Zahraniční turisti sa Slovensku vyhýbajú. Môže za to aj povinná karanténa pre nezaočkovaných

Letisko Bratislava
Terminál Letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Foto: Webnoviny.sk.

Sprísnené podmienky pri vstupe na Slovensko, zavedené na začiatku letnej turistickej sezóny proti šíreniu nových variantov koronavírusu, odrádzajú mnohých zahraničných návštevníkov.

Ich celkový počet a tiež príjmy domáceho cestovného ruchu od nich tak môžu byť výrazne nižšie aj oproti vlaňajšiemu letnému obdobiu, keď po uvoľnení protiepidemických opatrení začali služby v tomto odvetví opäť ožívať.

Počet domácich ubytovaných turistov by teraz mohol síce vzrásť, no nedokážu úplne nahradiť výpadky tržieb od cudzincov, ktorí sa namiesto návštevy Slovenska rozhodli alebo rozhodujú pre inú krajinu v stredoeurópskom regióne. Takú, kde aj nezaočkovaným stačí negatívny test na hranici, prípadne do niekoľkých dní po príchode, a nemusia ísť hneď do karantény.

„Signál, ktorý týmito opatreniami do sveta vysielame je, že sú u nás vítaní len zaočkovaní turisti. To je z pohľadu aktuálnej pandemickej situácie vo svete a ochrany našich obyvateľov dobré. Pre náš cestovný ruch však táto podmienka vstupu na Slovensko v podstate znamená, že k nám organizované skupiny zo zahraničia nemôžu prísť,“ povedal hovorca Bratislavskej organizácie cestovného ruchu (Bratislava Tourist Board) Július Buday.

Veľký úbytok návštevníkov

V predpandemickom roku 2019 bolo na Slovensku zhruba 6,5 milióna ubytovaných návštevníkov, pričom z nich bolo 40 percent, teda 2,5 milióna, zahraničných turistov.

Za päť mesiacov tohto roka dosiahol počet návštevníkov ubytovacích zariadení cestovného ruchu približne 260-tisíc. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka je to menej o 77 percent a v porovnaní s piatimi mesiacmi 2019 ide o 89-percentný pokles.

Počet domácich návštevníkov v uvedených mesiacoch sa medziročne znížil o vyše 70 percent a cudzincov o takmer 90 percent.

Zrušené rezervácie, zmenené plány

Spomínané opatrenia pri vstupe na Slovensko v prvej polovici júla mali na zahraničných návštevníkov okamžitý dosah. Jitka Spillerová z cestovnej agentúry Dowina, ktorá sa zameriava na služby pre zahraničných turistov, hovorí, že prepad turistov zo zahraničia je výrazný a stratu príjmov domáci určite nenahradia.

„Dostala som storná rezervácií ubytovania na august a september od klientov z Nemecka a Poľska,“ doplnila Spillerová s tým, že je škoda, ak v tejto oblasti nepostupujeme v Európe jednotne.

„Je to rana pre naše odvetvie. Toto opatrenie v záujme ochrany hraníc sa malo zvažovať citlivejšie,“ dodala. Podľa nej na to doplácajú mnohí seriózni podnikatelia a ich zamestnanci, ktorí sa snažia budovať v zahraničí značku Slovenska ako destinácie cestovného ruchu. 

Špecifická situácia je v Bratislave

Špecifická situácia je podľa výkonného riaditeľa krajskej organizácie cestovného ruchu Turizmus regiónu Bratislava Františka Stana v Bratislave, kde v letných mesiacoch vždy dominovali zahraniční turisti prakticky z celého sveta. Tak ako vlani, v obvyklom počte neprídu ani tento rok.

Majiteľka bratislavskej cestovnej agentúry Flora Tour, ktorá sa špecializuje na plavby po Dunaji a prehliadky hlavného mesta pre cudzincov, Izabella Kubíková už teraz hovorí, že počet zahraničných turistov sa obmedzil na minimum.

Potvrdzujú to aj informácie Bratislavskej organizácie cestovného ruchu v pondelok po roku a pol priplávala do Bratislavy jedna loď so zaočkovanými Američanmi. Inokedy by ich tu o takomto čase bolo podstatne viac.

„Podmienkou na nalodenie turistov v ich domácej krajine je zaočkovanie, prekonanie COVID-u alebo negatívny test. U nás by mohli vystúpiť z lode len tí zaočkovaní. To je nereálne, a tak nás lode obchádzajú,“ opisuje Buday.

Prázdne atrakcie

Po zavedení najnovších opatrení podľa neho zaznamenalo množstvo bratislavských hotelov zo strany zahraničných turistov rušenie rezervácií. Celková obsadenosť sa pohybuje medzi 10 až 30 percentami. Prázdne sú aj atrakcie.

„Bratislavský hrad zaznamenal za dva a pol mesiaca od otvorenia návštevnosť tri a pol tisíca návštevníkov, čo je priemerná návštevnosť za jeden zimný mesiac počas bežnej sezóny. Zahraničnú návštevnosť má po znovuotvorení nulovú,“ dodáva Buday.

Bratislava, Bratislavský hrad
Bratislavský hrad Foto: ilustračné, SITA

Podľa Kubíkovej nedostatok turistov z iných krajín pocítia všetci ich dodávatelia, teda sprievodcovia, dopravné spoločnosti, reštaurácie a kaviarne, obchody so suvenírmi, ako aj muzikanti, múzeá a galérie, kostoly, kúpaliská či obchodné centrá.

Podľa nej majú výpadok asi 90 percent pri plavbách cudzincov po Dunaji, ale takisto pri autobusových skupinách zo zahraničia, ktoré mali namierené do Bratislavy alebo ďalej na Slovensko.

„Katastrofálne následky“

Aj v ostatných destináciách regiónu sa v dôsledku zavedenia karantény podľa Stana v podstate zo dňa na deň vyprázdnili lokality, historicky navštevované prevažne českými turistami. „Na Slnečných jazerách v Senci, kde aj vlani mali vyše 90 percent Čechov, kemping ostal úplne prázdny, rovnako opustili aj hotely,“ dodal.

Bez českých návštevníkov podľa neho zostali aj na Záhorí – hotely v Skalici, kempingy Gazárka v Šaštíne-Strážoch či Rudava. Chýbajú tiež cykloturisti v pohraničí. „Tento prepad nedokáže vykompenzovať domáci cestovný ruch a črtajú sa katastrofálne následky, najmä v miestach, ktorých vyťaženie je vyslovene sezónne – viazané na leto,“ upozorňuje.

Pre nepredvídateľnosť vývoja pandémie a štátnych opatrení, ako aj neplánovateľnosť aktivít, zameriavajú podľa Stana marketingovú komunikáciu výhradne na domácich. Zároveň hovorí, že nie je dôvod spochybňovať a kritizovať nariadenia prijímané v záujme ochrany zdravia, katastrofou ale bude, ak za nimi nebudú nasledovať nástroje podpory, ktoré pomôžu postihnutým sektorom ekonomicky prežiť.

Slovakia travel na scéne

Ministerstvo dopravy a výstavby, ktoré má v pôsobnosti aj cestovný ruch, sa k možnému vplyvu opatrení pri vstupe na Slovensko na počet turistov zo zahraničia nechcelo zatiaľ vyjadrovať. To sa podľa rezortu ukáže až po skončení letnej sezóny, no tržby zrejme klesnú. „Ministerstvo dopravy však musí a aj chce rešpektovať vládne nariadenia v súvislosti s ochranou verejného zdravia,“ uviedol rezortný hovorca Ivan Rudolf.

Novozaložená agentúra na podporu cestovného ruchu Slovakia travel prevzala marketingové aktivity. Túto sezónu sa zameriava najmä na domáci cestovný ruch a susedné krajiny, odkiaľ na Slovensko pred pandémiou prichádzalo najviac turistov.

Najbližšími partnermi sú oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu, ktoré majú množstvo informácií priamo z regiónov. Agentúra im pomáha predstaviť všetky regióny cez digitálny marketing. Sloganom zostáva heslo Dovolenka na Slovensku – dobrý nápad.

„Rozbehli sme kampaň v slovenských rádiách, v rámci ktorej promujeme zážitky v rôznych regiónoch Slovenska. Pracujeme tiež so zahraničnými zastúpeniami v Českej republike, Poľsku, Maďarsku a Rusku, ktoré prezentujú Slovensko v danej krajine, komunikujú s touroperátormi a cestovnými kanceláriami a organizujú webináre,“ priblížil Rudolf.

Slovakia travel spolu so susedmi v rámci V4 plánuje spoločné kampane na vzdialených trhoch. Najbližšie to bude napríklad akcia v Izraeli, ktorú zo spoločného rozpočtu organizuje Slovensko.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe František StanoIvan RudolfIzabella KubíkováJitka SpillerováJúlius Buday
Firmy a inštitúcie Bratislava Tourist BoardBratislavská organizácia cestovného ruchuDowinaFlora Tourministerstvo dopravy a výstavbySlovakia travelTurizmus regiónu Bratislava