Nikdy sme nemali takto vizuálne ovládanú spoločnosť, hovorí odborníčka. Pod tlakom sú najmä mladé ženy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Smartfon mobil telefon pixabay 8.jpg
Až 90% žien pred zverejnením fotky použije úpravy alebo filtre.

Život mladých ľudí sa počas pandémie odohráva v online priestore v oveľa väčšej miere ako doteraz. Vzdelávajú sa z domu, nemôžu chodiť do klubov, kina, divadla, na koncerty a dokonca ani von na ulicu a normálne sa porozprávať a zažívať bežné radosti.

Na problémy mladých sa pozreli aj odborníci z britskej City University London. Konkrétne sa zamerali na ženy, ktoré sa ešte stále venujú skrášľovaniu svojej vizáže viac ako muži, ktorí to od nežnejšieho pohlavia na druhej strane často vyžadujú.

Svoje poznatky publikovali v správe s názvom Zmena perfektného obrazu: Smartfóny, sociálne siete a tlak na vzhľad. Zohľadnili v nej viacero faktorov. Nevynechali pritom ani lockdown, pocity súvisiace s pozitívnym vnímaním tela či podporu hnutia Black Lives Matter.

Zdokumentovali v nej pretrvávajúce rozčarovanie mladých ľudí nad masmédiami, ktoré považujú za „príliš biele“, zamerané na heterosexualitu a veľmi úzke definície krásy.

Neustály dozor a hodnotenie

Na štúdii sa podieľala aj Rosalind Gill z výskumného strediska zameraného na sexualitu a pohlavie. Zaznamenala pritom mohutnú kritiku „perfekcionizmu“.

„Mladí ľudia mi hovorili, že sú zaplavení fotografiami, ktoré sú až príliš perfektné. Ženy inej ako bielej pleti, ženy s postihnutím a genderovými odchýlkami uviedli, že v médiách len veľmi zriedka vidia niekoho, kto je im podobný,“ prezradila.

Správa zvyšuje povedomie o konkrétnych problémoch, ako sa zužuje štandard súvisiaci so vzhľadom a ako dostupnosť smartfónov spolu s rôznymi aplikáciami na úpravy prispievajú k tvorbe spoločnosti, v ktorej sa mladí ľudia cítia byť pod neustálym dozorom a hodnotením ich rovesníkov.

Úpravy a filtre

Až 90 percent žien uviedlo, že pred tým, ako zverejnia fotografiu, použijú nejakú úpravu. Patria sem napríklad vyrovnanie tónu pleti a jej rozjasnenie, zmena tvaru brady alebo nosa, zmena hmotnosti či vybielenie zubov.

Mladé ženy tiež uviedli, že sa pravidelne stretávajú s reklamami alebo upozorneniami, ktoré súvisia s kozmetickými procedúrami. Najčastejšie s vybielením zubov, výplňou pier, zväčšením prsníkov alebo úpravou nosa.

Gill vyhlásila, že ju zaskočilo, koľko žien priznalo, že cítia, ako ich neustále niekto posudzuje.

„Na Instagrame denne pribudne zhruba 100 miliónov fotografií. Nikdy sme nemali takto vizuálne ovládanú spoločnosť. Zverejnenie fotky na sociálnych sieťach môže vyvolať intenzívny pocit radosti z uznania, ale pre množstvo žien je tiež obrovským zdrojom úzkosti,“ vyjadrila sa odborníčka.

Pandémia nepomohla

Podotkla, že takýto typ výskumu je dôležitý v každom období, no mimoriadny kontext mu dodáva pandémia ochorenia COVID-19 a lockdown.

Každý deň sa stretávame so správami, ktoré upozorňujú na to, ako pandémia ničí duševné zdravie mladých ľudí. “Zastavilo sa vzdelávanie, ich sloboda je obmedzená, u mnohých sa vyskytli finančné a emocionálne ťažkosti a počúvame aj o úmrtiach,“ uviedla.

Tento výskum pomáha objasniť, ako sa vzorka mladých ľudí orientuje v týchto náročných časoch a ponúka všeobecnejší pohľad na ich životy.

Určitým spôsobom boli mladí lepšie pripravení na takéto obdobie, v ktorom sa množstvo aspektov života ako práca, vzdelávanie, služby a sociálne kontakty presunuli do online priestoru, keďže lepšie ovládajú online nástroje a platformy ako starší ľudia. „Táto štúdia však priniesla iný pohľad, a to, že mladí pociťujú zvýšený tlak a strach,“ dodala.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Rosalind Gill
Firmy a inštitúcie City University London