný diaľničný Prístavný most na D1. Denne po ňom jazdí zhruba 120-tisíc vozidiel, čím je najvyťaženejším dopravným uzlom na Slovensku.

„Nový obchvat pomôže najmä tranzitnej doprave na hraničné priechody s Maďarskom alebo s Rakúskom,“ povedal manažér dopravného spravodajstva zo Zelenej vlny RTVS Ľuboš Kasala.

Očakáva, že vodiči sa budú môcť rýchlejšie dostať do Bratislavy, zároveň však hlavné mesto bude musieť vyriešiť rýchlejší nárast dopravy. „Možno bude musieť prísť aj k zmene organizácie dopravy, napríklad signálnym plánom na križovatkách na okraji Bratislavy, kam pôjde doprava,“ hovorí Kasala.

197046343_2890143974578432_7340544544608533597_n.jpg
Chýbajúce úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mohli byť podľa hlavného zhotoviteľa odovzdané do užívania predbežne v auguste tohto roka. Foto: www.facebook.com

Koniec kolónam

Citeľne sa podľa dopravného inžiniera zlepšia podmienky pri ceste z hlavného mesta. Vodiči už nebudú musieť čakať v kolónach, najmä v smere Dunajská Lužná, Šamorín.

„Keď už bude R7 kompletne otvorená, tak najmä na výjazde z Bratislavy sa premávka výrazne odľahčí. Príjazd do Bratislavy tiež, ale tým, že bude výrazne rýchlejší, Bratislava si bude musieť poradiť ako sa s tým vysporiadať,“ poznamenal Kasala.

Plánované predĺženie D4 od Rače cez tunel Karpaty smerom k hranici s Rakúskom, teda severný obchvat hlavného mesta, by priamo prepojil diaľnice D1 a D2. „Výrazne sa ušetria kilometre aj pohonné látky, a takisto aj životné prostredie,“ dodal expert.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej DoležalEva ŽgravčákováKatarína RajčanováĽuboš KasalaMichael HeerdtMichal DrotovanMilan KubešŠtefan Jurčík
Firmy a inštitúcie D4R7 ConstructionMinisterstvo dopravy a výstavbyNárodná diaľničná spoločnosťZelená vlna RTVS