Železnice SR očakávajú za minulý rok vyrovnané hospodárenie, prípadne zisk

železnice - trať
Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Základným cieľom Železníc Slovenskej republiky na rok 2018 zostáva stabilita firmy a vyrovnané hospodárenie.

BRATISLAVA 3. januára (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že sa im s najväčšou pravdepodobnosťou podarí splniť cieľ na rok 2017, a to dosiahnuť vyrovnané hospodárenie, prípadne zisk. Výsledky hospodárenia za minulý rok budú podľa spoločnosti k dispozícii až po audite na konci prvého kvartálu tohto roka.

„Základným cieľom na rok 2018 zostáva stabilita firmy a vyrovnané hospodárenie,“ informovala agentúru SITA zástupkyňa riaditeľky odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová.

Štátny správca železničnej infraštruktúry hospodáril v roku 2016 so ziskom 8,17 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 52,5 %, resp. o 9 mil. eur. V roku 2015 totiž vykázal zisk 17,19 mil. eur. Predvlaňajšie výnosy v objeme 466,54 mil. eur boli nižšie o 1 % a náklady vo výške 458,36 mil. eur vzrástli o 0,9 %.

Ilustračné foto: Pixabay.com.

Priemerná mzda by mala presiahnuť tisíc eur

ŽSR v závere minulého roka zaviedli úplne nový systém odmeňovania svojich prevádzkových zamestnancov. Na základe dodatku ku Kolektívnej zmluve na roky 2017 – 2018, uzavretého vedením spoločnosti s jedenástimi odborovými organizáciami, tarifná mzda bude od 1. februára 2018 zvýšená u prevádzkových zamestnancov, s najvyšším nárastom u typových pozícií ako elektromontér, návestný majster, signalista, rušňovodič traťový strojník, rušňovodič elektromontér a výpravca.

„V kolektívnom vyjednávaní sme dohodli nárast priemernej tarifnej mzdy o 9 %. Toto zvýšenie bude mať dopad na priemernú mzdu ŽSR, ktorej predpokladaná suma pre rok 2018 je 1 019 eur,“ uviedla Popluhárová. Plánovaná priemerná mzda pre rok 2017 bola 960 eur.

Foto: ŽSR.

Celkové zmeny sú naplánované na tri roky

„Odborové organizácie nenavrhli zvýšenie tarifných tried, ale v celkovom vyčíslení navýšenie približne o 25,5 mil. eur do celkového objemu mzdových nákladov. Navýšenie tarifných tried navrhli ŽSR, a to o 11,5 mil. eur do celkového objemu tarifných miezd,“ priblížila Popluhárová.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy po podpise dodatku ku kolektívnej zmluve vlani v decembri povedal, že adekvátne ohodnotenie železničiarov je oblasť, ktorá rokmi zaostala. Celkové zmeny sú naplánované na tri roky. „Navrhovaný systém zohľadňuje náročnosť profesií k odbornej a zdravotnej spôsobilosti. V tomto prvom kroku pôjde celkovo o zvýšenie taríf u takmer 12 400 zamestnancov,“ dodal Erdössy.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy pri podpise dodatku ku Kolektívnej zmluvy ŽSR na roky 2017 a 2018. Foto: ŽSR.

Výrazné zmeny počtu zamestnancov neplánujú

ŽSR v minulom roku plánovala mzdové náklady v objeme 154,3 mil. eur a v tomto roku by mali dosiahnuť 168,8 mil. eur. Spoločnosť mala k 1. decembru vlani 13 811 zamestnancov. „Pre rok 2018 nepredpokladáme výrazné zmeny počtu zamestnancov,“ dodala Popluhárová. Podnik mal koncom roka 2016 13 929 zamestnancov a ich počet oproti záveru roka 2015 klesol o 137.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur. ŽSR prevádzkujú 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky