Železnice SR chcú pri vybraných staniciach zriadiť takmer deväťsto miest na parkovanie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Železnice SR plánujú vytvoriť pri vybraných železničných staniciach 856 miest na parkovanie áut. Foto: zsr.sk.

Štátny správca železničnej infraštruktúry vytipoval štrnásť miest a obcí, najmä na západe Slovenska, kde v prípade záujmu samospráv môžu byť parkoviská zriadené na prenajatých pozemkoch. Zámerom je zlepšiť prístup k železničným staniciam a pritiahnuť viac cestujúcich na železnicu.

BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú vytvoriť pri vybraných železničných staniciach celkovo 856 miest na parkovanie áut. Na základe aktuálneho stavu vytipovali štrnásť miest a obcí, najmä na západe Slovenska, kde v prípade záujmu samospráv môžu byť parkoviská zriadené na prenajatých pozemkoch.

Zámerom štátneho správcu železničnej infraštruktúry je zlepšiť prístup k železničným staniciam, nájsť vhodné miesta na parkovanie, v spolupráci s mestami a obcami ich upraviť, a tak pritiahnuť viac cestujúcich na železnicu a odľahčiť mestá od náporu áut. Spoločnosť od toho očakáva zrýchlenie a zefektívnenie každodennej dopravy do práce.

Záujem už prejavili viaceré oslovené samosprávy

O vytvorenie parkovacích miest pri železničných staniciach, ako informovali ŽSR, prejavili záujem zatiaľ Galanta, Piešťany, Prešov, Šurany, Topoľčany a mestská časť Bratislava – Devínska Nová Ves. Železničiari oslovili s ponukou aj Kúty, Cífer, Tvrdošovce, Nové Zámky, Lučenec, Kraľovany, Spišskú Novú Ves a Vranov nad Topľou. S týmito mestami a obcami chcú dohodnúť konkrétne podmienky pre uzatvorenie nájomnej zmluvy vrátane výšky nájomného. Pre špecifické podmienky a rôzny rozsah nájmu nie je podľa spoločnosti možné dopredu určiť rovnaké podmienky a jednotnú výšku nájomného, preto každé rokovanie bude individuálne.

Parkovanie
Ilustračné foto: pixabay.com.

Využitím parkovísk pri staniciach sa inšpirovali v Rakúsku

„Máme ambíciu pritiahnuť ľudí na železnicu a pre to, aby sme to urobili, musíme zvýšiť kvalitu a komfort. Viac ako 80 percent ľudí býva do tridsať minút od najbližšej železničnej stanice. Téma parkovísk je momentálne veľmi aktuálna, aby občania mohli prísť z domu na železničnú stanicu autom, tam ho odparkovať a pokračovať ďalej po železnici,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy s tým, že sa inšpirovali v susednom Rakúsku.

Vlastné pozemky v okolí železničných staníc chcú preto prenajímať samosprávam na parkoviská za špeciálnu cenu. „V zmluve bude, že parkovisko by malo vyrovnane hospodáriť. V momente, keby malo byť zárobkové, tak chceme participovať na tomto zárobku,“ priblížil šéf ŽSR. Hlavným cieľom je však vybudovanie a prevádzka týchto parkovísk pre verejnosť.

Pozemky pri staniciach patria rôznym subjektom, alebo nie sú vysporiadané

„Analýzou stavu v jednotlivých staniciach sme vytipovali mestá a priestory, ktoré ŽSR môžu okamžite začať riešiť formou partnerstva so samosprávami,“ povedal Erdössy. „My ponúkneme naše priestory na prenájom mestám a obciam, samospráva by sa podieľala na vybudovaní a prevádzkovaní parkovísk v tesnej blízkosti železničných staníc. Spoločne zadefinujeme, ako majú parkoviská vyzerať, aké budú mať vybavenie,“ dodal Erdössy.

Obmedzujúcim faktorom podľa spoločnosti je, že v mnohých prípadoch pozemky v bezprostrednej blízkosti železničných staníc i v obvode dráhy patria rôznym subjektom, alebo sú nevysporiadané a nie je ich možné v plnom rozsahu práv a povinností využívať v spolupráci so samosprávou a dopravnými podnikmi.

Generálny riaditeľ Železníc SR Martin Erdössy. Foto: zsr.sk.

Vytipovaných majú niekoľko desiatok lokalít na parkovanie

ŽSR majú vytipovaných celkovo niekoľko desiatok lokalít na parkoviská pri stanciach. V ďalšej etape po určení rozsahu pozemkov a ďalších podmienok chcú osloviť ďalšie obce a mestá s rovnakou ponukou, individuálne už rokujú aj s mestami Trnava a Nové Mesto nad Váhom. V minulom roku už začali rokovať vo viacerých mestách s cieľom využiť možnosti predstaničných priestorov. Situáciu s parkovaním pri železničných staniciach sa podľa podniku už podarilo vyriešiť v Bernolákove, Krásne nad Kysucou, Krompachoch či Margecanoch.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky