Železnice chcú informačný systém pre riadenie prevádzky koľajových vozidiel, má riadiť aj údržbu

ZSSK pre bezpečnosť cestujúcich pridáva vozne na vybrané vlaky
Foto: ilustračné, Sita

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) plánuje obstarať informačný systém pre podporu riadenia prevádzkovej (neinvestičnej) časti životného cyklu vozidlového parku, vrátane riadenia údržby.

Zatiaľ začala prípravné trhové konzultácie s cieľom určiť v pripravovanom tendri objektívne a primerané požiadavky na predmet zákazky, ako i nediskriminačné podmienky tak, aby boli dodržané princípy verejného obstarávania. To predpokladá vyhlásiť vo februári 2022.

Žiadny komplexný informačný systém

Ako pre agentúru SITA potvrdil národný vlakový dopravca, prípravné trhové konzultácie majú tiež umožniť správne určenie predpokladanej hodnoty zákazky, získať a následne zapracovať spätnú väzbu hospodárskych subjektov do opisu predmetu zákazky či spresniť návrh verejného obstarávania a poskytnúť všetkým zainteresovaným informácie pre posúdenie rozsahu svojich kapacít, ochotu zúčastniť sa súťaže a prípadné predloženie ponuky. Záujemcovia môžu svoje návrhy v prípravných trhových konzultáciách predkladať do 7. septembra.

V súčasnosti v Železničnej spoločnosti Slovensko nie je implementovaný žiadny komplexný informačný systém, ako nástroj pre zabezpečenie procesov pri údržbe a opravách železničných koľajových vozidiel, ani na riešenie problematiky spojenej s riadením životného cyklu železničných koľajových vozidiel. Časti evidencie údržby sú čiastkovo riešené v troch systémoch,“ zdôvodnil Kováč potrebu obstarania informačného systému.

Vysoký priemerný vek rušňov

ZSSK má 423 vlakov/rušňov, kde sú zahrnuté ucelené súpravy – elektrické a motorové jednotky plus samostatné vlakové hnacie koľajové vozidlá, okrem posunovacích rušňov a prívesných vozňov. Dopravca tiež disponuje 840-timi osobnými vozňami, z toho modernizovaných, resp. nakúpených za posledných desať rokov je 221 kusov. Spolufinancovaných pritom bolo 94 z nich.

Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel je 21 rokov, v čom sú započítané aj moderné jednotky. Priemerný vek samotných rušňov (bez tzv. ucelených jednotiek) je 35 až 40 rokov. Priemerný vek vozňov ZSSK je 21 rokov,“ priblížil Kováč. Pri rekonštruovaných sa vek počíta od modernizácie, ktorá predlžuje ich životnosť.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko