Železničná spoločnosť Slovensko bude využívať modernizované aj nové osobné vozne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak ZSSK
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Národný osobný vlakový dopravca nasadí do prevádzky postupne 50 modernizovaných a 35 nových osobných vozňov v diaľkovej doprave. Investícia by mala dosiahnuť spolu 105,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) nasadí do prevádzky v diaľkovej doprave postupne 50 modernizovaných a 35 nových osobných vozňov druhej a čiastočne prvej triedy. Premávať budú v rámci rýchlikov na medzinárodnej trase medzi Žilinou a Prahou a na domácej trati Bratislava – Košice.

Celková investícia by mala dosiahnuť 105,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Štátny osobný vlakový dopravca v utorok predstavil na Hlavnej stanici v Bratislave vlakovú súpravu s novým a modernizovaným vozňom, ako aj s vozňom pred obnovou.

Vozne obnoví ŽOS Trnava, nové dodá ŽOS Vrútky

Zámerom ZSSK je najmä zvýšenie kvality cestovania a posilnenie vnímania značky národného prepravcu. Modernizáciu vozňov za 37,4 mil. eur bez DPH zabezpečuje spoločnosť ŽOS Trnava, a. s. spolu so subdodávateľmi a nové vozne na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu dodá ŽOS Vrútky, a. s. za 68,3 mil. eur bez DPH. Nový interiér vozňov zahŕňa moderné a tradičné prvky, je inšpirovaný Dunajom i Čičmanmi. Za moderným vzhľadom je dizajnérska firma Aufeer Design, ktorá spolupracovala, napríklad, so spoločnosťami České dráhy, Stadler a Bombardier.

Interiér a dizajn nového vozňa. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Cestujúci žiadajú vyššiu kvalitu a lepšie služby

„Veríme, že peniaze na investície sú využité účelne. Cestujúci si žiadajú viac – vyššiu kvalitu a lepšie služby. A to je to, čo chceme ponúknuť, aby ľudia presadli z áut do vlakov,“ informoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Filip Hlubocký.

ZSSK sa pri modernizácii vlakov inšpirovala kultúrou, históriou aj prírodným dedičstvom Slovenska a z materiálov vsadila po novom na drevený dekor. Ľudový čičmiansky motív bude na poťahoch sedadiel a Dunaj budú symbolizovať barové línie v reštauračných vozňoch. „Snažili sme sa vytvoriť niečo, čo bude originálne. Som presvedčený, že žiadna iná železnica na svete nebude mať rovnako vyzerajúce vozne ako my,“ uviedol Hlubocký.

ZSSK - Filip Hlubocký
Predseda predstavenstva a generálny riaditľ ZSSK Filip Hlubocký. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Podvozky vozňov sú stavané na rýchlosť 200 kilometrov

Podoba nových vozňov je podľa člena predstavenstva a riaditeľa úseku obchodu ZSSK Karola Martinčeka reakcia na stav železničného sektora v okolitých krajinách. „Rakúske železnice pripravujú rekonštrukciu trate medzi Viedňou a Bratislavou cez Marchegg, trať má byť stavaná na 200-kilometrovú rýchlosť. S touto víziou sme počítali, takže podvozky na vagónoch sú konštrukčne stavané na rýchlosť 200 km,“ povedal Martinček.

Všetky vlaky, ktoré ZSSK v budúcnosti nakúpi, by mali byť schopné po určitých jemných nastaveniach jazdiť v diaľkovej doprave rýchlosťou 200 km a v regionálnej 160 km. V Česku zas plánujú modernizovať trať z Prahy cez Brno k hranici so SR na rýchlosť 200 km. „Chceme pripraviť investície v budúcnosti tak, aby sme vedeli využívať novú infraštruktúru,“ dodal Martinček. Nové vozne prešli skúškami v ČR a v najbližšom čase by mali získať povolenie od Dopravného úradu.

Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký (v strede) a riaditeľ úseku obchodu Karol Martinček (vpravo). Foto: SITA/Branislav Bibel.

Vozový park potrebuje neustále investície

Národný prepravca bude pokračovať v modernizácii ďalších desiatok vozňov. „Vozový park na to, aby fungoval, tak potrebuje neustále investície. Sme v tom závislí tiež od štátu, keďže sme súčasťou rozpočtu verejnej správy a ministerstvo financií nám schvaľuje investície. Všetky investičné výdavky sú závislé od toho, či nám to schváli ministerstvo financií,“ dodal Hlubocký.

ZSSK potrebuje na investície ročne zhruba 60 až 70 mil. eur. Investícia do nákupu elektrických jednotiek dosahuje 160 mil. eur a do dieselových jednotiek 77 mil. eur (tieto náklady sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie).

Interiér a dizajn nového vozňa ZSSK. Foto: SITA/Branislav Bibel.
Pôvodný interiér vozňa pred modernizáciou. Foto: SITA/Branislav Bibel.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať