Obchvat Svidníka na R4 otvorili s meškaním jeden a pol roka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesta
sneh, zjazdnosť

BRATISLAVA 20. decembra (WEBNOVINY) – Motoristi môžu využívať obchvat Svidníka na rýchlostnej ceste R4 zatiaľ v polovičnom profile. Stalo sa tak po jeden a pol ročnom meškaní s odovzdaním stavby do užívania. Preložku cesty v dĺžke 4,6 kilometra, ktorá bude súčasťou rýchlostnej komunikácie od hranice s Poľskom cez Prešov a Košice po hranicu s Maďarskom, otvorila v pondelok Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS). Stavebné náklady obchvatu by sa po jeho oprave v dôsledku zosuvu vozovky mali oproti pôvodnej zmluvnej cene 22,06 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty zvýšiť asi o 15 až 20 %. Obchvat postavilo Združenie R4 Svidník vedené Inžinierskymi stavbami, a.s. Košice, členmi združenia sú aj spoločnosti Eurovia SK, a.s. a Strabag, s.r.o. Bratislava.

Stavebné práce na obchvate Svidníka začali koncom roka 2007 a mali byť ukončené v máji minulého roka. Kvôli poškodeniu vozovky na troch miestach po prepadnutí násypu nemohla byť cesta sprevádzkovaná a bola nevyhnutná jej oprava. Spôsobili to nielen náročné geologické podmienky, ale taktiež rýchle tempo výstavby cesty. Plánovaný čas výstavby obchvatu sa z pôvodných 48 mesiacov skrátil najskôr na 36 mesiacov a neskôr až na 18 mesiacov.

Podľa projektanta stavby, spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., obchvat Svidníka odľahčí dopravu v meste presmerovaním tranzitnej prepravy mimo zastaveného územia. „Stavba ako celok bude dokončená, keď v druhej fáze bude dobudovaná druhá polovica profilu štvorprúdovej rýchlostnej cesty, a to po naplnení kapacity v súčasnosti budovanej polovice profilu,“ informoval v pondelok agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš. Ako dodal, súčasťou stavby členenej na 58 stavebných objektov sú križovatky Svidník juh a Svidník sever, ako aj osem mostov, dočasný most cez potok Ladomírka, osem cestných objektov, päť poľných a lesných ciest, štyri oporné a zárubné múry.

Za omeškanie odovzdania stavby udelila NDS zhotoviteľovi k júnu tohto roka zmluvnú pokutu 6,6 mil. eur. Podľa poslanca parlamentu a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho v súčasnosti by pokuta mohla dosiahnuť výšku okolo 8 mil. eur, ale terajší minister dopravy Ján Figeľ „ustúpil tlaku stavbárov, pokutu im odpustil a súhlasil s tým, že nikto nemusí znášať dôsledky za omeškanie.“ Vážny v pondelok ďalej uviedol, že vyhotovený znalecký posudok pripísal zodpovednosť za porušenie technológie a pracovného postupu zhotoviteľovi stavby. Bývalý minister dopravy tiež kritizoval tvrdenia svojho nástupcu, že urýchlený čas výstavby obchvatu na 18 mesiacov bol neúmerne krátky.

NDS plánovala do konca tohto roka ukončiť aj druhú etapu výstavby úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile. Cestu, ktorá mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra, plánovali diaľničiari odovzdať do užívania v druhej polovici decembra. Motoristi si na využívanie tohto úseku budú musieť napokon počkať až do konca januára 2011. Dôvodom ďalšieho odloženia otvorenia cesty sú pokračujúce problémy so zosuvmi pôdy v dôsledku extrémnych zrážok a následnej zvýšenej hladiny rieky Hron. Pôvodná zmluvná cena tejto stavby 103,59 mil. eur bez dane by sa mala kvôli prácam navyše zvýšiť asi o 5 %. Dodávateľom stavby je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ