Za stav na meškajúcej stavbe D1 s tunelom Višňové má zodpovednosť Smer-SD, tvrdí KDH

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 - tunel Višňové
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba trištvrte roka. Foto: NDS.

Základom problémov na tejto stavbe podľa podpredsedu KDH Pavla Zajaca boli obštrukcie a zlé rozhodnutia bývalého ministra dopravy a výstavby za Smer-SD Jána Počiatka.

Za súčasný stav na meškajúcej stavbe diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové nesie podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) zodpovednosť strana Smer-SD.

Ako ďalej informoval podpredseda KDH Pavol Zajac, základom problémov na tejto stavbe boli obštrukcie a zlé rozhodnutia bývalého ministra dopravy a výstavby za Smer-SD Jána Počiatka. Zajac tak vo štvrtok reagoval na stredajší mimoriadny kontrolný deň premiéra Petra Pellegriniho a ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na stavbe problematického úseku D1.

D1 - tunel Višňové
Pohľad na tunel Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.
Zákazku získal tretí v poradí

„Ten mal na stole ponuky dodávateľov už hneď po svojom nástupe v roku 2012. Dve najnižšie ponuky vtedy predložili konzorciá vedené firmami Skanska a Doprastav. Obe tieto firmy mali dostatočné skúsenosti s výstavbou diaľnic a tunelov na Slovensku,“ uviedol Zajac.

Pre obštrukcie, ktoré trvali dva roky, boli podľa neho obe tieto spoločnosti vylúčené zo súťaže a minister Počiatek podpísal v roku 2014 zmluvu s tretím v poradí, konzorciom Salini Impregilo a Dúha,“ pripomenul podpredseda KDH s tým, že všetci vedeli, že firma Dúha nepostavila dovtedy ani len jeden jeden meter diaľnice.

Podpredseda KDH Pavol Zajac. Foto: SITA/Marko Erd.
Termín výstavby sa môže predlžiť

Nástupcovia Počiatka na čele rezortu dopravy, Roman Brecely (Sieť) a Arpád Érsek (Most-Híd) sa podľa Zajaca počas celej doby výstavby D1 s tunelom Višňové spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., len alibisticky prizerali na liknavé tempo výstavby. „Namiesto hľadania riešení, manažovania výstavby a riešenia problémov sa aj minister Érsek viac venoval príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest na juhu Slovenska,“ upozornil Zajac.

„Ak má premiér Pellegrini skutočný záujem o čo najrýchlejšie spustenie tohto úseku pre celú verejnosť, tak by mali všetci kompetentní na ministerstve dopravy a NDS rokovať a hľadať spôsob urýchlenia výstavby. Veľmi sa obávam, že v prípade výmeny dodávateľa sa termín dokončenia tohto úseku predĺži o niekoľko rokov a stavba sa aj enormne predraží,“ dodal Zajac.

Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Foto: NDS.
Pellegrini varoval Talianov

Premiér Pellegrini v stredu po kontrolnom dni na stavbe D1 s tunelom Višňové povedal, že buď sa zhotoviteľ stavby spamätá a dobehne zameškané, alebo ho zmierni, alebo SR vypovie zmluvu a bude hľadať v špeciálnom režime náhradu. „Veľmi otvorene som povedal zástupcovi talianskej spoločnosti, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a z tejto stavby odídu. My im zaplatíme to, čo doteraz na tejto stavbe urobili,“ uviedol Pellegrini.

Mimoriadny kontrolný deň na stavbe D1 s tunelom Višňové. Premiér Peter Pellegrini (tretí zľava), minister dopravy a výstavby Arpád Érsek a generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Foto: MDV.
Na stavbe bolo len niekoľko ľudí

Podľa premiéra prišli bez ohlásenia, aby mohli vidieť reálne pracovné nasadenie. „Mali sme možnosť vidieť, že na tej stavbe nie že sa pracuje poriadne, ale potuluje sa tu niekoľko ľudí namiesto toho, aby tu boli stovky ľudí, aby dobehli zameškané a využili dobré počasie. Aktivita na stavbe je minimálna. Vyjadril som veľkú nespokojnosť. Stavba je vo veľkom omeškaní, už dnes vieme, že nebudú splnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy,“ dodal premiér.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať