Železničná trať na Záhorí sa konečne dočká modernizácie, železnice uzavreli zmluvu so zhotoviteľom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koľajnice
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

Za účasti ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala bola v stredu podpísaná zmluva na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR.

Zmluva je vo výške takmer 275 mil. eur a uzavrela sa medzi Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a zhotoviteľom taliansko-slovenským združením spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Informovala o tom v stredu hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Stavebné práce bude trvať tri roky

Ide o modernizáciu úsekov železničnej trate Bratislava – Kúty – Břeclav ČD – Lanžhot ČR siete ŽSR v úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, ktorá zahŕňa modernizáciu dvoch traťových úsekov a implementáciu európskeho systému riadenia jazdy vlakov (ERTMS) na úseku železničnej trate Bratislava – Kúty – štátna hranica SR/ČR.

Stavebné práce pri modernizácii trate sú plánované na viac ako tri roky, investícia bude financovaná z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF). Modernizácia sa realizuje cez žltý FIDIC „naprojektuj a postav“.

Cieľom je napojenie sa na európsku dopravnú sieť

„Je v prioritnom záujme ŽSR začať čo najskôr s implementáciou tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Európskej únie, čo nám umožnil dnešný podpis zmluvy. Tento projekt je fázovaný a bude hradený aj z budúceho programového obdobia, keďže agentúrou INEA (Innovation and Networks Executive Agency – pozn. ŽSR) bola odsúhlasená etapizácia projektu na viacročné obdobie teda rozdelenie projektu na fázy,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

Táto zákazka je súčasťou globálneho projektu prepojenia slovensko-českej hranice so slovensko-maďarskou hranicou cez Bratislavu.

Špecifickým cieľom projektu je napojenie modernej bezpečnej železničnej infraštruktúry SR na európsku dopravnú sieť, čím sa zabezpečí prepojiteľnosť európskych regiónov modernou a kvalitnou sieťou v súlade s medzinárodne dohodnutými požadovanými technickými parametrami.

Viaceré trate si vyžadujú modernizáciu

„Železničná doprava bola u nás dlhodobo podfinancovaným sektorom. Vďaka možnosti zaplatiť modernizáciu železníc z európskych peňazí, ktoré môžeme získať v najbližších rokoch na zelené projekty, sa to dúfam zmení. Na Slovensku je mnoho tratí, ktoré potrebujú nutne modernizáciu,“ povedal po podpise zmluvy minister dopravy Andrej Doležal.

Podľa ministra medzi ne patrí aj trať z Devínskej Novej Vsi do Kútov a Českej republiky, ktorá je navyše medzinárodným európskym koridorom.

„Nasledovať budú ďalšie dôležité a užitočné projekty, ktoré nám prinesú pohodlnejšie a bezpečnejšie cestovanie vlakom po celej krajine. Ide napríklad o železničný uzol Žilina, úseky na Liptove, či pod Tatrami,“ dodal Andrej Doležal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalMiloslav Havrila
Firmy a inštitúcie Váhostav - SKŽSR Železnice Slovenskej republiky