Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
nákup, obchod
Foto: ilustračné, Getty Images
12. 06. 2019 13:57 PotravinárstvoSlovensko od NasVidiek.skSITA Diskusia

V obchodoch je čoraz viac slovenských výrobkov. Ktoré reťazce ich majú na pultoch najviac?

  • aktualizované 12. júna, 13:57

BRATISLAVA 12. júna (WebNoviny.sk) – Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov druhý rok po sebe mierne rastie a v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 38,6 %.

Najviac slovenských potravín nájdu spotrebitelia už tradične v COOP Jednota, kde tento podiel predstavuje 58 %. Informoval o tom v stredu na tlačovej konferencii Potravinárskej komory Slovenska (PKS) jej prezident Daniel Poturnay.

Prieskum podielu potravín

PKS uskutočňuje prieskum podielu potravín na pultoch obchodov od roku 2011. Podiel slovenských potravín kontinuálne klesal od roku 2011 z hodnoty 50 % na najnižšiu úroveň 37,2 % v roku 2017.

Vlani dosiahol tento podiel po prvom raste 37,7 % a tak v roku 2019 zaznamenal podiel s hodnotou 38,6 % medziročne mierny nárast o 0,9 percentuálneho bodu (p. b.).

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Nitrianskom, Banskobystrickom a Prešovskom kraji (42 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (34 %).

„Som rád, že po šiestich rokoch, kedy sme sledovali trvalé znižovanie podielu vystavenia slovenských výrobkov, zaznamenávame už druhý rok mierny nárast. Musíme však zostať pri zemi, pretože celkový podiel najmä v porovnaní s okolitými krajinami stále zostáva veľmi nízky a nevyužívame dostatočne potenciál súčasného ekonomického rastu,“ uviedol Daniel Poturnay.

Potešujúca správa podľa Matečnej

Podľa ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej je zastavenie kontinuálneho prepadu podielu domácich potravín na pultoch obchodov od roku 2017 spolu s miernym rastom v posledných dvoch rokoch potešujúcou správou.

„Dôvodov zastavenia prepadu a mierneho rastu je niekoľko. Prvým je legislatíva, kde agrorezort predostrel zákon o nekalých obchodných praktikách. Druhým je dobrá komunikácia agrorezortu s obchodnými reťazcami napríklad cez projekt Chcem dodávať, kde lokálni slovenskí výrobcovia majú priestor dodávať do veľkých reťazcov svoje produkty. Ďalším dôvodom je fakt, že agropotravinársky sektor dostal v tomto roku rekordnú sumu peňazí. Vďaka tomu vedia farmári a potravinári viac vyrábať a včas dodávať. Posledným je edukácia spotrebiteľa,“ reagovala v stredu po rokovaní vlády na výsledky prieskumu Matečná.

Mlieko a minerálky

Medzi obchodmi je jasným lídrom v podiele slovenských potravín už dlhodobo COOP Jednota. V aktuálnom prieskume PKS dosiahla úroveň 58 %. Nasledoval reťazec CBA s 49 %, naopak, jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je dlhodobo v reťazci Lidl, len 18 %.

K sledovaným reťazcom patrili Billa, CBA, COOP Jednota, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Vo všetkých sledovaných sieťach bol zaznamenaný nárast podielu vystavených slovenských výrobkov, s výnimkou CBA.

V medziročnom porovnaní rástol podiel domácich potravín najviac v obchodnom reťazci Metro o 4 p.b., nasledovali COOP Jednota, Billa, Kaufland a Lidl s medziročným nárastom o 2 p. b., podiel v Tescu sa nezmenil a CBA zaznamenala medziročný pokles o 1 p.b.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (70 %), vody a minerálky (58 %), víno a pivo (51 %) a liehoviny a destiláty (49 %). Najmenej zastúpené domáce výrobky sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové (10 %), oleje a konzervované produkty (17 %) a cukrovinky čokoládové (18 %).

Nevyhnutné proaktívne opatrenia

„Na to, aby podiel rástol významnejším tempom, je potrebné prijať zo strany vlády nevyhnutné proaktívne opatrenia na podporu potravinárskeho priemyslu, najmä finančných nástrojov na technologickú obnovu a inovácie v potravinách. Súčasné vedenie ministerstva pôdohospodárstva sa k tejto problematike stavia výrazne pozitívnejšie a sme v štádiu rokovania o konkrétnych opatreniach na rok 2019, zatiaľ nám však nebol predstavený ich finančný rámec, ktorý závisí aj od stanoviska ministerstva financií,“ dodal Daniel Poturnay.

Potravinárska komora Slovenska je od roku 2002 záujmovým združením právnických osôb, založeným potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.

Táto dobrovoľná organizácia momentálne združuje 52 členov, z ktorých 7 sú kolektívni členovia. Prieskum podielu slovenských potravín na pultoch reťazcov uskutočnila v roku 2019 prostredníctvom agentúry Go4insight.

Odporúčané články

V slovenskom potravinárstve rastie záujem o zdravé potraviny, tvrdí PKS Slovensko naleje do poľnohospodárstva rekordných 80 miliónov eur

Témy

Viac k osobnosti z článku

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Prekvapením pre Danka je Šeliga, „ktorý sa tváril ako aktivista“, nie Kiskova strana Aktualizované: Bývalý zamestnanec vo firme v Dubnici nad Váhom zastrelil nadriadeného Stále mi znie v ušiach ohromujúci aplauz fanúšikov, Chára je vďačný a hrdý na Boston Video: Andrej Kiska predstavil svoju stranu Za ľudí, jej priority a tváre (aktualizované) Kiskova strana Za ľudí má podľa politológa potenciál zasiahnuť do pomerov na politickej scéne Prečo (ne)cestovať do Iránu? Cestovateľské tipy

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X