Železničná spoločnosť Cargo prepravila o pätinu menej nákladov, jej ekonomické straty sa prehlbujú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v prvom štvrťroku prepravila o pätinu menej tovarov
Foto: ZSSK Cargo

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy. Prepravila 6,67-milióna ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61-milióna ton, resp. o 19,4 %. Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch.

Pokles pokračuje od minulého roka

Z uvedeného poklesu ide 94 % na vrub práve hutníctva. Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.

Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu

„Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Pokles v rôznych komoditách

Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70-tisíc ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235-tisíc ton tovaru.

„Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch,“ upozornila Kuncová.

Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.

Výpadok prepravných objemov zasiahol tržby

Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13-miliónov eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 %.

Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.

„Výpadok prepravených objemov o 19 % sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov,“ priblížila Kuncová.

Redukovanie nákladov

Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 % priemerného zárobku, lepšiu organizáciu práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.

Viac o téme Koronavírus

Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 %.

Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.

Recesia znásobená koronakrízou

ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3-milióny eur. Medziročne je to menej o 17 %, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 %.

„Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 % celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20-miliónov eur,“ uviedla Kuncová.

Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3-milióna eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5-milióna eur.

Úspora výdavkov

Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.

„Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5-miliónov eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 %), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5-milióna eur,“ podotkla Kuncová.

Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6-milióna eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3-milióna eur, náklady za nájmy dosiahli 13-milióna eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.

Dôjde k prehĺbeniu strát

Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.

„Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám,“ dodala Kuncová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Silvia Kuncová
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia