Železničná spoločnosť Slovensko v tomto roku zníži stratu na dva milióny eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak ZSSK
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Národný osobný vlakový dopravca v tomto roku zároveň prepraví 74 miliónov cestujúcich, o 3 percentá viac ako vlani. Tržby z predaja cestovnýchch lístkov by mali vzrásť o 5 percent na 84 miliónov eur.

 Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) očakáva, že zníži stratu z vlaňajších štyroch miliónov eur na dva milióny eur v tomto roku. Národný osobný vlakový dopravca v tomto roku zároveň prepraví 74 miliónov cestujúcich, čo bude o 3 percent viac ako v minulom roku.

„To povedie k ďalším novým tržbám, ktorých bude zhruba o päť percent viacej. Tržby z predaja lístkov budú 84 miliónov eur. Toto nám pomôže k tomu, aby sme odbremenili tlak zvyšujúcich sa cien na vstupoch,“ povedal pre agentúru SITA podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

Aktíva budú postupne zvyšovať 

ZSSK potrebuje viac investovať do opravárenských služieb z dôvodu vyššieho objemu opráv. „Máme hodnotu aktív zhruba jedna miliarda eur, ale tam sú aj depá a vlaky. Hovoríme, že v roku 2030, keď chceme mať 60 percent novších vlakov, tak by sme museli mať hodnotu dve miliardy eur. To znamená, že by sme museli ročne pridávať okolo 100 miliónov až 120 miiónov eur na strane aktív,“ priblížil Horný.

ZSSK - Patrik Horný
Podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.
Považujú to za reálny cieľ

To sa im podľa neho bude dariť, pretože zo zdrojov Európskej únie v súčasnosti nakúpia elektrické jednotky za 160 miliónov eur a dieselové jednotky za 70 miliónov eur. „Budeme mať tri stavby technicko-hospodárskych, technicko-hygienických budov za 100 miliónov eur. Plus každý rok 60 miliónov až 70 miliónov eur z vlastných zdrojov,“ uviedol Horný. Na jednu miliardu až jeden a pol miliardy  eur aktív by sa podľa neho mali dostať v roku 2025, resp. 2026.

Šetrenie na niektorých nákladoch

ZSSK v tomto roku vynaložila na osobné náklady pre zamestnancov o šesť miliónov eur viac ako vlani. „Podobná záťaž nás môže čakať aj budúci rok, ale ešte sme neuzavreli kolektívne vyjednávanie. Ceny energií nám rastú o desať percent, to znamená asi o päť miliónov eur na nákladoch.

Ceny náhradných dielov a služieb takisto rastú. Nektoré náhradné diely sú drahšie o 20 až 30 percent oproti minulému roku,,“ poznamenal Horný. Potrebné je podľa neho vnútri firmy nájsť zdroje efektivity, čiže ušetriť na niektorých nákladoch.

Ilustračné foto: pixabay.com.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 milióna eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia