Zrušenie diaľničných známok kritizujú aj diaľničiari, nebudú schopní zabezpečiť prevádzku a údržbu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Dialnica d1
Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) bez príjmov z predaja elektronických diaľničných známok nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, ani investície do nich a splácanie existujúcich investičných úverov.

V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default (predčasné splatenie úverov) od bánk,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Kritika dopravných expertov

NDS tak reagovala na návrh zrušiť povinnosť úhrady za diaľničné známky pre autá do 3,5 tony od roka 2021, ktorý v stredu schválila vláda na návrh premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD). Kabinet zároveň odsúhlasil skrátené legislatívne konanie o tomto návrhu. Zrušenie diaľničných známok, pokým nebudú dostavané diaľnice na Slovensku, predtým inicioval predseda Národnej rady SR a Slovenskej národnej strany Andrej Danko.

Tento návrh ostro kritizovali viacerí dopravní experti, označili ho za zlý a nezmyselný nápad, ako aj za zúfalú snahu získať si hlasy voličov krátko pred parlamentnými voľbami. „Pre ministerstvo dopravy nie je aktuálnou téma zrušenia diaľničných známok. K priebehu legislatívneho procesu sa nebudeme vyjadrovať,“ uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) sa podľa informácií agentúry SITA na rokovaní vlády v stredu nezúčastnil.

Prevládali desaťdňové známky

Príjmy z úhrady diaľničných známok v roku 2019 podľa údajov NDS dosiahli zhruba 79,4 milióna eur a medziročne boli vyššie o 4 %. Domáci motoristi mali na uvedenej sume podiel 49,3 % a zahraniční 50,7 %. Vodiči vlani zaplatili celkovo za 4,572 milióna diaľničných známok, čo bolo oproti roku 2018 viac o 2,6 %. Prevládali desaťdňové známky (2,743 milióna predaných kusov) pred ročnými (1,167 milióna kusov) a tridsaťdňovými (vyše 610-tisíc kusov). Desaťdňové známky uhradili najmä zahraniční motoristi s podielom 67 %. Ročnú známku uhradilo takmer 138-tisíc vodičov so zahraničným číslom vozidla (podiel 12 %).

Medzi zahraničnými vozidlami so zaplatenou slovenskou diaľničnou známkou v roku 2019 dominovali autá s českým (38 %), poľským (15 %) a nemeckým (12 %) evidenčným číslom vozidla. Zhruba 2,7 milióna vodičov (55 %) uhradilo známku na obchodnom mieste, čo bolo o dve percentá menej ako v roku 2018. Cez webovú stránku zaplatilo známku viac ako 1,6 milióna motoristov, čo znamenalo nárast o 14 %, predaj cez mobilnú aplikáciu vzrástol o 17 % na 94-tisíc vodičov. Cez mýtomat uhradilo známku 108-tisíc motoristov pri náraste o 12 %.

Vodiči motorových vozidiel do 3,5 tony môžu od 1. februára tohto roka používať už štyri druhy elektronických diaľničných známok. K doterajšej ročnej známke za 50 eur, tridsaťdňovej za 14 eur a desaťdňovej za 10 eur od začiatku tohto mesiaca pribudla nová známka na tzv. technický rok, s platnosťou 365 dní od dňa zaplatenia. Tá stojí podobne ako ročná známka 50 eur. Platnosť ročnej známky na rok 2019 sa skončila 31. januára, motoristi musia od februára uhradiť ročnú známku už pre rok 2020.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej DankoKarolína DuckáMichaela MichalováPeter Pelegrini
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť