Železničná spoločnosť Slovensko potvrdila, že z 32 nových motorových vlakov nejazdí sedemnásť

Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Príčinou toho podľa Železničnej spoločnosti Slovensko nie je len poruchovosť vlakov, ale aj ich pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami. Z uvedeného počtu vlakov je podľa dopravcu aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť ich opäť do prevádzky.

BRATISLAVA 20. februára (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky, a. s., v regionálnej doprave momentálne nejazdí sedemnásť. Príčinou toho však nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.

Ako v utorok informoval národný osobný vlakový dopravca, z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Osobný dopravca sa s dodávateľom snažia vlaky uviesť do prevádzky. Foto: slovakrail.sk. Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Dieselmotorové jednotky prestali nasadzovať na trať Prešov – Bardejov

Na problém s dieselmotorovými vlakmi ZSSK v utorok upozornilo OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

„Na odstránení technických problémov intenzívne pracujeme so ŽOS Vrútky aj s hlavnými subdodávateľmi projektu. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme opätovne oficiálne požiadali (robíme tak od roku 2016) o okamžité riešenie stavu trate Prešov – Bardejov a zároveň sme na tejto trati pre jej zlý stav prestala nasadzovať dieselmotorové jednotky,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Prísnejšie podmienky pre záručné a pozáručné opravy

V Nových Zámkoch je na nasadenie potrebných jedenásť dieselmotorových jednotiek, čo je dlhodobo dodržané a situácia je tam stabilná. V tomto depe ani jeden vlak nemá problémy s kolesami ako na východe. „Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre záručné a pozáručné opravy, podmienky pre dodanie náhradných hnacích koľajových vozidiel a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné, resp. pri všetkých nových dodávateľoch,“ priblížil Kováč. Sprísnené podmienky sú podľa neho súčasťou všetkých zmlúv uzavretých od leta 2016.

ZSSK - Tomáš Kováč
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáč Kováč. Foto: slovakrail.sk.

Vlaky obstarali cez dva projekty za 131 miliónov eur bez DPH

ZSSK obstarala 32 dieselmotorových jednotiek radu 861 od ŽOS Vrútky spolu za takmer 131 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (157 mil. eur vrátane DPH) cez dva projekty, spolufinancované zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V prvej fáze v roku 2009 dopravca objednal dvanásť jednotiek za skoro 53 mil. eur a v druhej fáze v roku 2013 ďalších dvadsať kusov za 78 mil. eur bez DPH.

Z prvej série nie je nasadených zatiaľ osem jednotiek, z toho tri pre poškodenie kolies z dôvodu nevhodného koľajového zvršku na trati Prešov – Bardejov, jedna pre neplánovaný výrobný problém, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode. Z druhej série nie je zaradených do prevádzky deväť jednotiek – jedna pre poškodenie kolies na spomínanej trati Prešov – Bardejov, štyri pre výrobné nedostatky, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode.

Výrobné problémy vozidiel z druhej série sú kryté predĺženou zárukou. Foto: slovakrail.sk.

Výrobné nedostatky vozidiel z druhej série sú kryté predĺženou zárukou

„Jednotky z prvej a druhej série sú už mimo záruky, najstaršie majú už sedem rokov. No všetky problémy vozidiel z druhej série, ktoré sa vzťahujú na výrobné nedostatky, sú kryté predĺženou zárukou, zahŕňajúcou motor a chladiaci systém,“ uviedol Kováč. Problematických je tak podľa neho päť jednotiek. Z 32 dieselmotorových jednotiek 861 je rozdelených šestnásť pre depo Humenné, odkiaľ sú nasadzované na trate v Prešovskom a Košickom kraji, a ďalších šestnásť pre depo Nové Zámky, odkiaľ jazdia v regionálnej doprave v Nitrianskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom