Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
6. novembra 2014 Nezaradené od SITASITA Diskusia()

OĽaNO chce autobusy zadarmo, Fico sa má buchnúť po vačku

BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Obyvatelia obcí a miest bez prístupu k železnici by mali mať právo na autobusovú dopravu zadarmo k najbližšej vlakovej stanici. Hnutie OĽaNO predložilo v parlamente príslušný návrh zákona v reakcii na zavedenie bezplatnej prepravy študentov a dôchodcov vo vlakoch od 17. novembra. Vlaky zadarmo považuje za krivdu voči ľuďom odkázaným na autobusovú dopravu.

„Štát by nemal pristupovať diskriminačným spôsobom v sociálnej politike voči ľuďom. Ak sa Smer rozhodol umožniť študentom a dôchodcom, aby cestovali vlakom zadarmo, rovnaké právo by mali mať aj ľudia, ktorí vlakovú stanicu vo svojej obci nemajú,“ povedal vo štvrtok na brífingu poslanec NR SR a líder OĽaNO Igor Matovič. Náklady na bezplatné autobusy k vlakom by mal podľa neho samosprávnym krajom preplácať štát.

Takmer polovica obcí k vlakom nemá prístup

Ľudia z obcí a miest, kde funguje vlaková doprava, tvrdí poslanec, by nemali byť zvýhodnení voči obciam a mestám bez vlakov. „Vlakové spoje sa rušili práve do chudobnejších lokalít a menších obcí, do ktorých prevádzka bola neefektívna a tieto spoje nahradili autobusy,“ uviedol Matovič. Ak štát objednáva osobnú železničnú dopravu a bude ju preplácať študentom a dôchodcom, mal by ju podľa neho preplácať aj v autobusoch po najbližšie vlakové stanice.

Ministerstvo dopravy považuje otázku zvyšovania dotácií pre autobusy za predčasnú, pokiaľ verejná osobná doprava nebude harmonizovaná v prospech cestujúcich.

„Problémom vzťahu autobusovej a vlakovej dopravy je, že sa navzájom nedopĺňajú, ale často si priamo konkurujú. S cieľom zladiť autobusovú a železničnú dopravu dlhodobo vedieme rokovania s predstaviteľmi vyšších územných celkov,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. O zľavách v prímestskej autobusovej doprave vo verejnom záujme rozhodujú samosprávne kraje a majú rôznu podobu.

Z necelých tritisíc obcí a miest na Slovensku nemá priamy prístup k vlakovej doprave asi tisícdvesto, vrátane viacerých okresných miest, napríklad Námestovo, Svidník či Stropkov. „Keď už teda Robert Fico rozdáva, nech sa buchne po vačku a zaplatí autobusy pre ľudí, ktorí vlakové spojenie nemajú. Dvoma návrhmi, ktoré predložil za posledné dva mesiace, zobral ľuďom 501 miliónov eur,“ povedal Matovič.

Matovič chce splniť Ficov sľub z pred rokov

Neznížením DPH o jedno percento od budúceho roku podľa neho ušetril v štátnom rozpočte 236 miliónov eur a na zmenách odpisových sadzieb a daňových zákonov získal 265 miliónov eur. Bezplatná preprava vo vlakoch bude stáť najmenej 13 miliónov eur ročne. „Bohato mu zostáva, aby priložil pár miliónov na to, aby mali ľudia prípoj k vlaku takisto zadarmo,“ dodal Matovič. Premiér by podľa neho nemal vlakmi zadarmo zneužívať v prospech určitej skupiny ľudí 25. výročie 17. novembra.

OĽaNO chce zároveň návrhom zákona čiastočne odškodniť poškodených klientov nebankových subjektov. Ako informoval poslanec Martin Fecko, oprávnené fyzické osoby by z maximálnej sumy 33 tisíc eur mohli mať nárok na odškodnenie najviac 13,2 tisíc eur.

Podľa odhadu hnutia nárok na odškodnenie v sume zhruba 120 miliónov eur by mohlo mať asi 50 tisíc ľudí a mal by sa uplatňovať na ministerstve financií do jedného roka od navrhovanej účinnosti zákona 1. marca 2015. OĽaNO tvrdí, že týmto návrhom chce splniť nesplnený sľub Fica z roku 2006.

Odporúčané články

Časť opozície chce pre Medical Group meniť zákon OĽaNO chce zobrať štedré dôchodky bývalým eštebákom

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Nezaradené

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies