Povinnú propagáciu domácich potravín štát dobrovoľne zrušiť neplánuje. Bude sa kvôli tomu s Bruselom súdiť?

Potraviny, dvojaka kvalita potravín
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Už takmer dva roky musia obchodné reťazce propagovať vo svojich letákoch domáce potraviny. Túto povinnosť im zaviedol štát na návrh Slovenskej národnej strany (SNS) od 1. mája 2019. Súčasnému vedeniu rezortu pôdohospodárstva pod Jánom Mičovským (OĽaNO) sa toto opatrenie neprieči, zrušiť ho dobrovoľne neplánuje.

Aktuálne čaká na odpoveď Európskej komisie (EK). Posmelené nedávnym víťazstvom Poľska v Luxemburgu je pripravené sa s Bruselom o letákovú propagáciu aj súdiť.

Súdny spor?

Súčasný zákon o potravinách ukladá obchodníkom povinnosť propagovať vo svojich letákoch minimálne 50 % potravín zo slovenskej produkcie. EK začala toto opatrenie v júni minulého roka vyšetrovať, vyžiadala si podklady a argumentáciu.

„Slovensko sa zatiaľ nestotožnilo so záverom formálneho oznámenia EK, že ide o obmedzenie voľného pohybu tovaru a narušenie spoločného vnútorného trhu. Preto sme zaslali reakciu,“ uviedlo pre portál NášVidiek.sk tlačové oddelenie ministerstva pôdohospodárstva.

Štát hovorí, že má záujem o férové vzťahy, podporu výrobcov a lokálnych dodávateľov, širokú ponuku potravín pre spotrebiteľov a otvorené konkurenčné prostredie. Zvažuje všetky možnosti, ako sa so stanoviskom EK voči letákovej propagácii vysporiada.

Nevylučuje ani súdny spor. „Aktuálne nie je možné poskytnúť vyjadrenie, či sa v tejto veci obrátime na európsky súd, keďže sa očakáva vyjadrenie zo strany EK,“ ozrejmilo ministerstvo.

Environmentálne argumenty

Národniari, ktorí povinnú propagáciu potravín v letákoch presadili, hovoria o nesprávnych a mylných argumentoch EK. Nabádajú, aby sa Slovensko podobne ako Poľsko pri maloobchodnej dani obrátilo na Súdny dvor Európskej únie (EÚ).

Propagáciu domácich potravín naďalej SNS obhajuje. Argumentuje aj environmentálnymi prínosmi.

„Práve propagáciou domácich potravín, aj v letákoch, sa môže radikálne znížiť uhlíková stopa. To má nesmierny dopad na zmeny klímy, voči ktorým EÚ tak vehementne v ostatných rokoch bojuje,“ podčiarkla riaditeľka kancelárie SNS Zuzana Škopcová.

Spokojní výrobcovia

Domáci poľnohospodári a potravinári tvrdia, že v minulosti práve oni ťahali za kratší koniec. Dokonca sa niektorí z nich ani nevedeli do letákov reťazcov dostať. Upozorňujú, že zákon len pomohol napraviť nerovnovážny stav.

„Predchádzajúca prax v minulosti ukazovala, že podiel slovenských potravín propagovaných prostredníctvom letákov bol naozaj veľmi nízky ako následne, keď vznikla zákonná povinnosť,“ uviedla pre portál NášVidiek.sk hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová.

Prínos legislatívy farmári aj výrobcovia oceňujú. Priznávajú, že povinný polovičný podiel v letákoch pomohol domáce potraviny zviditeľniť. Diskrimináciu odmietajú. „Práve slovenskí výrobcovia sú diskriminovaní, ak porovnáme prístup niektorých obchodníkov k potravinám dovážaným zo zahraničia a vyrábaným na Slovensku,“ dôvodí Holéciová.

SPPK volá po štátom podporovanej reklame a po zriadení marketingového fondu. Sama sa podujala vzdelávať najmladších spotrebiteľov. „Cieľ zvýšiť potravinovú sebestačnosť musí korešpondovať s posilnením marketingu, povedomia o kvalite a benefitoch domácich potravín,“ dopĺňa Holéciová.

Nedostatočné dotácie

Obchodníci sa s EK zhodujú, že Slovensko pri povinnej propagácii domácich potravín v letákoch porušuje pravidlá voľného pohybu tovaru a služieb v rámci jednotného európskeho trhu. Žiadajú toto legislatívne opatrenie zrušiť.

Ubezpečujú, že ponuku slovenských potravín na pultoch to neovplyvní. „Nevidíme dôvod, že by sa zrušením tohto ustanovenia znížil podiel slovenských výrobkov,“ zdôraznil pre portál NášVidiek.sk predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Obchodné reťazce apelujú na štát, aby miesto zákonných reštrikcií výraznejšie podporoval domácu výrobu. Upozorňujú, že sa Slovensko dostáva v podporách na chvost krajín nielen V4, ale aj celej EÚ.

Dodávajú, že práve nerovnaké dotačné podmienky v porovnaní so susednými krajinami sú reálnou hrozbou zníženia podielu slovenských potravín. „Slovensko podporilo v čase pandémie domáci agropotravinársky priemysel iba minimálne a v rámci Fondu obnovy neplánuje žiadnu podporu. Toto nie je rovnaká štartovacia čiara,“ uzatvoril Krajčovič.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján MičovskýJana HoléciováMartin KrajčovičZuzana Škopcová
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaMPRV Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SROĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSAMO Slovenská aliancia moderného obchoduSNS Slovenská národná stranaSPPK Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komoraSúdny dvor Európskej únie