Začnú sa viaceré veľké eurofondové dopravné projekty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Euro_skulpt.jpg
Foto: Pixabay.com

Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce nadviazať na rok 2018, kedy podpísalo zmluvy na dopravné projekty za takmer 1,5 mld. eur.

V tomto roku sa začnú viaceré veľké eurofondové projekty vo verejnej osobnej doprave a cestnej infraštruktúre. Za finančné prostriedky Európskej únie pribudnú aj nové vlaky a zmodernizované cesty. Ministerstvo dopravy a výstavby SR v pondelok informovalo, že tak chce nadviazať na mimoriadne úspešný rok 2018, kedy podpísalo zmluvy na dopravné projekty za takmer 1,5 mld. eur. Ku koncu vlaňajška sa z eurofondov na dopravu vyčerpala prakticky tretina peňazí.

Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) splnil v roku 2018 svoje záväzky voči Európskej komisii už na rok 2019 v oblasti čerpania fondov EÚ. Ministerstvo dopravy tak zaistilo, že pridelené financie na slovenské dopravné projekty neprepadnú.

Celkové čerpanie operačného programu dosiahlo vyše 1,2 mld. eur, teda zhruba 30 % všetkých prostriedkov, ktoré je potrebné vyčerpať do konca roka 2023.

Ku koncu minulého roka bolo zazmluvnených celkovo 105 projektov v hodnote takmer 2,6 mld. eur.

Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.

Pokračujú v nových projektoch

Máme nadpriemerne dobré výsledky v čerpaní európskych financií aj v zazmluvňovaní projektov. Pokračujeme v príprave nových projektov, ktoré budú zamerané na smart riešenia s pridanou hodnotou a projekty v najslabších regiónoch Slovenska,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).

Veríme, že na ne získame financie aj z prípadnej realokácie z menej úspešných operačných programov, ktoré pridelené eurofondy nestihnú vyčerpať,“ uviedol minister dopravy.

V lete tohto roka je plánovaná dostavba úseku diaľnice D1 pri Žiline Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Úsek je naviazaný na diaľničný privádzač Žilina. Ten je tiež vo výstavbe a bude sprístupnený až po jeho dokončení.

V decembri má byť odovzdaný aj úsek D1 Budimír – Bidovce. Spolu s budúcim úsekom R2 Košice Šaca – Košické Oľšany vytvoria juhovýchodný obchvat Košíc. Všetky tieto úseky sú financované z OPII.

Úsek D1 Budimír – Bidovce má byť hotový koncom roka 2019. Foto: SITA/Viktor Zamborský.

Cesty aj mosty

Eurofondy pomôžu k dostavbe aj cesty prvej triedy medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami. Vodiči ju začnú plne využívať na prelome apríla a mája.

V tomto roku sa dokončí aj modernizácia 32 mostov v Košickom, Prešovskom, Trenčianskom a Žilinskom kraji.

V prvom polroku 2019 budú vyhlásené súťaže na druhú etapu obchvatu Brezna, obchvatu Šale a modernizáciu viacerých ciest I. triedy v banskobystrickom, košickom a prešovskom regióne.

Tiež sa začne s ďalšou modernizáciou mostov v Trnavskom a Nitrianskom kraji.

V máji začne jazdiť po železniciach medzi Zvolenom a Vrútkami nový dieselový vlak. Je to prvý z 21 vlakov, ktoré budú postupne nasadzované v priebehu dvoch rokov na trate od Vrútok cez Banskú Bystricu, do Zvolena, Brezna aj Prievidze,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Električka mestskej dopravy v Bratislave. Foto: SITA/Diana Černáková.

Začne sa s modernizáciou električkovej trate

V marci bude ukončená štúdia realizovateľnosti pre dopravný uzol Bratislava. Tá navrhne optimálne riešenia na modernizáciu železničnej dopravy na území hlavného mesta až po hranicu s Maďarskom a Rakúskom. Jej výsledky budú rozhodujúce pre plánovanie a realizáciu viacerých dopravných projektov.

V lete sa podpíše zmluva a začne sa s modernizáciou električkovej trate v Karlovej Vsi. V tomto roku bude tiež odštartovaná výstavba záchytných parkovísk Pezinok a Ivanka pri Dunaji,“ priblížila Ducká. Parkovisko v Pezinku s kapacitou 291 parkovacích miest by malo byť otvorené do konca roka.

Vo februári sa dokončí štúdia uskutočniteľnosti, ktorá preverí opodstatnenosť zavedenia pravidelnej osobnej lodnej dopravy medzi obcami pozdĺž rieky Dunaj do Bratislavy – Dunajbus.

Vodnú dopravu podporia aj projekty na zlepšenie plavebných podmienok na Dunaji alebo modernizácia plavebných komôr v Gabčíkove, ktorú financujeme s využitím Nástroja na prepájanie Európy,“ dodala Ducká.

Prístav Bratislava. Foto: vpas.sk.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať