Obchodné reťazce vytláčajú slovenské výrobky z obchodov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 18. apríla (WEBNOVINY) – Za nízky predaj slovenských potravín sú zodpovedné aj obchodné reťazce, nielen diskriminačná agrárna politika EÚ.

V reakcii na vyjadrenia zástupcov Zväzu obchodu a cestovného ruchu to v stredu uviedol predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Milan Semančík. Dodal, že domáci tovar bol vytláčaný z ponuky obchodu už pred vstupom Slovenska do EÚ, keď sa u nás ešte neuplatňovala Spoločná poľnohospodárska politika únie.

Na agresívne prístupy obchodných reťazcov tak podľa neho doplatili najmä malí a strední výrobcovia potravín, ktorí nedokázali plniť ich požiadavky. „Samozrejme, nižšie podpory poľnohospodárov v nových členských krajinách EÚ, vrátane Slovenska, predstavujú vážny problém, ktorý si vyžaduje riešenie,“ doplnil Semančík.

Obchody tlačia na ceny

Trh, potraviny, ovocie
Foto: SITA/AP

Veľké obchodné reťazce však podľa neho už pred vstupom Slovenska do EÚ požadovali dodávky značných množstiev tovaru, uplatňovali si rôzne skryté poplatky a ďalšie neúmerné podmienky, ktoré boli neakceptovateľné pre väčšinu domácich dodávateľov.

Mimoriadne veľký bol tiež tlak obchodov na nízke ceny dodávaných potravín, ktorý pretrváva aj v súčasnosti. „Členská základňa nás upozorňuje, že po zrušení zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch obchod ešte vystupňoval tlak na svojich dodávateľov,“ informoval predseda SPPK.

Predstavitelia obchodných reťazcov podľa neho síce verejne deklarujú, že majú záujem zvyšovať predaj slovenských potravín, ale v praxi zatiaľ preto veľa nerobia. „Viaceré reťazce napríklad nechcú príliš meniť centrálny systém nákupu potravín, ba niektoré ho dokonca ani nemajú na Slovensku a potenciálni dodávatelia musia za nimi cestovať do zahraničia,“ doplnil Semančík.

Slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať

Potraviny
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Zástupcovia obchodných reťazcov v utorok na konferencii Slovak retail summit 2012 uviedli, že slovenskí výrobcovia potravín síce vyrábajú kvalitné produkty, ale častokrát nevedia konkurovať zahraničným producentom.

Jedným z dôvodov je podľa prvého viceprezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Františka Ťapuša diskriminácia slovenských farmárov v porovnaní s poľnohospodármi zo starých členských štátov EÚ pri rozdeľovaní agrodotácií, čo znižuje náklady na výrobu potravín v týchto štátoch a v konečnom dôsledku aj ceny výrobkov.

Podľa člena predstavenstva spoločnosti Tesco Stores Michala Dytterta nie sú slovenskí prvovýrobcovia dostatočne aktívni a častokrát nie sú schopní dodať dostatočne veľké objemy základných produktov ako mliečne výrobky, ovocie, zelenina, mäso.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan Semančík