Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
ZSSK - vlak
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK.
19. 03. 2019 14:54 Železničná doprava od NasaDoprava.skSITA Diskusia

Železničná spoločnosť Slovensko vlani prepravila v IC vlakoch takmer 792 tisíc cestujúcich

Počet cestujúcich v IC vlakoch oproti roku 2017 vzrástol o 12,2 percenta, resp. o 86 tisíc. 

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) prepravila vo vlakoch InterCity (IC) vlani 791 695 cestujúcich, ich počet oproti roku 2017 vzrástol o 12,2 percenta, resp. o 86 tisíc. Pôvodne plánovala, že tieto vlaky v roku 2018 využije 720 tisíc ľudí.

Vlaky IC, prevádzkované bez dotácií štátu, po opätovnom zavedení v decembri 2016 previezli do konca uvedeného roka 24 709 a v roku 2017 spolu 705 684 ľudí.

Vlaky IC sú už od ich opätovného zavedenia koncom roku 2016 v prevádzkovom zisku. „ZSSK plánuje v roku 2019 a v roku 2020 prevádzkovať IC vlaky nielen v prevádzkovom zisku, ale i s nulovým hospodárskym výsledkom,“ informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

ZSSK - vlak
Foto: SITA/Ivan Fleischer.

V tomto roku očakávajú osemstotisíc cestujúcich

Národný osobný vlakový dopravca predpokladá vo vlakoch IC prepraviť v tomto roku 800 tisíc a v budúcom roku až 850 tisíc cestujúcich. „Najväčší vplyv na rastúci počet cestujúcich IC vlakmi je vo zvyšujúcej sa spokojnosti zákazníkov s IC vlakmi, ako aj ich stále sa zväčšujúcou dôverou a získanie si stálej klientely. Paralelne k tomu rastie aj počet cestujúcich,“ uviedol Kováč.

Prvoradým cieľom ZSSK pri IC vlakoch je orientovať sa na kvalitu prepravy – rýchlosť, spoľahlivosť, čistota. „Ponúkaná kapacita a rýchlosť je, žiaľ, veľmi závislá od technologických možností infraštruktúry,“ upozornil Kováč. Problémom je najmä nedostatočná kapacita Hlavnej stanice v Bratislave, ktorá limituje počet vozňov vo vlaku, ako aj nezrekonštruovaná trať a na nej trvajúce práce.

ZSSK - Tomáš Kováč
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Foto: slovakrail.sk.

Vyššie cestovné pri vybraných spojoch

ZSSK od 3. marca upravila cenník pre vybrané najvypredávanejšie vnútroštátne a medzinárodné úseky IC vlakov, pričom cenu mnohých úsekov zachovala. „Dôvodom selektívneho zvýšenia boli najmä stúpajúce náklady na energie, personál a celkovú prevádzku IC vlakov, prevádzkovaných v komerčnom režime. Hlavným dôvodom úpravy cien je orientácia na vyrovnaný hospodársky výsledok,“ priblížil Kováč. Poukázal na výbornú obsadenosť IC vlakov a narastajúci dopyt pri obmedzenej ponuke miest.

Dopravca od opätovného zavedenia vlakov IC ani raz cestovné neupravoval. „ZSSK prikročila k prispôsobeniu cenotovorby, aby boli IC vlaky vo svojom treťom roku prevádzkovania, presne podľa plánu, nestratové nielen prevádzkovo, ale i celkovo,“ poznamenal Kováč.

„Cestovné pri najdrahšom lístku, základné cestovné do 1. triedy na trase Košice – Viedeň, sa zvýšilo o 5 percent, teda o dve eurá,“ dodal Kováč. Ide o najvyššie zvýšenie ceny jednosmerného lístka, pri mnohých spojeniach sa cestovné nezmenilo.

ZSSK - vlak
Foto: slovakrail.sk.

IC vlaky by mali byť v zisku

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký tvrdí, že komerčné IC vlaky by mali byť v zisku. Inak sú podľa neho prevádzkované na úkor vlakov objednávaných vo verejnom záujme s dotáciou štátu.

„Otázne je, či by sme sa nemali zamyslieť nad tým, či aj IC vlaky národného dopravcu nezahrnúť pod objednávku výkonov ministerstva dopravy, pretože plnia verejný záujem a majú svoju cieľovú skupinu cestujúcich,“ uviedol Cenký.

Je to podľa neho aj v súlade s pripravovanou Národnou dopravnou agentúrou, ktorú má vláda v programovom vyhlásení a ktorá by mala objednávať výkony diaľkovej aj regionálnej verejnej osobnej dopravy.

IDH - Rastislav Cenký
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. Foto: idah.sk.

Malo by to ísť aj bez rastu cien

Úprava cien v IC vlakoch je podľa riaditeľa IDH možná, avšak je potrebné sledovať, ako ovplyvní dopyt. „ZSSK nemá reálnu konkurenciu, preto nevieme porovnať, či by súkromný dopravca nevedel prevádzkovať takéto vlaky s nižšou cenou,“ poznamenal Cenký.

Aj po zavedení bezplatnej prepravy podľa neho stúpol záujem o IC vlaky, lebo ľudia vyžadujú pri diaľkovej preprave kvalitu. Myslí si, že vzhľadom na prevádzkový zisk a neustály nárast cestujúcich by ekonomika IC vlakov mala byť dobrá aj bez zvyšovania cien. „Pre reálne posúdenie by som potreboval vidieť kalkulačné vzorce a vstupné hodnoty,“ uzavrel Cenký.

Odporúčané články

Letná zmena cestovného poriadku vlakov začne platiť v nedeľu IDH: Hovoriť o výhodnosti širokorozchodnej trate pre Slovensko je zatiaľ predčasné

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Čaputová v Bruseli podporila voľbu zo zahraničia, dôležitou je aj otázka životného prostredia Giba nerozumie konaniu poslancov a hovorí, že Ústavný súd SR bude minimálne do septembra nekompletný Nezamestnaných čaká menej behania po úradoch, o dávku bude možné žiadať aj na úrade práce Trnava vystupuje zo Združenia miest a obcí Slovenska, primátor Bročka vysvetlil dôvod Prezidentka Čaputová svoj postoj k vymenovaniu ústavných sudcov nemení a víta Dankovo vyjadrenie Horúčavy ohrozujú aj zvieratá. Ako ich chrániť? Polícia našla telo YouTubera menom Etika, ktorý nedávno zverejnil video o samovražde Voľba kandidátov na ústavných sudcov: Koalícia hovorila o dohode na menách, ale zvolili iba Pfundtner

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X