Nový regulačný zákon je podľa Miškova právnym paškvilom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektrina
Foto: Foto: SITA/SEPS
Juraj Miškov
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 27. júna (WEBNOVINY) – Návrh zákona o regulácii v sieťových odvetviach, vďaka ktorému by sa mala do slovenskej legislatívy implementovať časť tretieho energetického liberalizačného balíčka, je podľa poslanca za stranu SaS a bývalého ministra hospodárstva Juraja Miškova právnym paškvilom.

„Tento zákon je škandál. Tento zákon totiž nevznikol na ministerstve hospodárstva, tento zákon napísal predseda regulačného úradu pán Holjenčík. Je neakceptovateľné v prípade úplne nového zákona, aby neprešiel pripomienkovým konaním,“ uviedol v parlamente počas rozpravy Miškov.

Poslancovi prekáža, že prijatím spomínaného návrhu zákona získa predseda regulačného úradu „neuveriteľnú moc“.

Podľa Miškova sa totiž funkcia predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví spojí s funkciou predsedu Rady pre reguláciu, ktorá pôsobí na regulačnom úrade ako odvolací orgán. „Je neuveriteľné, aké právomoci ste dali jednej osobe,“ zdôraznil Miškov.

Poslancovi prekáža aj spôsob menovania šéfa regulačného úradu.

„Nesúhlasíme, aby šéfa regulačného úradu menovala iba vláda,“ dodal Miškov. Podľa neho by mal o takej dôležitej osobe rokovať minimálne parlament. „Navrhujem, aby sme zákon vrátili navrhovateľovi na prepracovanie. Tento zákon nemá čo robiť v parlamente,“ konštatoval Miškov.

Vyššia nezávislosť úradu

Jozef Holjenčík
Foto: SITA/Diana Černáková

Podľa predkladateľa návrhu zákona, Ministerstva hospodárstva SR, nový zákon o regulácii v sieťových odvetviach by mal zabezpečiť vyššiu nezávislosť regulačného úradu a jeho právomocí v oblasti určovania regulovaných cien, ako aj kontrolnej činnosti v regulovaných subjektoch.

Návrh regulačného zákona má podstatne rozšíriť právomoci regulačného úradu v oblasti dohľadu nad regulovanými subjektmi.

Navrhovanými právomocami úradu sa má zamedziť prípadným netransparentným finančným transakciám, ktoré bránia rozvoju konkurencie na trhu a diskriminujú iných účastníkov trhu s elektrinou a plynom.

„Cieľom návrhu je vytvoriť podmienky, aby Úrad pre reguláciu sieťových odvetví mal dostatočné nástroje na preverenie nákladovej štruktúry regulovaných subjektov za účelom nastavenia spravodlivej regulácie a zníženia sieťových poplatkov,“ píše sa v návrhu zákona.

Odberatelia si polepšia

Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/AP

Poslanci rokovali aj o druhom energetickom zákone, vďaka ktorému sa implementuje tretí liberalizačný balíček, a to o novele zákona o energetike.

“Sme svedkami absurdnosti. Nová vláda predkladá takmer identický zákon o energetike, aký som ako minister hospodárstva predkladal ja, a ktorý vtedy opoziční a v súčasností poslanci vládneho Smeru kritizovali. Zmeny vykonané v zákone novou vládou majú len kozmetický charakter,“ uviedol na margo tohto návrhu zákona Miškov. Strana SaS však podľa neho návrh zákona o energetike podporí.

Slovensko malo zapracovať tretí balíček do marca minulého roka. Po zavedení tretieho energetického liberalizačného balíčka by si mali polepšiť najmä odberatelia energií. Podľa nového zákona o energetike budú môcť napríklad odberatelia zmeniť dodávateľa elektrickej energie alebo zemného plynu v priebehu troch týždňov a bez poplatkov.

Po prijatí návrhu energetického zákona by mal mať odberateľ elektriny a plynu z kategórie domácnosti taktiež právo odstúpiť od zmluvy počas takzvanej lehoty na rozmyslenie v dĺžke siedmich pracovných dní odo dňa uzavretia zmluvy.

Zraniteľný odberateľ elektriny

Elektrina
Foto: SITA

Novým zákonom by sa tiež mala zaviesť nová definícia pojmu zraniteľný odberateľ elektriny.

Spotrebitelia by mali mať po implementácii energetického balíčka právo dostať od svojho pôvodného dodávateľa konečné vyúčtovanie do štyroch týždňov po zmene dodávateľa, či právo na zrozumiteľné údaje o svojej spotrebe a cene elektriny a plynu.

Nové energetické zákony tiež upravujú právo odberateľa elektriny a plynu vypovedať zmluvu so svojím dodávateľom v prípade zmeny ceny za dodávku elektriny a plynu alebo iných zmluvných podmienok.

Návrhy energetických zákonov taktiež obsahujú nový režim možností, ako oddeliť výrobné činnosti a dodávateľské činnosti od prevádzky prenosovej sústavy alebo prevádzky prepravnej siete.

Oddelenie výroby a dodávky elektriny od prenosovej sústavy sa bude podľa návrhu realizovať prostredníctvom modelu úplného oddelenia vlastníctva. Oddelenie výroby a dodávky plynu od prepravnej siete bude možné uskutočniť využitím troch modelov. Ide o úplné oddelenie vlastníctva (OU), vytvorenie nezávislého prevádzkovateľa siete (ISO) a zriadenie nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete (ITO). O modeli, ktorý sa použije, pravdepodobne dodatočne rozhodne vláda.

Pravidlá obsiahnuté v právnych aktoch tretieho energetického balíčka, ktorý vznikol na pôde Európskej únie, sú zamerané najmä na podporu liberalizácie trhu s elektrinou a plynom, na zlepšenie práv spotrebiteľov, či na posilnenie právomocí a nezávislosti regulačných orgánov.

Energetický balíček obsahuje aj ustanovenia o vytvorení nezávislej inštitúcie, európskej Agentúry pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky, ktorej hlavnou úlohou bude vytvárať rámec pre spoluprácu regulačných orgánov členských štátov Európskej únie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef HoljenčíkJuraj Miškov
Firmy a inštitúcie ÚRSO Úrad pre reguláciu sieťových odvetví