Obľúbenosť politikov sa dá merať aj počtom fanúšikov na sociálnych sieťach. Kto je ich kráľom?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Untitled 1 3.jpg
Minister financií Igor Matovič a predseda Smer-SD Robert Fico. Foto: koláž, WBN

Na sociálnej sieti je najsledovanejším zo šéfov parlamentných strán líder Hlasu – sociálnej demokracie Peter Pellegrini. Má 314-tisíc sledovateľov. Druhým je expremiér a súčasný minister financií Igor Matovič (OĽaNO) s 283-tisíc sledovateľmi. Tretím je predseda Sme rodina Boris Kollár, ktorého sleduje 146-tisíc ľudí.

Pri strane Smer – sociálna demokracia neplatí pravidlo, že dominuje líder strany. Kým predseda Robert Fico ma 144-tisíc sledovateľov, poslanec Ľuboš Blaha svojho straníckeho šéfa predbehol a má už takmer 160-tisíc fanúšikov.

Sociálne siete sú čoraz dôležitejšie

Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík má 143-tisíc sledovateľov. Poradie uzatvárajú predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová, ktorú sleduje 56-tisíc ľudí a Marian Kotleba (ĽSNS), ktorý má 46-tisíc fanúšikov.

Odborník na sociálne siete Gabriel Tóth z agentúry Katedra Komunikácie hovorí, že pre politikov sú sociálne siete čoraz dôležitejšie. Počet ich používateľov sa neustále zväčšuje a tým pádom podľa neho rastie aj publikum, ktoré vedia svojimi posolstvami zasiahnuť.

„Nezriedka virálny status politika má výrazne väčší dosah ako článok či reportáž v klasických médiách. Zároveň majú sociálne siete pre politikov tú výhodu, že im umožňujú komunikovať so svojimi voličmi priamo, a teda nie sú závislí od toho, ako a či klasické médiá ich tému spracujú,“ povedal agentúre SITA Tóth.

Veľká základňa nezaručuje aj čítanosť

To, že má napríklad Pellegrini vyše 300-tisíc sledovateľov ešte nemusí znamenať, že si jeho príspevky na sociálnej sieti prečíta rovnako vysoký počet ľudí. Podľa Tótha počet sledovateľov na profile má len nepriamy vplyv na to, koľko ľudí uvidí jeho príspevky.

„Algoritmus sociálnych sietí totiž neukazuje obsah automaticky všetkým sledovateľom. O dosahu príspevkov skôr rozhoduje, koľko má interakcií, teda lajkov či komentárov. Teda aj status politika, ktorý má nízky počet sledovateľov môže nabrať viralitu a naopak, status politika so stovkami tisíc sledovateľov môže vidieť ledva pár tisíc z nich,“ priblížil Tóth.

Hlavný komunikačný kanál

Viacerí politici sa na svojom profile na sociálnej sieti prezentujú takmer denne. Odkazujú, v akom médiu budú vystupovať, kde budú hosťami diskusných relácií. Majú tam videá z tlačových konferencií, z vystúpení v pléne parlamentu alebo videá, ako športujú a varia.

Obraz politiky by sa zrejme zmenil a vrátil o mnohé roky späť, ak by boli na dlhšie obdobie sociálne siete nedostupné. Podľa odborníka Tótha by politici stratili veľmi dôležitý komunikačný kanál.

„Pre väčšinu politikov sú sociálne siete v medzivolebnom období hlavným komunikačným kanálom a majú veľkú časť svojich voličov medzi sledovateľmi svojho profilu. Nemožnosť komunikovať s nimi by tak pre nich mohla znamenať výrazný problém,“ uzavrel Tóth.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Boris KollárIgor MatovičĽuboš BlahaMarian KotlebaPeter PellegriniRichard SulíkRobert FicoVeronika Remišová
Firmy a inštitúcie Hlas - sociálna demokraciaKotleba - Ľudová strana Naše SlovenskoOĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSaS Sloboda a SolidaritaSme rodinaSMER-SDZa ľudí