Návštevnosť nákupných centier vlani klesla, ich tržby rástli

Nákupy
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 5. júna (WebNoviny.sk) – Minulý rok navštívilo desať regionálnych nákupných centier na Slovensku 31,7 milióna zákazníkov, čo je o 4 % menej ako v roku 2014. Ako ďalej informoval riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov spoločnosti CBRE Peter Pohanka, tržby na jedného zákazníka v sledovaných centrách však vlani medziročne vzrástli o 13 %.

„Dôvodom tohto trendu je vplyv internetového obchodu. Ľudia často už nerobia rozhodnutia v nákupnom centre, ale doma,“ vysvetlil Pohanka. Plochy nákupných centier na Slovensku sa vlani zväčšili o takmer 70 tis. metrov štvorcových.

Priemerný obrat v sledovaných nákupných centrách na tisíc zákazníkov bol vlani 6 470 eur, pričom v roku 2014 to bolo 5 690 eur. Priemerný obrat v regionálnych nákupných centrách na meter štvorcový prenajatej plochy za rok dosiahol vlani úroveň 2 080 eur. V porovnaní s rokom 2014 to je nárast o 2,42 %. „Zvýšená ochota zákazníkov viac míňať je založená na pozitívnych trendoch v ekonomike, najmä na zvyšovaní miezd, poklese nezamestnanosti a tiež na priaznivých úverových podmienkach,“ dodal Pohanka.

Najviac si polepšili kategórie bývanie a jedlo

Najvyššie priemerné obraty CBRE vlani zaznamenala v kategórii komfort, a to takmer 3,5 tis za meter štvorcový prenajatej plochy na rok. Do kategórie komfort spadajú parfumérie, predajne šperkov, trafiky a kvetinárstva. Medziročne si najviac polepšili kategórie bývanie a jedlo. Najvýraznejšou kategóriou je móda, ktorá zaznamenala viac ako 50 % celkového objemu všetkých obratov, zaberá však aj viac ako polovicu všetkého priestoru v nákupných centrách.

Minulý rok pokleslo nájomné o 1,5 %. „Poklesy nemusia mať pôvod len vyslovene v tom, že nákupných centier je viacej. Dôvod môže byť aj taký, že za posledné roky sme mali nulovú, niekde až zápornú infláciu. Výšky nájmov sú spravidla naviazane na medziročné posuny v inflácii,“ spresnil Pohanka. Najvyššie ceny nájmov dosahovali predajne zahrnuté do kategórie komfort. Tie dosahujú menej ako 50 štvorcových metrov, no nachádzajú sa na najlepších miestach v nákupných centrách.

Trendy smerujú k zdravej strave

Ako pokračovala riaditeľka pre správu nehnuteľností CBRE Drahomíra Englišová, priemerne 40 % zákazníkov prišlo do nákupného centra, aby využilo počas nakupovania gastronomické zariadenia. „Aj u nás zaznamenávame trendy smerom k zdravej strave,“ dodala Englišová. Podiel plochy gastronomických zariadení na celkovej ploche nákupných centier na Slovensku bol podľa Englišovej pomerne nízky. Pohyboval sa od 5 % do 15 %. „Budúcnosť je rozvíjať nákupné centrá aj v tomto smere,“ konštatovala.

CBRE Shopping Centre Index na Slovensku monitorovalo desať regionálnych nákupných centier, avšak Bratislava do tohto monitoringu nebola zahrnutá. „Rozdiel medzi regionálnymi a bratislavskými nákupnými centrami je vo výkonnosti aj v návštevnosti 10 % až 20 %. Ak by sme ich zahrnuli dokopy, došlo by k veľkej deformácii údajov,“ uzavrel Pohanka. Prieskum pokryl päť z ôsmich krajských miest. Sledované nákupné centrá majú spolu viac ako 150 tis. metrov štvorcových.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom