Koronavírus znížil predaj čapovaného piva aj výber daní, Slováci to však kompenzovali plechovkami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pivo
Poslanci za SaS navrhujú oslobodiť od dane súkromne vyrobené pivo v objeme najviac 10 hektolitrov ročne. Foto: ilustračné, thinkstockphotos.com

Pre pandémiu koronavírusu poklesol predaj piva v reštauráciách až o 40 %. Klesol aj výber daní za pivo v gastro segmente. Nárast predaja v maloobchode totiž túto stratu nedokázal kompenzovať. Vyplýva to z ekonomickej štúdie, ktorú zverejnilo Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS).

Tržby pivovarov klesli

„Záver štúdie je jednoduchý. Čím menej čapovaného piva sa predá, tým je väčší výpadok z výberu DPH v štátnej kase. Pivo z plechovky vypité na gauči nevytvára takú pridanú hodnotu ako to čapované, čo vypijeme v pivárni,“ konštatovala v utorok prezidentka SZVPS Jana Shepperd.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Asi len polovica výpadku spotreby sa podľa SZVPS z gastra presunula do maloobchodu. „V domácnostiach stúpla spotreba v priemere o 8 pív. Výpadok výberu DPH a spotrebnej dane v štátnej pokladnici vplyvom nižších predajov a zmeny štruktúry predaja bol v sledovanom období minimálne 4,3 mil. eur. Po prvej vlne klesol pivovarom počet gastro odberateľov o 11%,“ doplnila výsledky štúdie prezidentka SZVPS.

Dopady prvej vlny pandémie za prvý polrok 2020 možno podľa združenia zhrnúť do niekoľkých bodov. „Tržby pivovarov za prvý polrok medziročne klesli o 11 %. Sezónny prepad tržieb (medzi 2. polrokom 2019 a 1. polrokom 2020) bol 22 %, čo je takmer dvojnásobok oproti predošlému obdobiu (2018-2019). Objem predaného piva v gastre medziročne klesol o 40 %. V prepočte tak v gastre klesla spotreba v priemere o 15 pív,“ ozrejmila Shepperd.

Firmy veľa zamestnancov neprepustili

I napriek nižším predajom a tržbám doteraz pivovary nepristúpili k výraznému prepúšťaniu. Z celkového počtu približne 1 400 zamestnancov v najväčších slovenských pivovaroch bolo iba 16 ľudí prepustených priamo v súvislosti s koronakrízou.

Štúdiu spracovala konzultačná spoločnosť EY na základe údajov štyroch najväčších slovenských pivovarov – Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Pivovar Steiger a Banskobystrický pivovar, ktoré predstavujú 99 % produkcie slovenského trhu.

Slovenské združenie výrobcov piva a sladu je dobrovoľnou profesijnou stavovskou organizáciou, ktorá združuje právnické osoby podnikajúce vo výrobe sladu a piva.

Okrem pivovarov a sladovní združuje i servisné a obchodné organizácie, ktoré spolupracujú s výrobcami piva. Od roku 2008 je riadnym členom európskeho pivovarníckeho združenia The Brewers of Europe.

Viac o téme: Koronavírus

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jana Shepperd
Firmy a inštitúcie Slovenské združenie výrobcov piva a sladu