Zmena v monitorovaní vozidiel počas STK priniesla podľa odborníka zlepšenie

Stk
Foto: ilustračné, GettyImages

Zmena v monitorovaní technických a emisných kontrol motorových vozidiel podľa odborníka priniesla zlepšenie. Ak auto nie je spôsobilé, po novom by už cez kontrolu nemalo prejsť.

Nie je možné si kontrolu vybaviť za všimné, keďže kamerový systém odhalí každý problém. Od jeho zavedenia sa z cestnej premávky odstránili tisíce nebezpečných vozidiel,“ uviedol pre agentúru SITA predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV) Jozef Knopp.

Cez kontrolu prejdú len spôsobilé vozidlá

Reagoval tak na návrh strany Sloboda a Solidarita (SaS) odstrániť povinné robenie videozáznamov o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly. Liberáli to považujú za neakceptovateľný zásah do podnikateľských a osobných slobôd, pričom pre kontrolu zo strany štátu podľa nich stačí zhotovovať fotografie o tom, že vozidlo sa fyzicky kontroly zúčastnilo. Navrhujú, aby monitorovanie technikov bolo dobrovoľné, a nie povinné.

Hlavným dôvodom pre zavedenie kamerového systému na staniciach technických a emisných kontrol bolo zabezpečiť, že cez kontrolu prejdú naozaj len také vozidlá, ktoré spĺňajú podmienky cestnej premávky,“ poznamenal Knopp.

Na Slovensko sa podľa neho dováža množstvo jazdených áut, ktoré v zahraničí nespĺňajú technické či emisné normy. „Až 60 percent dovezených vozidiel je preukázateľne stočených. Odhadujeme pritom, že reálne číslo bude niekde okolo 80 percent,“ upozornil. Šéf AOV poznamenal, že na Slovensko sa dováža všetko problematické. „Na Západe sa mnoho ľudí zbavuje áut, ktoré sa zrazu pre emisie už nemôžu dostať do miest. Tieto sa dovezú k nám a znečisťujú ovzdušie. Majú vymontovaný filter pevných častíc a vypúšťajú splodiny bez akejkoľvek filtrácie,“ dodal Knopp.

Transparentný priebeh kontroly

Technická a emisná kontrola je pri starších vozidlách povinná raz za dva roky. Každá stanica technickej a emisnej kontroly podľa novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, účinnej od 20. mája 2018, musí mať po novom namontované kamery, aby bol celý priebeh kontroly transparentný. Pri kontrole auta je potrebné predložiť osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz), a ak je vo vozidle namontované plynové zariadenie, tak aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Ak má vodič potrebné doklady, mal by podľa AOV skontrolovať povinnú výbavu.

Patrí sem homologovaný výstražný trojuholník, lekárnička (nesmie byť po expirácii), reflexný odev (napríklad vesta), ktorý sa musí nachádzať v dosahu sedadla vodiča, náhradné koleso s diskom a sním súvisiace príslušné vybavenie (príručný zdvihák, kľúč na matice, skrutky kolies. To však neplatí pre vozidlá vybavené možnosťou bezdemontážnej opravy poškodenej pneumatiky,“ vymenúvala Asociácia overovateľov vozidiel.

Vodiči by následne mali skontrolovať všetky dôležité parametre vozidla. K najčastejším problémom patria svetlá, preto treba dobre skontrolovať funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových stretávacích, brzdových, hmlových, smerových (vrátane ich výstražnej funkcie) a spätných svetiel ako aj osvetlenia tabuľky s evidenčným číslom vozidla. Kolesá nesmú byť poškodené, je potrebné ich správne nahustiť a natlakovať.

Obvodný úrad môže udeliť sankciu

Hĺbka dezénu musí byť minimálne 1,6 milimetra. Bez poškodenia musia byť aj sklá vozidla,“ upozorňuje AOV. Kontrolu brzdného účinku a súmernosti by motoristi mali zveriť odborníkom, keďže doma si to len ťažko skontrolujú. Otestovať si však môžu parkovaciu (ručnú) brzdu v stúpaní. Chybou tiež býva zjavný únik motorového alebo prevodového oleja, preto sa treba presvedčiť, či pod autom nie je žiadna mláka. Na záver je vhodné vyskúšať funkciu klaksóna.

Obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie môžu udeliť sankciu vo výške 166 eur za technickú aj emisnú kontrolu, za obe teda až 332 eur. Policajti majú právo zadržať osvedčenie o evidencii aj tabuľku evidenčného čísla vozidla (EČV). Platnosť je preto lepšie si vždy skontrolovať, napríklad, na https://www.overeniestk.sk/. Technickú a emisnú kontrolu podľa AOV netreba brať ako nutné zlo, ale ako prevenciu, a to najmä pri vozidlách „z druhej ruky“. Má slúžiť na to, aby auto bolo v dobrom stave, aby vodiči na ceste neohrozili seba ani iných a pritom neškodili životnému prostrediu

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom