Aktualizované: Minister Érsek zostáva vo funkcii, za jeho odvolanie hlasovalo iba 44 poslancov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
NR SR: Rokovanie 44. schôdze (Arpád Érsek)
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek počas rokovania mimoriadnej 44. schôdze NR SR, ktorej programom je návrh skupiny poslancov NR SR na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby SR. Bratislava, 5. apríl 2019. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.
  • aktualizované 5. apríla 18:05

BRATISLAVA 5. apríla (WebNoviny.sk) – Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) zostáva vo funkcii. Z prítomných 93 poslancov za jeho odvolanie hlasovalo 44, proti ich bolo 48 a jeden sa zdržal.

Mimoriadna schôdza parlamentu trvala od piatkového rána bez prestávky vyše sedem hodín a podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar ju následne uzavrel.

Érsek má čisté svedomie

Minister dopravy po hlasovaní poďakoval poslancom, ktorí ho v rozprave a pri hlasovaní podporili. Návrh opozície na jeho odvolanie mal podľa neho politický podtón, lebo otázky a konštatovania viacerých poslancov sa mu nezdali odborné, ale skôr politické.

Asi je čas vyvolávať politický tlak pre niektoré strany. Toto odvolanie nepodpísali všetci ani z opozície a som rád, že ma podržali poslanci, ktorí mi veria. Je to pre mňa výzva do budúcna,“ povedal Érsek.

„Mám veľmi čisté svedomie a vedomie,“ uviedol minister dopravy. Na ministerstve dopravy a výstavby, na čele ktorého je od augusta 2016, nebola podľa Érseka žiadna kauza, ktorá by mohla vyvolať spoločenský tlak na jeho odvolanie.

Myslím si, že to bolo politické a chcel by som poprosiť poslancov, ktorí to vyvolali, aby sa nabudúce aj odborne pripravili vo veciach, ktorými chcú odvolať ministra nielen dopravy, ale hociktorého iného,“ dodal Érsek.

Schôdzu preložili

O osude Érseka v ministerskom kresle sa malo rozhodovať už vo štvrtok. Parlament však nebol uznášaniaschopný, keďže ani na trikrát sa nezaprezentoval dostatočný počet poslancov. Predseda parlamentu Andrej Danko tak mimoriadnu schôdzu preložil.

V piatok po 9:00 sa v pléne prezentovalo 101 poslancov a mimoriadna schôdza sa tak mohla začať. Poslanci rozhodli, že budú rokovať aj po 16:00 až do skončenia rozpravy a samotného hlasovania.

V rozprave postupne vystúpili písomné prihlásení poslanci, ktorými boli Tibor Bastrnák, Anna Zemanová, Ján Marosz, Boris Kollár, Irén Sárközy, Alojz Baránik, Igor Janckulík a Elemér Jakab. O slovo požiadali aj Béla Bugár, Andrej Hrnčiar a minister Érsek.

Po vystúpeniach písomne prihlásených poslancov sa ešte do rozpravy prihlásili do rozpravy ústne ďalší – Dušan Muňko, Zuzana Zimenová, Eduard Heger, Peter Pčolinský, Igor Choma, Karol Galek a opäť aj Anna Zemanová.

Naživo: Rokovanie Národnej rady SR

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové

Hlavným dôvodom, prečo opozícia navrhla vysloviť nedôveru ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, je problematická stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové. Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v úvodnom vystúpení na mimoriadnej 44. schôdzi informoval, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom ustúpil iba štát.

„Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov, zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby, až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornil Ivan.

NR SR: Rokovanie 44. schôdze (Miroslav Ivan)
Poslanec NR SR za stranu SaS Miroslav Ivan počas mimoriadnej 44. schôdze NR SR, ktorej programom je návrh skupiny poslancov NR SR na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby SR Árpádovi Érsekovi. Bratislava, 5. apríl 2019. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ stále podľa neho posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.

„Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú, a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016 nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov, o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ povedal Ivan o návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.

Cesty prvej triedy, ako hlavná cestná infraštruktúra, podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave.

Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy uzavretie jedného z nich zapríčiní dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 miliónov eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.

Nesúhlasné stanovisko vlády

S nesúhlasným stanoviskom vlády k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy oboznámila poslancov ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná.

Pôsobenie Érseka vo funkcii považuje vláda za mimoriadne kvalitné a plne ho podporuje v úsilí plniť Programové vyhlásenie vlády SR. Minister Érsek podľa vlády vyriešil niekoľko kritických situácií, naštartoval viacero dôležitých diaľničných stavieb a intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov.

NR SR: Rokovanie 44. schôdze (Gabriela Matečná)
Podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná počas mimoriadnej 44. schôdze NR SR, ktorej programom je návrh skupiny poslancov NR SR na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby SR Árpádovi Érsekovi. Bratislava, 5. apríl 2019. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

„Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho vedením je Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) najlepší spomedzi všetkých operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných programov v celej Európskej únii,“ uviedla Matečná.

Počas pôsobnosti Érseka na čele rezortu dopravy boli podpísané zmluvy na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby pokračujú podľa plánu a mali by byť dokončené načas, z toho úsek Budimír – Bidovce ešte do konca tohto roka.

„Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ dodala Matečná.

Hrnčiar ministra obhajoval

Tunel Višňové na diaľnici D1 už mohol byť sprejazdnený, keby vláda Ivety Radičovej nezrušila vtedajší PPP projekt na výstavbu úsekov diaľnice pri Žiline. Uviedol v rozprave podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar (Most-Híd).

Hlavnú politickú zodpovednosť za situáciu v súvislosti so stavbou D1 s tunelom Višňové by podľa Hrnčiara malo mať Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Pripomenul, že vtedajší minister dopravy za uvedené hnutie Ján Figeľ rozhodol o zrušení PPP projektu na výstavbu úsekov D1, vrátane úseku s tunelom Višňové. Jednotlivé úseky diaľnice pri Žiline sa neskôr súťažili samostatne, pričom dva sú stále vo výstavbe a jeden je v prevádzke.

Hrnčiar v súvislosti s výstavbou D1 s tunelom Višňové obhajoval ministra dopravy za to, že dokázal vyrokovať dohodu o ukončení zmluvy so súčasným zhotoviteľom a začne sa hľadať nový zhotoviteľ na dokončenie stavby. To podľa podpredsedu NR SR umožní vyplatiť subdodávateľov, ktorým zhotoviteľ dlhuje peniaze za prácu a zároveň neprepadnú finančné prostriedky Európskej únie.

Uzavretie uvedenej dohody umožní, aby nevznikol druhý Váhostav a subdodávatelia sa dostanú k svojim peniazom.

Tibor Bastrnák (Most-Híd) vo vystúpení povedal, že na cesty I. triedy išlo vlani zhruba 80 mil. eur a nie 50 mil. eur, ako uviedla skupina opozičných poslancov v návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy. K 50 mil. eur na základe schválenej sumy v rozpočte totiž ministerstvo dopravy vyrokovalo navyše ďalších 30 mil. eur. Pripomenul, že rezort dopravy rokuje s ministerstvom financií o ďalších zdrojoch na cesty I. triedy v objeme 250 mil. eur na štyri roky.

Kritika stavby D4 a R7

Aj poslankyňa Anna Zemanová (SaS) kritizovala ministra Érseka v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.

V rozprave mu vyčítala, že nezabránil vývozu kontaminovanej zeminy, nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice ani tomu, že sa diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever stavia bez platného stavebného povolenia. Zmeny stavby pred dokončením podľa poslankyne neprešli procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Stavba D4 a R7 je podľa Zemanovej hrozbou pre životné prostredie. „Je to mediálny škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu. Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať,“ povedala poslankyňa.

Ministra dopravy považuje za zodpovedného za to, že nezávislý dozor alebo poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začalo s navážaním uvedených materiálov, na to upozorňovali aj médiá.

„Mali ste hneď urobiť kroky, ako sa objavili tieto prvé správy. Ste za to priamo zodpovedný. Nemali by ste sa chodiť vyzvedať po polícii, ale mali by ste naháňať práve zodpovedné osoby,“ vyhlásila Zemanová. Tie mali podľa nej chodiť na stavbu, sledovať konkrétne analýzy, statické skúšky, aký materiál sa tam dováža. Poslankyňa pripomenula, že sama podala trestné oznámenie na činnosti, ktoré sa tam konajú, ale malo by byť aj na nečinnosť orgánov štátnej správy, ministerstiev dopravy a životného prostredia.

Minister o kontaminovej zemine

Minister Érsek v reakcii povedal, že vyšetrovanie pre podozrenie používania kontaminovanej zeminy by malo byť ukončené o tri týždne.

„Nezávislý dozor je denno-denne na stavbe, mal by kontrolovať všetky procesy, ktoré sa týkajú výstavby diaľnice,“ uviedol minister s tým, že ide o renomovanú rakúsku firmu.

Platí ju však koncesionár pre D4 a R7. „Keď sme dostali informácie, že môže sa tam vyvážať nejaký materiál, tak sme okamžite upozornili listami nezávislý dozor, ak tam pochybenie vidí, nech to hlási,“ uviedol Érsek.

Ak vyšetrovanie odhalí, že na stavbe je niečo kontaminované a nezávislý dozor to neoznámil, tak sa s ním podľa ministra rozlúčia.

„Spravíme také opatrenia, aby sa kontaminácia, ak bude dokázaná, odstránila. Bývam na Žitnom ostrove, tam som sa narodil. Moji vnuci sú tam a nechcem, aby moji vnuci pili zlú vodu,“ dodal minister dopravy.

OĽaNO je sklamané z pôsobenia ministra

Hnutie OĽaNO je veľmi sklamané z činnosti ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd). Poslanec Ján Marosz za toto hnutie v rozprave povedal, že minister neplní to, k čomu sa zaviazala vláda vo svojom programovom vyhlásení.

„Diaľnice stoja a vlaky horia. Toto je, pán minister, vaša vizitka. Nie ste zlý človek, ale táto krajina potrebuje napredovať,“ povedal Marosz s tým, že „doprava zamrzla v roku 2016“. Poslanec pripomenul, že už vlani upozorňovali na nespoľahlivé vlaky opravované vo Vrútkach, ktoré sú napriek novote často pokazené a železnice nakupujú ďalšie.

„Z 25 zmodernizovaných rušňov momentálne jazdí desať až jedenásť, ostatné sú odstavené v železničných dvoroch. Po vážnych problémoch s horiacimi alebo roztrhnutými vlakmi sme volali po lepšej údržbe vlakov a lepších manažéroch v štátnych železničných firmách,“ poznamenal Marosz. Upozornil tiež na to, že počet zmeškaných alebo úplne odrieknutých vlakov sa výrazne zvyšuje, rastie množstvo rozbitých železničných tratí a plánovaná koordinácia vlakov a autobusov cez národnú dopravnú autoritu je v nedohľadne.

Za absolútne zlyhanie považuje OĽaNO zastavenie prác na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové, ktorý mal byť hotový koncom tohto roku. „Práve pre neschopnosť posledných ministrov Smeru a Mostu sa stavba tohto úseku výrazne predraží a jej dokončenie sa oddiali minimálne o štyri roky,“ povedal Marosz. OĽaNO poukázalo na problémy na tejto stavbe ešte vlani v novembri, keď odchádzali robotníci. „Tento stav bol iba vyvrcholením vašej trojročnej nečinnosti. Nožnice, čo malo byť urobené, a nebolo, sa začali otvárať už v roku 2015. Nič sa však nestalo a rezort dopravy pokračuje v trende všeobecného úpadku,“ tvrdí Marosz.

V roku 2018 nebol podľa poslanca dokončený ani rozostavaný jediný nový úsek diaľnice či rýchlostnej cesty. „Takýto stav sme tu naposledy mali v roku 1992,“ upozornil Marosz. Stav ciest prvej triedy a najmä mostov na nich sa podľa neho nelepší, skôr naopak. Poslanec kritizoval aj situáciu na stavbe D4 a R7 pri Bratislave, kde sa majú diať nekalé veci pre podozrenie z navážania odpadkov na stavbu diaľnice, čo môže ohrozovať zdroje pitnej vody. Projekty sa podľa neho menia za pochodu tak, aby sa šetrilo bez ohľadu na životné prostredie.

„Namiesto toho, aby ste sa sústredili na tieto najvážnejšie dopravné problémy, projektujete luxusné riešenia na podstatne menej frekventovaných cestných úsekoch väčšinou na juhu Slovenska, napríklad, obchvat Komárna,“ vyčítal Marosz ministrovi dopravy. Kritizoval aj zámer na zriadenie národného leteckého a lodného dopravcu, čo si vysníval šéf SNS Andrej Danko. „Nemajú opodstatnenie, minimálne, kým nezachránime jediného národného dopravcu, a to je železničný,“ dodal Marosz.

Pokus o odvolanie Érseka vníma Bugár ako politikárčenie

Podpredseda Národnej rady SR a predseda strany Most-Híd Béla Bugár vníma snahu opozície o odvolanie ministra Érseka ako čisté politikárčenie. Podporil ministra dopravy s tým, že na tento post nastúpil až pol roka po začiatku volebného obdobia v roku 2016 (v auguste) z pozície štátneho tajomníka, ale zvládol to výborne.

„Je to ministerstvo bez škandálov. Nepamätám si jeden finančný škandál, ktorý by bol spomínaný v súvislosti s týmto rezortom. Keby taký existoval, som na sto percent presvedčený, že je to v dôvodovej správe aj patrične vyzdvihnuté,“ povedal Bugár v rozprave počas mimoriadnej 44. schôdze Národnej rady SR o odvolávaní šéfa rezortu dopravy. Na adresu opozičných poslancov uviedol, že chcú odvolávať ministra, ktorý nemá žiadny škandál.

Érsek podľa Bugára zároveň rieši problémy, ale nespôsobuje ich. „V čase, keď Arpád Érsek nastúpil na post ministra dopravy, napríklad nebolo jasné trasovanie najdôležitejšieho úseku D1 Turany – Hubová. Práce na výstavbe na kritickom úseku D1 pri Ružomberku boli pozastavené, chýbali kľúčové stavebné povolenia, napríklad na výstavbu D4 a R7,“ poznamenal Bugár.

Pripomenul, že parlament musel v skrátenom konaní prijať novelu zákona, ktorá zamedzila tomu, aby ziskuchtiví občania mohli účelovo zabrzdiť výstavbu D4 a R7.

„Opozícia ministra Érseka kritizuje, že za minulý rok neodovzdal ani jeden kilometer úseku diaľnic. Keď nastúpil, v zásobníku projektov na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa nenašiel nič,“ upozornil Bugár. Aj preto bol rok 2018 rokom vyhlasovania súťaží, aby jeho nástupca nenašiel prázdny zásobník projektov. „To nie je len o tom, že zoženiete peniaze, ale aj o tom, že máte čo stavať,“ dodal Bugár.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Árpád Érsek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNR SR Národná rada Slovenskej republikyVláda SR