Privátne značky sú na vzostupe, ale slovenskí výrobcovia veľkú príležitosť nemajú

Obchod, potraviny
Foto: ilustračné, Getty images
  • aktualizované 7. novembra, 15:33

Podiel privátnych značiek v obchodných reťazcoch na Slovensku dosiahol v roku 2019 najvyšší podiel za posledných sedem rokov až 25,3 %. Oproti minulému roku narástol o 1,3 p.b. a z porovnania s rokom 2015 vyplýva, že podiel zahraničných privátnych značiek narástol až o 5 p.b.

Informovala o tom vo štvrtok na tlačovej besede Potravinárska komora Slovenska (PKS). Komora tvrdí, že zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov obchodov značkové potraviny.

Dlhoročné budovanie lojality

„Je veľmi smutné, že podiel zahraničných privátnych značiek rastie na úkor značkových potravín. Za značkovými výrobkami je dlhoročné budovanie lojality spotrebiteľov, pričom výrobcovia značkou garantujú kvalitu výrobkov s osvedčenými receptúrami, kvalitnými surovinami a v neposlednom rade aj vlastným úspešným príbehom. Zároveň si uvedomujú zodpovednosť za svoje výrobky, pretože o dôveru spotrebiteľa môžu prísť veľmi rýchlo. Privátne značky domácich výrobcov ich produkciu nielenže nepodporujú, ale naopak pomáhajú ich likvidácii,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má už tradične reťazec Lidl (56 %), nasleduje Kaufland (23 %) a COOP Jednota (23 %), najnižší podiel privátnych značiek je v reťazci CBA (13 %). Medziročný nárast podielu privátnych značiek bol zaznamenaný v reťazci COOP Jednota a Tesco, v ostatných reťazcoch podiel medziročne klesol, alebo bol stabilný.

Z hľadiska typu predajní sú najviac zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a veľkoskladoch (50 %). V ostatných predajných formátoch je podiel stabilný na úrovni 17 až 21 %.

Dôležitú úlohu hrá aj cena

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (68 %), mäsové výrobky – balené, nemrazené (42 %), konzervované produkty (40 %) a cestoviny (39 %). Najmenší podiel je v kategóriách víno (6 %), pivo, liehoviny a destiláty (9 %), a cukrovinky nečokoládové (12 %).

„Výsledky ukazujú, že najnižšie zastúpenie privátnych výrobkov je v kategóriách, kde je značka výrobcu pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny, a to najmä pri alkoholických nápojoch. Naopak, pri potravinách komoditného charakteru je najdôležitejším aspektom pre spotrebiteľa cena a preto v týchto kategóriách hrajú prím práve privátne značky obchodných reťazcov,“ dodal Poturnay.

Pri podiele 25,3 % privátnych značiek je 18 % zahraničných a 7 % slovenských. „Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek, ani to, že pri privátnych značkách nedostávajú väčšiu príležitosť slovenskí výrobcovia potravín,“ uzavrel Poturnay.

Prieskum prebehol v stovkách reťazcov

Potravinárska komora Slovenska (PKS) je záujmovým združením právnických osôb, založeným potravinárskymi firmami pôsobiaci na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.

PKS aj v roku 2019 uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2013, pričom pre relevantnosť dát používa stále rovnakú metodológiu.

V tomto roku sa prieskumu zúčastnilo 360 potravinových reťazcov v celej SR a zber údajov prebiehal v mesiacoch marec a apríl.

Celoeurópsky trend

Privátne značky sú podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) celoeurópsky trend, ktoré vyvíjajú obchodníci v spolupráci s výrobcami, aby čo najlepšie vystihli potreby a chute svojich zákazníkov.

„V rámci EÚ vrátane SR prebieha otvorená súťaž o spotrebiteľa, ktorý sám slobodne rozhoduje, či uprednostní produkt privátnej značky alebo značkový výrobok. Navyše viaceré privátne značky produkujú slovenskí výrobcovia potravín, ktorí sa vďaka spolupráci s obchodnými reťazcami dokážu dostať aj na zahraničné trhy. Viaceré slovenské firmy vďaka tejto spolupráci znásobili svoju produkciu, tržby a zisky, pretože obchodné reťazce dostali ich výrobky cez privátne značky aj na zahraničné trhy. Ide o ukážkový spôsob spolupráce, ktorý je v prospech slovenských výrobcov potravín, ktoré tieto privátne značky produkujú. Zároveň je aj v prospech slovenských spotrebiteľov, ktorí majú takto zabezpečenú širšiu ponuku výrobkov,“ uviedol v reakcii predseda SAMO Martin Krajčovič

SAMO je presvedčená, že najväčším problémom slovenských výrobcov potravín je najnižšia podpora zo strany štátu v rámci krajín V4. „To ich znevýhodňuje nielen v porovnaní so značkovými výrobcami z V4, ale rovnako aj pri uchádzaní sa na otvorenom európskom trhu o výrobu privátnej značky. SAMO preto dlhodobo podporuje navýšenie národných dotácií pre slovenských výrobcov potravín aspoň na úroveň priemeru krajín V4,“ dodal Krajčovič.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Daniel PoturnayMartin Krajčovič
Firmy a inštitúcie Go4insightPKS Potravinárska komora Slovenska